مصاحبه مدیرکل سازمان هواشناسی فارس پس از جان‌باختن ۲۳نفر در سیل استهبان:

قرار دادن هشدارها در سایت‌های محلی پیشنهاد خوبی است



مدیرکل سازمان هواشناسی استان فارس گفت: هشدارها به شکل کشوری صادر می شود، در سایت سازمان هواشناسی کشور موجود است. پیشنهاد خوبی است که ما اطلاعات کلی را در سایت و شبکه‌های محلی نیز قرار دهیم.
 

به گزارش صبح ساحل و به نوشته راه دانا، مسعود حقیقت، مدیرکل سازمان هواشناسی استان فارس در خصوص اعلام هشدار سیل در شرق فارس با بیان اینکه ما جلساتی در سازمان هواشناسی داریم که با کمک استانها هر روز برگزار می‌شود. گفت: در این جلسات شرایط جوی استانهای مختلف توضیح داده و هشدارهای هر استان مشخص می ‌شود.

وی اضافه کرد: بعضی از هشدارها به صورت کلی داده میشود و چند استان را در بر میگیرد که هواشناسی مرکزی یک هشدار کلی برای مناطق درگیر می‌دهد.

حقیقت خاطرنشان کرد: برای فارس با توجه به اینکه ما چند روز، حتی تا امروز یکشنبه هم برخی مناطق جنوب شرق درگیر هستیم از روز چهارشنبه 29 تیرماه هشدار سطح زرد با شماره 75 برای خیلی از مناطق کشور از جمله مناطق استان فارس داده شد.

مدیر کل سازمان هواشناسی استان فارس ادامه داد: فارس چهارشنبه درگیر نمی شد، اما روز 5 شنبه بارشها رگباری بود، جمعه و شنبه، یعنی دیروز و امروز  و حتی فردا هم این هشدار نشان می دهد درگیر است. در شرق فارس با رفتن این سامانه، اثر مخاطره ای احتمال صاعقه، آبگرفتگی معابر و جاری شدن روان آب، به شکل محلی و محدود وجود دارد.

وی با بیان اینکه بارشهای رگباری بهار و تابستان در یک مقایس بسیار کوچک با حجم زیاد رخ می دهد. اعلام کرد:  احتمال بالا آمدن سطح آب رودخانه های فصلی، احتمال شکستن درختان کهن و سقوط اشیا از ارتفاعات از اثرات مخاطره ای این سامانه است.

 

 



مدیر کل سازمان هواشناسی استان فارس گفت: در پی ورود این سامانه به پرهیز از اتراق در بستر رودخانه و عبور از حاشیه مسیل ها توصیه شده و  این سامانه با توجه به بارش رگباری که دارد، احتمال بالا آمدن ناگهانی آب رودخانه را در پی داشت که هشدار در این زمینه داده شده است.

حقیقت تاکید کرد: در برخی مواقع با توجه به تعدد استانها و اهمیت سامانه به شکل کلی هشدار داده می شود که این هشدار به دفتر رهبری و ریاست جمهوری، رئیس مجلس و بسیاری از مقامات از جمله رئیس سازمان مدیریت بحران کشور ارسال می شود و از سوی وی به استانداری ها ارسال می شود.

وی افزود: این اطلاعیه در تارنمای هواشناسی کشور قرار گرفته و موجود است.

مدیر کل سازمان هواشناسی استان فارس تصریح کرد: در استان از روز سه شنبه در بخش خبری شبکه سیمای فارس هشدار اولیه داده شد و روز چهارشنبه و پنجشنبه هم همین هشدار از طریق صدا و سیمای استان داده شد. اینکه می گویند ما هشدار ندادیم، مستندات موجود است که هشدار داده شد.

حقیقت در واکنش به این سوال که چرا در سایت استان هشداری دیده نمی‌شود؟ گفت: هشدارها به شکل کشوری صادر می شود، در سایت سازمان هواشناسی کشور موجود است. اما هشدارهایی که ما در استان تهیه می کنیم در سایت سازمان استان قرار داده می‌شود. اما این پیشنهاد خوبی است که ما اطلاعات کلی را در سایت و شبکه های محلی نیز قرار دهیم.

 

فرماندار استهبان: هشدار جدی صادر نشده بود

گفتنی است که پیش از این، فرماندار استهبان در خصوص عدم اطلاع رسانی اداره کل هواشناسی نیز بیان کرد: هیچ نامه نگاری در خصوص بارندگی توسط اداره کل هواشناسی صورت نگرفته است و هواشناسی در خصوص بارندگی در روز جمعه اعلام نکرده بود.

 

هواشناسی:‌ هشدار زرد داده بودیم
از سوی دیگر، مدیرکل هواشناسی فارس گفت: هشدارهای لازم به رنگ موسوم به زرد مبنی بر وقوع بارش‌های رگباری و بالا آمدن سطح آب رودخانه‌های فصلی در شهرستان‌های شرقی فارس از روز چهارشنبه ۲۹ تیرماه اعلام شده بود.
مسعود حقیقت اظهار کرد: روز جمعه ۳۱ تیرماه ۱۴۰۱ در منطقه رودبال ایج بارش مقطعی داشتیم که این بارندگی منجر به سیل شد.

 

معنی هشدار زرد و نارنجی
مدیرکل هواشناسی استان فارس با بیان اینکه سه نوع هشدار زرد نارنجی و قرمز از سوی سازمان هواشناسی اعلام می‌شود،گفت: در هشدار زرد اعلام می‌شود که احتمال بروز خسارت یا خسارت نقطه‌ای و آگاهی و اقدام در صورت نیاز وجود دارد و در هشدار نارنجی اقدام ضروری است البته احتمال خسارت به شکل گسترده وجود دارد.
حقیقت اظهار کرد: ما در اطلاعیه ای که منتشر شد هشدارهای لازم را دادیم و این اطلاعیه را به مسئولان مختلف ارسال کردیم.

 

در پی بارش شدید باران فصلی عصر روز جمعه در ارتفاعات بین نیریز و استهبان و طغیان روخانه و جاری شدن سیل در این منطقه، تاکنون ۲۲ نفر جان خود را از دست دادند و یک نفر نیز مفقود شده است. پزشکی قانونی استان فارس اسامی ۲۰ قربانی سیل استهبان را نیز اعلام کرد.

منابع: راه دانا، مهر، ایرنا

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها