یک قلاده پوزیلنگ بر اثر تصادف در جاده میامی استان سمنان تلف شد



یک قلاده یوزپلنگ آسیایی روز یکشنبه بر اثر تصادف یک دستگاه خودرو در جاده میامی - سبزوار در محدوده استان سمنان تلف شد.

به گزارش صبح ساحل، به نقل از ايرنا، این حادثه ساعتی پیش در حدود ۱۱۰ کیلموتری شاهرود و جاده میامی - سبزوار، ۲۰۰ متر مانده به کاروانسرای میاندشت در جاده ترانزیتی تهران - مشهد رخ داد.

برخی منابع محلی و دوستداران محیط زیست که در محل حادثه حضور یافته بودند، گفتند که یوزپلنگ تلف شده در حادثه امروز ماده و حامله بوده است، اما بهرامعلی ظاهری مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان بدون تایید یا تکذیت این موضوع گفت که باید به محل حادثه مراجعه و پس از بررسی دقیق موضوع، اطلاعات تکمیلی را ارایه کند.

گفتني است؛ سال گذشته در ساعت ۲۰:۴۵ روز جمعه چهاردهم مرداد با دریافت خبری مبنی بر تصادف یک قلاده توله یوزپلنگ آسیایی با خودرو، عوامل اجرایی پارک ملی توران و اداره حفاظت محیط زیست میامی به محل حادثه که در فاصله ۱۵ کیلومتری خارج از منطقه حفاظت شده توران (مناطق آزاد میامی) در حد فاصل سه راهی زیدر تا کاروانسرای میان دشت (محدوده کال تاغی) واقع است، اعزام شدند که پس از گشت و بررسی موضوع، خبر واصله مورد تائید قرار گرفت که به دلیل شدت آسیب ناشی از تصادف امکان تعیین جنسیت ممکن نبود.

هفت قلاده یوزپلنگ در محور میاندشت- عباس آباد در سال‌های ١٣٨٩ تا ١٣٩٧ در اثر تصادف‌های جاده‌ای تلف شدند.

حصارکشی به طول پنج کیلومتر و کاهش سرعت به ۸۰ کیلومتر در ساعت در بخشی از جاده ترانزیتی تهران - مشهد در محدوده استان که قلمرو یوزپلنگ آسیایی است، بخشی از اقدامات انجام شده برای کاهش تلفات تصادف های جاده ای یوزپلنگ و دیگر جانوران در بخشی از جاده ترانزیتی تهران- مشهد در منطقه عباس‌آباد- میاندشت در شهرستان میامی است. يوزپلنگ گونه‌ای در خطر انقراض است و اکنون فقط شماری از آنها در ایران و آفریقا زیست می‌کند.

منطقه توران یا خارتوران در شرق استان سمنان در شهرستان شاهرود یکی از سه منطقه حفاظت شده ایران با مساحت یک میلیون و ۴۷۰ هزار هکتار، خاستگاه زیست یوزپلنگ ایرانی به شمار می‌رود که بخشی از این منطقه حفاظت حدفاصل میاندشت- میامی در محور مواصلاتی قرار گرفته بود و روزگاری بزرگترین قربانگاه جاده‌ای یوز ایرانی محسوب می‌شد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها