سقوط آزاد سهام تسلا، طرفداران ایلان ماسک را بهت‌زده کرد



ارزش سهام تسلا روز گذشته ۱۱ درصد کاهش یافت تا بدترین عملکرد ماهانه و فصلی شرکت خودروسازی ایلان ماسک ثبت شود.

به گزارش صبح ساحل، به نقل از زومیت، فروش سهام تسلا سه‌شنبه‌ی این هفته در حجم انبوه ادامه پیدا کرد و در‌نهایت باعث شد ارزش سهام یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان دنیا ۱۱ درصد افت کند. شرکت ایلان ماسک فقط چند روز با ثبت بدترین عملکرد ماهانه و فصلی و سالانه‌ی خود فاصله دارد. با سقوط ۱۱ درصدی سهام تسلا، اکنون این شرکت حتی از متا نیز عبور و بدترین عملکرد سال ۲۰۲۲ را در بین باارزش‌ترین شرکت‌های صنعت فناوری ثبت کرده است.

افت سهام تسلا در حالی اتفاق می‌افتد که گزارشی غیررسمی می‌گوید این شرکت به‌دنبال ادامه‌ی توقف یک‌هفته‌ای تولید در کارخانه‌ی شانگهای است. بررسی‌ها نشان می‌دهد ویروس کرونا مجدداً در بین کارکنان چینی کارخانه‌ی شانگهای شیوع پیدا کرده و باعث تعلیق روند تولید شده است.

رویترز می‌گوید کارخانه‌ی شانگهای تسلا قرار است در نخستین ماه از سال آینده‌ی میلادی به‌مدت تنها ۱۷ روز فعالیت کند. چنین اتفاقی با سنت‌های تسلا هم‌خوانی ندارد. آمار ابتلا به کرونا در شهر شانگهای در یک ماه اخیر بسیار افزایش یافته است. در اواخر سال ۲۰۲۱، ارزش سهام تسلا رکوردشکنی کرد و از آن زمان تاکنون، ۷۳ درصد کاهش یافته. در سال ۲۰۲۲، صرفاً ارزش سهام تسلا ۶۹ درصد افت کرده است؛ یعنی دو برابر افت بیشتر از شاخص نزدک.

افت سهام شرکت‌های خودروساز صرفاً به تسلا محدود نیست؛ زیرا ارزش سهام فورد و جنرال موتورز نیز به‌ترتیب ۴۶ و ۴۳ درصد کاهش یافته است. تسلا از زمان عرضه‌ی اولیه‌ی سهام در سال ۲۰۱۰، صرفاً در یک سال دیگر افت ارزش سهام تجربه کرده بود: سهام این شرکت در سال ۲۰۱۶ نزدیک به ۱۱ درصد کاهش یافت.

توییتر همچنان در حال ضرردهی است و ایلان ماسک به فروش میلیاردها دلار از سهام تسلا ادامه می‌دهد. دو هفته پیش، ایلان ماسک ۲۲ میلیون سهم تسلا معادل حدوداً ۳٫۶ میلیارد دلار را فروخت. اوایل امسال، ماسک به ده‌ها میلیون دنبال‌کننده‌ی خود در توییتر گفته بود که هیچ برنامه‌ای برای فروش مقدار بیشتری از سهام تسلا ندارد. ماسک پس از فروش ۳٫۶ میلیارد دلار از سهام تسلا، چند روز پیش گفت به‌مدت ۱۸ تا ۲۴ ماه فروش سهام این شرکت را متوقف می‌کند.

ایلان ماسک افت ارزش سهام تسلا را به افزایش نرخ بهره‌‌ی بانک مرکزی آمریکا نسبت می‌دهد. ماسک می‌گوید مردم بیش‌ازپیش در حال تبدیل سهام به پول نقد هستند و همین موضوع باعث افت شدید ارزش سهام‌ها می‌شود. در روز گذشته، حجم معامله‌ی سهام تسلا به ۲۰۱ میلیون سهم رسید. این دومین رکورد روزانه‌ی بزرگ سال ۲۰۲۲ است.

ایلان ماسک به‌دلیل نگرانی از نتیجه دادگاه با توییتر، ۶٫۹ میلیارد دلار از سهام تسلا را فروخت

شنیدن این جمله ممکن است برایتان عجیب باشد؛ اما ارزش سهام تسلا صرفا در ماه دسامبر (آذر و دی) ۴۴ درصد افت کرده است. دسامبر ۲۰۲۲ با اختلاف بدترین عملکرد ماهانه‌ی تسلا محسوب می‌شود. تا پیش از دسامبر، تسلا هرگز با افت بیشتر از ۲۵ درصد ارزش سهام در یک ماه مواجه نشده بود. ارزش سهام خودروساز آمریکایی در فصل چهارم ۲۰۲۲ تقریباً ۵۹ درصد افت کرد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها