ادعای نماینده مجلس:

اینستاگرام و واتس‌اپ به ایران می‌آیند



عضو کمیسیون فرهنگی مجلس اعلام کرد براساس گزارش‌های داده‌شده، اینستاگرام و واتس‌اپ به اجمال شرایط ما را قبول کردند و به احتمال زیاد به ایران می‌آیند.

 

به گزارش صبح ساحل، یک هفته از اولتیماتوم شورای عالی فضای مجازی به متا برای معرفی نماینده در ایران گذشت. حال یک نماینده مجلس مدعی شده که این شرکت شروط ایران را تقریباً پذیرفته است. عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: طبق گزارش‌هایی که داده شده اینستاگرام و واتس آپ کلیات شرایط ایران را پذیرفتند و احتمالا به ایران می‌آیند.

حجت الاسلام جواد نیک بین، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی درباره فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی گفت: با بستن دهان‌ها افکار بسته نمی‌شود و انسان‌ها آرام نمی‌‌گیرند. ما باید مغز‌ها، فکرها، دیدگاه‌ها و نگاه‌ها را تغییر دهیم لذا فیلتر کردن قطعا نتیجه مثبتی نداشته و ندارد.

وی اظهار کرد: فیلتر کردن باعث نمی‌شود مردم کمتر فضای مجازی ببینند اتفاقا درصد خیلی کمی کاهش پیدا کرده آن هم به جهت اینکه هجمه بسیار زیادی در حوزه فیلترینگ است.

نماینده مردم بردسکن و کاشمر در مجلس بیان کرد: فیلترینگ باعث شده تا فروش VPN در فضای غیررسمی آنقدر زیاد شود که بخش زیادی از هزینه‌های مردم و پول این کشور خرج VPN شود. این VPN را چه کسی تولید می‌کند همان که با ما ارتباط خوبی ندارد.

نیک بین تصریح کرد: خرید VPN یعنی فروش اطلاعات شخصی ما به یک کشور واسطه و بعد به آن کشور مبدا؛ مثلا اگر بخواهیم از واتس اپ استفاده کنیم و مبدا کشور الف باشد ما به صورت مستقیم نمی‌توانیم به آن کشور مرتبط شویم لذا می‌رویم به کشور ب اطلاعات خود را می‌دهیم و بعد می‌آییم از کشور الف اطلاعاتمان را می‌گیریم.

وی اضافه کرد: این امر یک زحمت برای مردم، خروج ارز از کشور، پایین آمدن خرید و فروش‌های اینترنتی و درست کردن بازار سیاه برای VPN فروش‌ها است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس بیان کرد: تصمیم جدی برای جلوگیری از فروش VPN بعد از اغتشاشات گرفته خواهد شد و جلوی شرکت‌های VPN فروش گرفته می‌شود.

نیک بین با بیان اینکه فیلتر باقی نمی‌ماند، اظهار کرد: طبق گزارش‌هایی که داده شده احتمال زیاد اینستاگرام و واتس اپ به ایران می‌آیند و تا جایی که مطلع هستم به اجمال شرایط ایران را قبول کردند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه تصمیم جدی برای جلوگیری از فروش VPN بعد از ناآرامی‌ها گرفته خواهد شد، وعده داد جلوی فروشندگان VPN گرفته خواهد شد. موضوعی که پیش از این نیز وزیر ارتباطات برای جرم‌انگاری فروش این ابزار مطرح کرده بود.

 

مرکز ملی فضای مجازی به زاکربرگ اولتیماتوم داد: 10 روز مهلت دارید در ایران نماینده معرفی کنید

پیش از این، روابط عمومی مرکز ملی فضای مجازی اعلام کرد که این مرکز در راستای عدم رعایت قوانین مصوبه جمهوری اسلامی ایران، نامه رسمی خطاب به «مارک زاکربرگ» مدیر ارشد شرکت متا ارسال و نسبت به عملکرد پلتفرم‌های این شرکت اعتراض کرده است.

در این نامه که از طریق دفتر حافظ منافع کشور جمهوری اسلامی ایران در واشنگتن برای مدیرعامل متا ارسال شده است، به این شرکت فرصت داده شده تا حداکثر ظرف 10 روز آینده، نماینده رسمی مسئولیت‌پذیر مستقر در ایران معرفی کند تا امکان فعالیت پایدار پلتفرم‌هایش (اینستاگرام و واتس‌اپ) فراهم شود.

زارع‌پور چندی پیش شرط رفع فیلتر این دو پلتفرم را تغییر رفتار آن‌ها و پذیرفتن قوانین جمهوری اسلامی عنوان کرده بود؛ موضوعی که طرح صیانت با جدیت به‌دنبال آن بود و با وجود آنکه هیچ‌گاه به‌صورت رسمی مصوب نشد، اما به‌نظر می‌رسد در حال اجرایی‌شدن از سوی مرکز ملی فضای مجازی است.

گفتنی است در نامه اعتراضی مرکز ملی فضای مجازی به مدیرعامل متا، مواردی همچون: انتشار سازمان‌یافته اخبار خلاف واقع، ترویج رفتارهای تبعیض‌آمیز و نفرت‌پراکنی، ترغیب خشونت و ناآرامی‌های اجتماعی، نقض حاکمیت ملی و نقض حقوق کاربران از طریق اعمال استانداردهای دوگانه، زمینه‌سازی فعالیت تبلیغی و عملیاتی گروه‌های تروریستی روی پلتفرم‌های وابسته به شرکت متا، تعمیق شکاف‌های اجتماعی و تبعیض نژادی و قومی، تجزیه‌طلبی و زمینه‌سازی برای جرائم سازمان‌یافته از جمله نقل‌و‌انتقال و معامله سلاح جنگی و مواد مخدر مطرح شده است.

همچنین این مرکز، ترویج رفتارهای نامناسب جنسی در قبال کودکان و نوجوانان، عدم ممانعت از پخش لایوهای جنسی، ارائه خدمات جنسی، آموزش رفتارهای ناهنجار و خلاف قوانین کشور را از دیگر موارد مورد اشاره در‌خصوص نقض اصول اخلاقی در این پلتفرم‌ها بر شمرده است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها