در راستای رفع نگرانی کشاورزان مینابی

عوارض صادراتی گوجه‌فرنگی حذف شد



فرماندار میناب از لغو تعرفه 70 درصدی عوارض بر صادرات گوجه از منطقه میناب با تدبیر وزارت جهاد کشاورزی و استانداری هرمزگان خبرداد.

 

به گزارش صبح ساحل، استان هرمزگان دارای محصولات زارعی و باغی بسیاری است که کشت خارج از فصل آن موجب می‌شود به لحاظ تنظیم بازار اهمیت بسیاری برای کشور داشته باشد بر همین اساس گاها شاهد تصویب تعرفه‌هایی برای این محصولات هستیم، چنانچه در رابطه با صادرات محصول گوجه‌فرنگی که یکی از محصولات استان هرمزگان است و عمدتا در میناب و هشتبندی کشت می‌شود عوارض بر صادرات ۷۰ درصدی برای آن وضع شود مسئله‌ای که اعتراض کشاورزان جالیزی‌کار در هرمزگان را برانگیخته بود و نمایندگان مجلس پیگیر حذف آن بودند، تا اینکه در سفر دو ماه پیش اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس به هرمزگان،  رئیس کمیسیون به صراحت در تذکری به وزیر جهادکشاورزی اخذ تعرفه برای صادرات محصولات کشاورزی را غیر قانونی خواند.

مجید سلحشور، فرماندار ویژه میناب با اشاره به نگرانی پیش آمده در میان کشاورزان مینابی بخصوص در منطقه هشتبندی در خصوص وجود تعرفه 70 درصدی بر صادرات گوجه فرنگی، اظهار کرد: در جلسه میان نماینده کشاورزان، نماینده تام الاختیار وزیر جهاد کشاورزی و نیز مسؤولان سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان، مشکلات و مسائل موجود بررسی و نماینده وزیر جهاد کشاورزی از لغو تعرفه 70 درصدی صادرات گوجه خبر داد.

به گفته سلحشور، بخش بزرگی از گوجه فرنگی تولیدی کشاورزان منطقه هشتبندی صادر می‌شود و لذا وجود تعرفه 70 درصدی صادراتی عملا موجب کسادی بازار خرید محصول خارج از فصل تولیدی کشاورزان این منطقه شده بود.

فرماندار ویژه میناب همچنین عنوان کرد: نماینده تام الاختیار وزیر جهاد کشاورزی امشب با حضور در جمع کشاورزان از کان لم یکن شدن نامه اخذ تعرفه 70 درصدی بر صادرات محصول گوجه فرنگی خبر داد که خبری خوشحال کننده برای کشاورزان به منظور رساندن محصول به بازارهای صادراتی است.

سلحشور بیان کرد: این تصمیم با نگاهی کارشناسی، دغدغه مندانه و با تأکید بر لزوم توسعه اخذ شده و نگرانی‌ها در این زمینه میان کشاورزان را رفع کرد.

وی از پیگیری استاندار هرمزگان و نماینده مردم شرق هرمزگان در خانه ملت در این زمینه نیز تقدیر کرد و گفت: برنامه ریزی برای حفظ بازارهای صادراتی از دیگر اولویت‌های جدی و مهمی است که باید در تعرفه گذاری محصولات به خوبی به آنها دقت شود.

 

گفتنی است که در ابتدای بهمن‌ماه سال جاری، عوارض صادراتی پیاز، سیب زمینی، گوجه فرنگی، هندوانه، ملون، خربزه و طالبی در سال ۱۴۰۲ از سوی وزارت جهاد کشاورزی با ارزش ۷۰ تا ۱۰۰ درصد پایه صادراتی ابلاغ شد.

ارزش پایه صادراتی محصولات فوق‌الذکر به صورت فصلی مورد بررسی و پایش و در صورت لزوم از طرق قانونی مورد بازنگری و اصلاح قرار خواهد گرفت.

ابلاغ عوارض صادراتی برخی محصولات جالیزی در سال ۱۴۰۲

 

پیش از این، فرامرز گودرزی رئیس انجمن صادرات و واردات مواد غذایی هرمزگان در گفت‌وگو با صبح ساحل گفت: اتخاذ بخشنامه‌های روزمره جدید و اصلاحات پیاپی و  الاکلنگ برداشت و حذف عوارض صادراتی محصولات کشاورزی، مدت‌هاست صادرکنندگان این حوزه را با چالش جدی درگیر و از بازارهای  جهانی  دور کرده است. بازار‌هایی که به دنبال محصولات کشاورزی باکیفیت و همچنین  ارزان هستند و ایران یکی از اهداف مهم این بازارهاست. 

این فعال اقتصادی افزود: مبلغ دستوری فروش محصول نهایی طوری گمارده شده که حاشیه سود این صنعت را بسیار پایین آورده و تجار در ارزیابی قیمت تمام‌شده کالای وارداتی و عرضه به بازار مردد شده‌اند. پیش‌ازاین عوارض صادرات یک خاور پیاز حدود 1میلیون و  500بود اما با این مصوبه جدید این عوارض  به همراه  ارزش گذاری 400دلاری به   60 تا 70 میلیون تومان رسیده است،این موضوع به‌جز قیمت‌گذاری نامناسب در سیستم ارزش‌گذاری کالا، با افزایش هزینه تمام‌شده کالاهای صادراتی مانند هزینه‌های بالای عوارض بندری، هزینه بالای حمل و... ضربه سنگینی به صادرکننده وارد می‌شود و این امر دپو شدن و فساد محصول در انبارها، از دست دادن بازارهای هدف، مازاد تولید و درنهایت انهدام محصول و کاهش صادرات به دنبال خواهد داشت.

 

منابع: فارس، برنا، صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها