12

مهر

1403


اجتماعی

07 تیر 1401 08:24 0 کامنت
استعداد یعنی بهترین بخش وجود فرزندمان در هر مهارت، توانایی و ویژگی شخصیتی که دارد و آنچه به طور بیولوژیکی به ارث برده‌ایم، می‌تواند کاملا حاصل وراثت و محیط باشد . کودکی که علاقه به طبقه‌بندی کردن اشیاء دارد و این کار را با نظم خاصی انجام می دهد؛ دارای ذهن متفکر، تحلیل‌گر و دقیق است که می‌تواند از نشانه‌های اولیه استعداد در دروس ریاضی  و علوم باشد. مثلا علاقه شدیدی به جفت کردن جوراب‌ها و کفش‌هایش دارد.
برای چنین کودکی بازی‌هایی نظیر خانه‌سازی، لگو و پازل‌های مختلف مناسب می‌باشد . خیالبافی در کودکان نشان دهنده قدرت خلاقیت اوست که معمولا از سن 4سالگی آغاز می‌شود. برای این کودکان زیاد داستان تعریف کنید. از او بخواهید تمام شخصیت‌ها و مکان‌های درون قصه را در ذهن خود تجسم کند. داستانی برای او تعریف کنید و از او بخواهید ادامه داستان را با توجه به قوه تخیلش بگوید.
پرحرفی کردن کودک می‌تواند از داشتن قوه تخیل این کودک و مهارت کلامی بالای او باشد. البته باید توسط مشاور بررسی شود که این پرحرفی از اضطراب کودک نباشد. بعضی از کودکان وسایل خانه را دستکاری می‌کنند. این کودکان در رشته‌های فنی و مهندسی مثل مکانیک و یا معماری دارای استعداد هستند. این دسته از کودکان حتی ممکن است در آینده دست به اختراعی جالب بزنند و مخترع شوند. در خانه با این کودکان کاردستی درست کنید.
در صورت مشاهده اشکال مکانیکی در مکان‌های مختلف آن‌ها را به کودکان نشان دهید و بازی‌هایی که باعث افزایش مهارت دست‌ورزی او می‌شود؛ نظیر خمیربازی ، گل بازی و سفال انجام دهید . برایش اسباب بازی‌های ابزاری تهیه کنید .اسباب‌بازی‌هایی نظیر: چکش، اره ، آچار و ...  . اگر کودکتان دائما در حال حرکت است و یک‌جا بند نمی‌شود، گرایش او به سمت  فعالیت‌های حرکتی و جنبشی است. شما می‌توانید او را در کلاس‌های ورزشی  مختلف ثبت نام کنید. اگر کودک شما بازی‌های پلیسی ، پازل و حل معما را دوست دارد علاقه‌ی او به سمت شغل‌هایی مانند کارآگاه، پلیس ، محقق و باستان شناس است.  توجه داشته باشید احترام گذاشتن و تشویق کودک در راستای علایقش می‌تواند زمینه ساز موفقیت کودک در آینده باشد . علاقه‌های دوران کودکی خودمان را به فرزندان تحمیل نکنیم و با فراهم آوردن ابزار و وسایل مورد نیاز در راستای استعداد کودک برای آینده او برنامه ریزی کنیم تا کودک از همان ابتدا احساس ارزشمندی را در وجود خود احساس کند.
زهرا عاشوری‌زاده/ مشاور و روانشناس بالینی کودکان و نوجوانان
روزنامه صبح ساحل
دیدگاه ها (0)
img