29

مهر

1403


اجتماعی

24 دی 1401 08:54 0 کامنت
عنوان این یادداشت در نگاه اول مانند سوالات کسل‌کننده‌ای به نظر می‌رسد، که برای موضوع انشاء دبستان به ما داده می‌شد، علم بهتر است یا ثروت؟ اما فکر کردن به آن بسیار مهم‌تر از چیزی است که فکر می‌کنید. 
 
فرض کنید به عنوان والد، دارای یک فرزند دختر و یک فرزند پسر هستید. همچنین به عنوان یک فرد سرد و گرم چشیده و آگاه، می‌دانید که تبعیض‌های جنسیتی بر روان و روحیه‌ی فرزندان شما آسیب‌های جدی و غیرقابل جبرانی وارد می‌کند.
پس در پی مبارزه با تبعیض‌ها تلاش می‌کنید وظایف همسان و قانون‌های متعادلی را برای فرزندان وضع کنید، برای مثال یک بار برای دخترتان هدیه می‌خرید و بار بعد برای پسر. در این مثال شما به میوه‌ی مورد نظرتان می‌رسید و به مرور فرزندان‌تان می‌آموزند که رفتارهای جنسیت‌زده را نپذیرند. اما نکته‌ی مهم ماجرا اینجاست که شما ناخواسته به ریشه‌ی درخت آسیب زده‌اید! چرا که به فرزندان‌تان نشان داده‌اید که از نظر جنسیت دارای تفاوت‌های زیادی هستند، که منجر به تفاوت در نقش و بازخورد خواهد شد. تاکید بر هسته‌ی روانی متفاوت و نقش‌های متاثر از جنسیت به جای دموکراتیک کردن روابط، بر تبعیض تکیه می‌کند.
اما اگر روند هدیه دادن را بر اساس عملکرد و رفتار خوب آن‌ها تنظیم می‌کردید، در نتیجه‌ی کار، هم میوه‌ی خوبی داشتید و هم ریشه‌ی سالمی. چرا که به فرزندانتان آموزش داده بودید که روند سنجش و ارزیابی آن‌ها باید براساس کارکردشان صورت بگیرد، نه جنسیت آن‌ها. بسیاری از مسائلی که در زندگی اجتماعی، فردی و خانوادگی ما لاینحل و غیرقابل اصلاح به نظر می‌رسد، صرفا به این دلیل ایجاد شده که ما مداوما و مداوما بر برداشت میوه‌ی شیرین تمرکز کرده‌ایم و از این واقعیت که ممکن است ریشه‌ی درخت فاسد باشد چشم پوشیده‌ایم. ممکن است در به توافق رسیدن با همسر دچار مشکل باشیم و گمان کنیم، زندگی مشترک‌مان به پایان رسیده است و هرگز حرف یکدیگر را نخواهیم فهمید. اما مشکل ماجرا از اینجا باشد که ریشه‌ی باورهای ما در انتظار از دیگران، مهارت درک متقابل یا نقش‌پیری جنسیتی‌ دچار ناهنجاری بوده باشد. وابسته به اینکه ریشه‌ی مسائل ما دارای چه نوع ناهنجاری و مشکلی است، راهکار و درمان متفاوتی هم می‌طلبد. 
در نتیجه سطحی نگاه کردن به قضایا و تلاش برای حل آن‌ها ممکن است در کوتاه مدت میوه‌های شیرینی به ما بدهد، اما در دراز مدت باعث فساد کامل درخت‌های زندگی‌مان می‌شود و در نتیجه با برهوت خشکی از ناتوانی مواجه خواهیم بود.  
روزنامه صبح ساحل

دیدگاه ها (0)
img