تصویب سه بند از پیش نویس سیاست‌های کلی توسعه دریامحور؛

کدام استان مرکز ثقل اجرای این سیاست‌ها می‌شود؟


نویسنده: صبح ساحل

پیش‌نویس سیاست‌های کلی توسعه دریامحور در کمیسیون زیربنایی و تولیدی مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال بررسی است. در چهارمین جلسه این کمیسیون سه بند از پیش‌نویس سیاست‌ها مصوب و مقرر شد در جلسه آتی سایر بندها نیز نهایی شود. 
حال از آنجا که تعداد استان‌های ساحلی کشور کم نیست، اینکه کدام استان مرکز ثقل اجرای برنامه‌های توسعه دریامحور می‌شود، هنوز مشخص نشده است؛ اما با توجه به تاکیدات مداوم رهبری بر توسعه سواحل مَکُران، پیش بینی می‌شود این منطقه برای اجرای سیاست‌های توسعه دریا محور انتخاب شود. سواحل مکران از حوزه گواتر و پسابندر چابهار آغاز و تا شهرستان جاسک ادامه دارد. در واقع حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد این سواحل در مناطق شرقی هرمزگان از جمله جاسک، سیریک و میناب واقع شده است. 
همچنین استان هرمزگان با دارا بودن بیشترین پهنه ساحلی و جزایر متعدد، می‌تواند درست‌ترین انتخاب برای اجرای سیاست‌های توسعه دریا محور باشد؛ اما باید دید رایزنی‌‌های نمایندگان مجلس و سایر مسئولان استانی در این خصوص چه نتیجه‌ای را رقم خواهد زد.
  

  گزینش چهار محور اصلی

پیش نویس سیاست‌های کلی «توسعه دریامحور» در دوره هشتم {سال ۱۴۰۰} کمیسیون زیربنایی و تولیدی مجمع تشخیص مصلحت نظام تدوین شد. این پیش نویس شامل ۹ بند سیاست کلی ناظر بر سیاست‌های اجرایی است که در آن دریا شامل ساحل، فراساحل و دریا و اقیانوس به عنوان مهمترین پیشران‌های توسعه کشور تعریف شده است. در جلسه اول کمیسیون زیربنایی پیشنهادهایی برای جهت گیری کلی سیاست‌های توسعه دریامحور از سوی اعضا مطرح شد که دربرگیرنده «رویکرد توسعه بحری-بری کشور»، «تغییر نگرش فرهنگی و ترویج رسانه‌ای زیست مردم در حاشیه دریا»، «استفاده از تجربیات سایر کشورها» و «رفع مشکل آب کشور با استفاده از منابع دریایی» و «تفکیک نسخه پیشرفت سواحل جنوب و شمال کشور» بود.
 در جلسه دوم نیز چهار محورِ «مدیریت، ساختار و ترتیبات نهادی»، «اقدامات توسعه‌ای»، «ایجاد زیرساخت‌های توسعه» و «تعاملات بین‌المللی» به عنوان محورهای اصلی بندهای پیش نویس سیاست‌ها معرفی شدند وگفته شد که بندهای پیش نویس سیاست‌ها، ذیل این چهار محور تنظیم شده‌اند. در سومین جلسه بررسی پیش نویس سیاست‌های کلی توسعه دریا محور، «احیای نقش حیاتی و همه جانبه کرانه‌ها و پس کرانه‌ها در پیشرفت کشور به عنوان مهم‌ترین پیشران و محور توسعه» به عنوان سیاست اول تعیین شد و در ادامه نیز «ایجاد زیرساخت‌های لازم نرم افزاری و سخت افزاری به منظور توسعه، تسهیل و تضمین سرمایه گذاری داخلی و خارجی» به عنوان سیاست دوم مورد توافق قرار گرفت.
  

  تدوین طرح جامع توسعه دریامحور

چهارمین جلسه کمیسیون زیربنایی و تولیدی مجمع تشخیص مصلحت نظام پیرامون بررسی پیش نویس سیاست‌های کلی توسعه دریامحور به تصویب سه بند منتهی شد. بر اساس مذاکرات این جلسه، در بند یک «احیای نقش دریا، کرانه و پس کرانه به عنوان مهمترین پیشران و محور توسعه کشور با ایجاد قطب‌های اقتصادی در مناطق ساحلی و دریایی به گونه‌ای که طی ۱۰ سال، افزایش ۱۰ واحد درصد تولید ناخالص داخلی کشور در این مناطق شکل بگیرد» مصوب شد. 
اعضای کمیسیون برای بند دوم این سیاست‌ها، «سیاستگذاری یکپارچه و مدیریت واحد و کارآمد توسعه دریامحور، با قوانین و مقررات خاص برای تقسیم کار ملی با نقش دهی به استان‌های کشور به منظور بهره‌گیری موثر و بهینه از ظرفیت‌ها، منابع و ذخایر مناطق ساحلی و دریایی» را از تصویب گذراندند. همچنین در بند سوم «تدوین طرح جامع توسعه دریامحور با تاکید بر پهنه‌بندی دریا، کرانه و پس کرانه و تعیین سهم و جغرافیای جمعیت، تجارت، صنعت، کشاورزی و گردشگری، خصوصا در سواحل جنوب و بالاخص مکران حداکثر طی دو سال» مصوب شد. «محمد باقر ذوالقدر»، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، از مطرح شدن سیاست‌های کلی توسعه دریامحور در اولین جلسه صحن مجمع خبر داد.
به گفته او با اخذ نظر اعضای کمیسیون زیربنایی و نیز پیشنهادهای دبیر شورای توسعه مکران و نمایندگان دستگاه‌ها، پیش نویس سیاست‌ها تکمیل و تقویت شده است که این پیشنهاد در پنج بند و پنج محورِ «اهمیت توسعه دریامحور»، «سیاستگذاری و مدیریت عمومی»، «ایجاد و تقویت زیرساخت‌ها»، «نقش موثر نیروها و امکانات بومی و محلی» و «همکارهای اقتصادی و روابط خارجی» و یک مقدمه، تنظیم شده است.
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها