مصاحبه اختصاصی صبح ساحل با مؤسس باشگاه ورزشی‌های آبی در بندرعباس:

جایگاه تفریحات آبی هرمزگان کجاست؟



ورزش‌های آبی در استان هرمزگان به دلیل وجود دریا یکی از حائز اهمیت‌ترین رشته‌های ورزشی به شمار می‌آید. ظهور رشته‌های جدید ورزش آبی و استقبال مردم از آنها یکی از دلایلی است که نیاز است زیرساخت‌های لازم برای چنین تفریحاتی مهیا شود. استان هرمزگان یکی از استان‌هایی است که چندین سال متوالی، میزبان رشته‌های ورزشی جدیدی چون «پدل‌برد»؛ «یوگابرد»، «موج‌سواری» و غیره است. «باشگاه ورزش‌های آبی مانگرو» یکی از باشگاه‌هایی است که در حال حاضر در استان هرمزگان در رشته‌های ورزشی آبی فعالیت می‌کند. این باشگاه، اولین باشگاهی است که توانست ورزش یوگابرد را وارد کشور کند. از چندین سال گذشته، جایگاه تفریحات آبی برای عموم مردم جنوب افزایش یافته، اما نبود زیر ساخت‌های مناسب برای این فعالیت‌ها آن را به چالش کشده است. استان هرمزگان با داشتن خط ساحلی وسیع اما از تفریحات آبی بی‌بهره است. در ادامه گفت‌وگویی با مؤسس باشگاه ورزشی مانگرو انجام دادیم تا با چالش‌های تفریحات و ورزش‌های آبی در بندرعباس بیشتر آشنا شویم.

     

  

      

هیجان ایستادن روی موج‌ها!

«نوح بی‌نیاز»، مؤسس باشگاه ورزش مانگرو، یکی از جوانان هرمزگانی ست که بیش از شش سال است در باشگاه مانگرو، ورزش‌های آبی را آموزش می‌دهد. به گفتهٔ خودش" صیادی‌ام که صید را رهاکردم؛ اما دریا را نه! وقتی باد مخالف وزید و دریا خالی شد، تور و قایق خود را فروختم. به واسطهٔ آگاهی که از صید و صیادی داشتم وارد رشتهٔ ورزش‌های آبی شدم. با وجود تمام ناامیدی‌ها تلاش کردم تا توانستم به اینجا برسم". حالا باشگاه ورزشی مانگرو یکی از باشگاه‌هایی است که در مدت زمانی کم، توانسته دوره‌های آموزشی بسیاری از رشته‌های جدید ورزش‌های آبی را به صورت تفریحی و تخصصی برگزار کند و در مسابقات کشوری شرکت کند. این باشگاه با تلاش در جهت آگاهی‌بخشی ورزش‌های آبی از جمله پدل برد، اسکی روی آب، ماهیگیری، یوگا برد و موج‌سواری فعالیت می‌کند. استقبال عموم از این ورزش‌ها یکی از دستاوردهای مهم این باشگاه به شمار می‌رود. شروع فعالیت ورزش پدل برد، قبل از طلوع آفتاب است. پس اگر از آن دسته افرادی هستید که از تماشای طلوع آفتاب لذت می‌برید، حتماً این تفریح آبی را امتحان کنید. فعالیت باشگاه مانگرو به صورت تفریحی و تخصصی است. تمام شهروندان بندرعباس یا افرادی با هر رده سنی که به ورزش‌های آبی علاقه‌مند هستند، می‌توانند با مراجعه به باشگاه هم از امکانات آن استفاده کنند و هم با شرکت در دوره‌های ورزش‌های آبی به صورت تفریحی یا حرفه‌ای از آنها لذت ببرد.

    

   

چالش‌های ورزش‌های آبی در بندرعباس

مؤسس باشگاه ورزش مانگرو در خصوص چالش‌های پیش‌روی وزرش‌های آّبی در بندرعباس گفت: «ورزش پدل‌برد، یک تفریح مهیج آبی‌ست که به تازگی در کشورمان مورد توجه قرار گرفته است. این فعالیت ورزشی به همراه چند رشتهٔ دیگر مانند: موج‌سواری، قایق سواری و یوگابرد جز ورزش‌های نوظهور در کشور ما هستند که مردم با تازگی با آن‌ها آشنا شده‌اند؛ اما توانسته‌اند در این مدت کم، استقبال قابل توجهی داشتند؛ زمانی که رشته ورزشی پدل‌برد در بندرعباس آغاز شد، عموم مردم آگاهی چندانی از این ورزش نداشتند؛ اما در حال حاضر یکی از محبوب‌ترین رشته‌های ورزشی و یکی از تفریحات آبی استان به شمار می‌رود که افراد می‌توانند به صورت تفریحی و حرفه‌ای انجام دهند.

نبود زیرساخت‌های مناسب این ورزش چالش‌های بسیاری را برای آن بوجود آورده است؛ بخش عظیمی از دردسر ورزش‌های آبی در شهر بندرعباس، نداشتن مکانی مشخص برای فعالیت‌های آبی است. بندرعباس با داشتن خط ساحل وسیع، هنوز جای تعیین شده‌ای برای فعالیت رشته‌های ورزشی آبی ندارد. سرتاسر خط ساحلی بندرعباس خیابان شده و تمام فعالیت ما محدود به ساعات خلوت روز یا شب است و در طول روز به دلیل سرعت تردد ماشین‌ها در نوار ساحلی، امکان انتقال تجهیزات به ساحل را نداریم. یکی دیگر از مشکلات ما نداشتن مسیری ایمن برای ورود به دریاست؛ دو پله در فاصلهٔ سه کیلومتری نوار ساحلی برای ورود به دریا ساخته شده که به دلیل جزر و مد دریا لغزنده و خطرناک هستند و امکان استفاده از آنها وجود ندارد. از آنجایی که این ورزش‌ها نیازمند انتقال تجهیزات ویژه‌ای هستند، نبود مسیری ایمن، کار ما را سخت‌تر می‌کند؛ انتقال هرروزه بردهای ورزشی پدل‌برد و سایر تجهیزات در کنار تعداد بالای آن و تردد ماشین‌ها در طول خیابان، کاری سخت و زمانبر است و باعث آسیب به تجهیزات می‌شود. با ساخت مکانی مشخص در نوار ساحل می‌توان از بروز اتفاقات خطرآفرین، پیشگیری کرد. تاریکی نوار ساحلی برای فعالیت در شب‌ها؛ عدم روشنایی مناسب در ساحل نیز یکی دیگر از دغدغه‌های ما است که بنا به پیگیری‌های انجام شده از سوی باشگاه مانگرو و میراث فرهنگی، مقرر شده نورافکن‌هایی در قسمتی از ساحل نصب شود تا شاید اندکی از مشکل روشنایی ساحل برای فعالیت در شب را حل کند.

  

 

      

ساحل خواجه عطا می‌تواند مکانی مناسب برای ورزش‌های آبی استان

نوح بی‌نیاز با توجه به تجربه چندین ساله خود از دریا بر این باور است که ساخت موج‌شکن و ساحل ماسه‌ای، می‌تواند بخش بزرگی از مشکلات ورزش آبی بندرعباس را حل کند. به گفتهٔ او: «بخشی از ساحل خواجه عطا که برای بالا کشیدن قایق‌ها از دریا ساخته‌شده ماسه‌ای است و افراد به‌راحتی با در نظر گرفتن عمق آب، می‌توانند وارد دریا شوند؛ اما در سایر محل‌ها یا باید از پله‌های نامناسب استفاده کرد یا از سنگ‌های کنار ساحل پایین رفت. این کار حتی برای شهروندان و گردشگرانی که می‌خواهند وارد دریا شوند نیز اهمیت دارد. می‌توان با ساخت حوضچه‌های کوچک یا ساحل ماسه‌ای، بخش بزرگی از مشکلات ورزش‌های آبی را حل کرد تا مردم دغدغه‌ای نسبت به ورود به دریا نداشته باشند. امری که بارها در خصوص آن اطلاع‌رسانی شده اما مسئولین هیچ عملکردی نسبت به این موضوع نداشته‌اند. ایجاد موج‌شکن برای ورود راحت به دریا می‌تواند حتی برای مسافرین و گردشگرانی که از ساحل بندرعباس دیدن می‌کنند نیز حائز اهمیت باشد».

 

 

    

بی‌توجهی مسئولین به تفریحات و ورزش‌های آبی

مسابقات کشوری پدل‌برد در هردو بخش آقایان و بانوان در چند هفته گذشته با شرکت 13 استان به میزبانی استان هرمزگان در بندرعباس به مدت دو روز برگزار شد و بخشی از اسپانسری اجرای این مسابقات بر عهده باشگاه مانگرو بود؛ در طول این مدت بچه‌های باشگاه مانگرو تمام تلاش خود را برای هماهنگی و برگزاری هرچه بهتر این مسابقات انجام دادند اما زحمات چندروزه بچه‌های این باشگاه از سوی مسئولین دیده نشد. به گفتهٔ نوح بی‌نیاز «ما به‌عنوان یک باشگاه و بخشی از جامعه ورزشی استان هرمزگان برای ارتقا تفریحات آبی در استان پای‌کار آمدیم و با حمایت و همدلی مسئولین ورزشی استان می‌توانیم جایگاه ورزش‌های آبی استان را هرچه بیشتر ارتقا دهیم. همان‌طور که توانستیم با برگزاری فستیوال خواجه عطا به‌منظور آگاهی مردم با ورزش‌های آبی، در یک روز 300 نفر را ساپورت کنیم. حمایت مردم بندرعباس، نشان از علاقه آن‌ها به این ورزش است. شهروندان بندرعباس نباید دغدغه‌های این‌چنینی داشته باشند و امید می‌رود مسئولین به جهت رفع این مشکلات اقداماتی انجام دهند.

 

عکاس: بنیامین شادمهر

          
    
    
        

منتشر شده: 1
قرآن ناطق و امت خدا
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
اصلا بندرعباس پارک درستی داره که بخواد پارک آبی هم داشته باشه؟
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها