12

مهر

1403


حوادث

23 فروردین 1391 08:29 0 کامنت

صبح ساحل، حوادث _ بساط فروش شربت، آبميوه، آب زرشك، لواشك، انواع آلوچه و ... به دنبال گرم شدن هوا، در کوچه وكنار برخي خيابان‌ها ديده مي‌شود  و رنگ، جذابيت خاص این محصولات، عابران را به خرید ومصرف آن وسوسه مي كند که بیشتر اوقات این جذابیت فریبی بیش نیست چرا که انواع بیماری ميكروبي، اسهال‌هاي خوني،حصبه و حتي گاهي عامل بيماري شبه وبا نيز ممكن است از طريق اين محصولات غيربهداشتي به انسان منتقل شود.افراد سودجویی هستند که برای درآمد و سود بیشتر اقدام به تهیه و فروش محصولات غذایی غیر بهداشتی می نمایند،در این جا می طلبد هشیار باشیم و اگر به چنین محصولی بر خوردیم بلافاصله ماموران بهداشت را در جریان قرار دهیم.

 اگر به نمایشگاه هفته سلامت در بوستان خلیج فارس مراجعه کرده باشید حتما با محصولات غذایی غیر بهداشتی و غیرمجاز کشف شده در غرفه بهداشت محیط مركز بهداشت بندرعباس روبرو شده اید. رییس بهداشت محیط مركز بهداشت بندرعباس در این غرفه ضمن هشدار نسبت به استفاده از مواد خوراكی غیر بهداشتی انواع پودر شربت فوستر كلارك را غیرمجاز اعلام كرد. طالب غریب پور گفت: این مارك پودر شربت به دلیل استفاده از رنگ های غیرمجاز،خطرناك بوده و قابل مصرف نیست. وی ادامه داد:همچنین پودر شربت های مارك 'ماك ـ سی' و تانگ نیز با رنگ های غیرمجاز تهیه می شوند كه می تواند سلامت استفاده كنندگان را به مخاطره بیندازد. رییس بهداشت محیط شهرستان بندرعباس خاطرنشان كرد: استفاده از رنگ های غیرمجاز برای همه افراد به ویژه كودكان و زنان باردار و سالمندان مضر و خطرناك بوده و حتی می تواند موجب بروز سرطان كبد و كلیه در افراد گردد.

وی "كرم كارامل" و انواع ژله های مارك "تیارا" و "دراژه" (اسمارتیز) با مارك "مستربین" را نیز از دیگر مواد غذایی غیربهداشتی و غیر مجاز معرفی كرد و از شهروندان خواست از خرید و مصرف آنها به طور جدی پرهیز كنند. غریب پور همچنین ضمن اعلام هشدار به فروشندگان كالاهای یاد شده اظهار داشت: بازرسان بهداشت محیط مركز بهداشت شهرستان بندرعباس ضمن بازرسی از فروشگاه ها نسبت به جمع آوری این اقلام و تشكیل پرونده و معرفی عرضه كنندگان به مراجع قانونی اقدام می كنند. وی یادآور شد: غیرمجاز بودن این كالاها پیش از این به صورت مكتوب به مجامع صنفی و اتحادیه های مرتبط اعلام شده تا نسبت به آگاه سازی اعضای خود برای ممنوعیت خریدو فروش این كالاها اقدام كنند. قابل ذكر است پودر شربت فوستر كلارك كه به شهروندان نسبت به استفاده از آن هشدار داده شده از پرمصرف ترین نوشیدنی ها در هرمزگان است كه به دلیل شرایط آب و هوایی توسط خانواده ها مورد استفاده قرار می گیرد و پس از ورود به بندرعباس از كشورهای حاشیه خلیج فارس در مقیاس وسیع در سراسر كشور توزیع می گردد.

رییس بهداشت محیط مركز بهداشت بندرعباس،مشخصات یک فراورده غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی مجاز تولید داخل را درج نام و نوع محصول، نام کارخانه تولید کننده ، آدرس و شماره تلفن کارخانه،پروانه ساخت از وزارت بهداشت درمان وآموزش پزشکی، تاریخ تولید وانقضاء، سری ساخت، موارد منع مصرف (در صورت لزوم)، نحوه مصرف(درصورت لزوم) و شرایط نگهداری ذکر کرد. غریب پور گفت:یک فراورده غذایی،آشامیدنی،آرایشی و بهداشتی مجاز ساخت خارج باید مشخصاتی شامل نام محصول،نام کارخانه تولید کننده، کشور تولید کننده، نام شرکت تولیدکننده، شماره مجوز واردات بهداشت از وزارت درمان و آموزش پزشکی، تاریخ تولید و انقضاء،سری ساخت و مخاطرات اجتماعی یا دستور مصرف (در صورت لزوم) داشته باشد.

 بروز سرطان در کودکان با استفاده از رنگ‌های خوراکی غیرمجاز

مدیر نظارت و کنترل مواد غذایی و بهداشتی آرایشی معاونت غذا و دارو نسبت به خطرات استفاده از مواد غذایی دارای رنگ‌های غیر مجاز هشدار داد.مریم السادات موسوی زاده  اظهار داشت: استفاده مناسب و در حد مجاز رنگ‌های مورد تایید نمی‌تواند اثر نامطلوبی روی سلامت افراد بگذارد اما استفاده بیش از اندازه آنها می‌تواند عطر و طعم غذا را تحت تاثیر قرار دهد و سلامتی مصرف کننده را به خطر بیندازد.وی افزود: بسته به نوع رنگ احتمال بروز سرطان، بیماری‌های کلیوی و کبدی در مصرف کنندگان وجود دارد و استفاده از رنگ‌های غیرمجاز در خوراکی‌های کودکان مانند بیسکویت، یخمک، آبنبات، ژله و دیگر خوراکی‌ها می‌تواند باعث آسیب دیدن کبد و کلیه شود.

مدیر نظارت و کنترل مواد غدایی و بهداشتی آرایشی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان درباره چگونگی تشخیص مجاز یا غیرمجاز بودن رنگ‌های خوراکی اظهار داشت :چنانچه پس از حل کردن رنگ در آب ولرم درون ظرف سرامیک سفید و خالی کردن آن اثر رنگ روی ظرف باقی بماند می‌توان گفت رنگ استفاده شده غیرمجاز بوده است.وی توصیه کرد برای بهبود رنگ و ظاهر مواد غذایی و حفظ سلامت خانواده از رنگ‌های طبیعی استفاده شود.موسوی‌زاده آب اسفناج یا جعفری برای رنگ سبز، آب چغندر را مناسب برای رنگ قرمز و استفاده از زعفران را برای تهیه رنگ زرد مناسب دانست.وی همچنین استفاده از پودر کاکائو برای رنگ قهوه‌ای در کیک و شیرینی و استفاده از شربت توت فرنگی و آلبالو را برای ایجاد رنگ قرمز در نوشیدنی‌ها و شیرینی‌ها پیشنهاد کرد.

تهیه مواد غذایی خام   از مراکز معتبر فروش مواد غذایی

"اکرم احمدی زاده" كارشناس گروه سلامت محیط و کار مرکز بهداشت استان هرمزگان با اشاره به اهميت رعايت نكات بهداشتي در خريد  و مصرف مواد غذايي گفت: مواد غذایی خام، خصوصا موادی را که در کوتاه مدت فاسد می شوند را از مراکز معتبر فروش مواد غذایی تهیه کنید و مواد غذایی غیر بسته بندی شده، خام را تازه انتخاب کنید و سعی کنید کیفیت ظاهری آن مانند بو، رنگ و سلامت فرم آنها، در بهترین وضعیت طبیعی باشد.وی با تاكيد بر رعايت نكات بهداشتي در هنگام خريد ياد آور شد: در هنگام خريد مواد غذايي بسته بندی ماده غذایی آسیب ندیده باشد به خصوص بسته بندی مواد غذایی منجمد باید سالم باشد و نشانه های خروج انجماد و انجماد مجدد در بسته بندی ها مشاهده نشود. احمدي زاده  ادامه داد:مواد غذایی خام مانند شیر و فرآورده های آن باید حتما بسته بندی شود و دارای تاریخ مصرف ، پروانه ساخت و مهر استاندارد باشد. وی اضافه کرد:از خرید لبنیات به صورت فله و بدون بسته بندی و بدون تاریخ مصرف و انقضا باید جدا خودداری شود.

احمدي زاده تصريح كرد : ماده غذایی در زمان خرید طبق توصیه های روی برچسب کالا نگهداری شده باشد، مثلاً اگر بر روی بطری روغن مایع نوشته شده «دور از نور خورشید نگهداری شود»،در زمان خرید نیز بطری روغن باید در همین شرایط قرار داشته باشدو ماده غذایی در هنگام خرید تغییر ماهیت نداده باشد. مثلاً آبلیمو، تیره رنگ و یا سس مایونز دو فاز نشده باشد. وی با هشدار به خريد مواد غذايي از دستفروشان بيان كرد: از خرید مواد غذایی فله نظیر چیپس، رب و خیارشور خودداری نمایید، زیرا به دلیل مشخص نبودن محل تولید و زمان انقضاء مصرف می تواند سلامت مصرف کنندگان را با مخاطرات جدی رو به رو سازد و تاكيد مي شود مواد پروتئینی نظیر گوشت، مرغ و ... باید در فروشگاه ها در داخل یخچال نگهداری شود.

صدور 9 هزار مجوز واردات اقلام مواد غذایی ودارویی خارجی  

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از صدور تعداد 9 هزار مجوز واردات مواد غذایی و دارویی خارجی در سال 90 توسط این معاونت خبر داد.مصطفی اسماعیلی با بیان اینکه مردم در صورت استفاده از مواد غذایی و دارویی دارای پروانه از مراکز و موسسات معتبر داخلی با هیچ مشکلی در حوزه سلامت خود مواجه نمی‌شوند اظهار داشت:می‌توان گفت که داروهای تولید داخل نیز با هیچ مشکلی روبرو نیست و مصرف ‌کنندگان می‌توانند با خیالی راحت به مصرف داروهای مورد نیاز و تجویز شده از طرف پزشکان بپردازند.

وی همچنین از صدور تعداد 9 هزار فقره مجوز ورود اقلامی غذایی و دارویی خارجی به داخل طی سال گذشته خبر داد.به گفته وی در حال حاضر اقلام غذایی و دارویی موجود در بازار استان هرمزگان به دلیل اعمال نظارت‌های متعدد از طرف دستگاه‌های مربوطه در حد مناسب و ایمن‌تری قرار و هرمزگان از این نظر از بسیاری از استان‌ها دارای وضعیت مناسب‌تری است.اسماعیلی همچنین به اهمیت و تداوم برگزاری نمایشگاه‌های سلامت و رویدادهایی که سبب ارتقا سطح اطلاعات جامعه از مواد و اقلام سالم غذایی و دارویی شود تاکید و گفت: متاسفانه در جامعه افرادی هستند که علی‌رغم برخورداری از سطح تحصیلات عالی در حوزه سلامت آنچنان که باید اطلاعات لازم و کافی را ندارند.

دیدگاه ها (0)
img