صعود فوتبال ایران به رتبه بیستم جهان با پیروزی برابر ولز



تیم ملی فوتبال ایران توانست با پیروزی برابر ولز، به رتبه بیستم آسیا بازگردد، اما صدر آسیا همچنان در اختیار ژاپن است.

  

به گزارش صبح ساحل،  با پایان دیدار‌های روز گذشته مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، تیم ملی ایران توانست به لطف پیروزی مهم برابر ولز، جهش بزرگی در جدول رنکینگ آنلاین فیفا داشته باشد و با جبران شکست برابر انگلیس، تفاضل امتیازات خود از این ۲ دیدار را مثبت کند. بعد از باخت تلخ برابر انگلیس، ملی پوشان به رتبه ۲۶ دنیا سقوط کردند، اما برتری دیروز مقابل یاران گرت بیل، ایران را به رتبه بیستم دنیا برگرداند.

فیفا چند سالی است که فرمول‌های از پیش تعیین‌شده‌ای را برای محاسبه امتیاز تقابل ۲ تیم مختلف، در دستور کار قرار داده که این امتیازات، رابطه کاملا مستقیم با جایگاه تیم‌های ملی در رنکینگ دارد. به طور مثال، تیم مطرحی مانند برزیل که در جایگاه نخست قرار دارد، با پیروزی برابر تیمی مانند ایرلند که در رده ۵۰ دنیاست، امتیاز کمتری را کسب می‌کند، اما در صورت برتری ایرلند، آن‌ها امتیاز بسیار بیشتری را به دست می‌آورند که می‌تواند زمینه ساز صعود آن‌ها در این رنکینگ شود.

در جدول رتبه‌بندی فیفا، ارزشمندترین تورنمنت ممکن، رقابت‌های جام جهانی است. به عنوان مثال، انجام بازی دوستانه خارج از روز‌های فیفا، دارای وزن ۵ است. یعنی امتیاز حاصل از تقابل یک بازی، چه مثبت و چه منفی، در عدد ۵ ضرب می‌شود. بازی‌های دوستانه در تقویم فیفا وزن ۱۰ را دارد. دیدار‌های لیگ ملت‌های اروپا وزن ۱۵ دارد، ارزش محاسبه شده برای بازی‌های مقدماتی جام جهانی ۲۵ است، اما هر دیدار جام جهانی، وزن ۵۰ را دارد که ارزش این تورنمنت را نسبت به سایر بازی‌های ملی نشان می‌دهد.

شکست تیم ملی برابر انگلیس، باعث شد تا ایران ۱۷.۳ امتیاز منفی کسب کند. کافیست این را با امتیازات منفی دیدار‌های دوستانه مقایسه کنید. در تقابل برابر تونس که با شکست ملی پوشان همراه شد و ۲.۷۸ امتیاز منفی و شکست مقابل الجزایر ۵.۸ امتیاز منفی را برای تیم ملی به همراه داشت. در نهایت، شکست برابر انگلیس سبب شد تا تیم ملی از رتبه بیستم به رتبه ۲۶ دنیا سقوط کند.

اما برد روز گذشته مقابل ولز، این امتیازات منفی را جبران کرد. از آنجایی که یاران گرت بیل در رتبه بالاتری نسبت به ایران قرار داشتند، پیروزی شاگردان کی روش ۲۶.۳۱ امتیاز مثبت را به اندوخته‌های ایران اضافه کرد که رقم قابل توجهی محسوب می‌شود. در مجموع و با تفاضل امتیازات ۲ دیدار ابتدایی، تیم ملی توانسته است ۶.۹ امتیاز مثبت را به دست بیاورد.

بدین ترتیب ایران یک بار دیگر به رتبه بیستم دنیا بازگشت، اما صدر جدول رنکینگ آسیا، همچنان در اختیار ژاپن است. سامورایی‌ها پس از پیروزی بزرگ برابر آلمان، ۲۶.۵۹ امتیاز مثبت را دشت کردند و اکنون در رتبه هجدهم دنیا ایستاده اند. دیدار برابر آمریکا می‌تواند یک فرصت بزرگ دیگر برای صعود ایران در رتبه‌بندی فیفا باشد. پیروزی در این بازی ۲۷.۸۱ امتیاز مثبت را به تیم ملی اضافه می‌کند، اما شکست در این بازی، باعث کسر ۲۲.۱۹ امتیاز از ملی پوشان خواهد شد. نتیجه تساوی نیز ۲.۸۱ امتیاز مثبت را برای تیم کی روش به ارمغان خواهد آورد.

لازم به ذکر است که این رتبه بندی به صورت آنلاین و پس از پایان هر روز به وقت گرینویچ به روز رسانی می‌شود و ممکن است با برگزاری بازی‌های امروز، جایگاه تیم‌ها مجددا دستخوش تغییرات شود. رتبه بندی نهایی و رسمی فیفا، در پایان رقابت‌های جام جهانی اعلام می‌شود.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها