12

مهر

1403


اجتماعی

24 خرداد 1402 08:15 0 کامنت
توانایی تعیین هدف و دنبال کردن آن بدون اینکه توسط وسوسه‌ها و حواس‌پرتی‌ها تحریک شویم و به جاده خاکی بزنیم، تقریبا برای انجام تمام کارها در زندگی ضروری و مهم است.
از اتمام یک تکلیف یا پروژه گرفته تا رانندگی ایمن در ترافیک تا کنترل زندگی زناشویی، همه و همه در گرو این است که چقدر توانایی تمرکز و ماندن در مسیر فعالیت یا هدف‌ها را در خود دارید. در ادبیات روانشناسی به مجموع توانایی‌های شناختی که به شما در انجام امور روزانه و به سرانجام رساندن یک کار کمک می‌کند، عملکرد اجرایی مغز گفته می‌شود. در دوران کودکی مغز عمدتا توسط فرآیند انباشتگی هدایت می‌شود. شما در حال یاد گرفتن چیزهای جدیدی مانند راه رفتن، صحبت کردن، بستن بند کفش و غیره هستید، که به معنای رشد مغز شما است. وقتی به برهه‌ی نوجوانی می‌رسید تمام اطلاعات اولیه در مغز وجود دارد و از مرحله‌ی انباشتگی وارد مرحله‌ی تخصصی شدن خواهیم شد.
ما در آن کاری متخصص و حرفه‌ای می‌شویم که به دفعات زیاد و با دقت بسیار به آن پرداخته‌ایم. بگذارید با مثالی قضیه را روشن‌تر کنیم، فرض کنید مشغول زندگی در دشت هستید، روزانه دو مسیر خاکی را از خانه تا رودخانه برای بردن آب و از خانه تا مزرعه برای چیدن میوه می‌روید. قاعدتا نیاز شما به آب ضروری‌تر است، پس به دفعات بیشتری مسیر خانه تا رودخانه را طی می‌کنید. بعد از مدتی مشاهده می‌کنید که انگار ناخواسته در مسیر خانه تا رودخانه یک جاده‌ی خاکی درست کریده‌اید. علف‌های دشت در این مسیر از بین رفته‌اند، مسیر مشخص است و زمین پا خورده و سفت‌تر شده و حالا طی کردن این مسیر سهل‌تر می‌نماید.
اما مسیر خانه تا مزرعه همچنان پر از گیاه و زمین نرم و گلی است. مسیر‌های عصبی هم همین سرنوشت را دارند، هر چه بیشتر به یک شیوه عمل کنیم، مسیر عصبی آن قوی‌تر میشود، واگر از یک توانایی یا فعالیت غافل شویم و سمتش نرویم، مغز ما به این نتیجه می‌رسد که نیازی به آن مسیر عصبی نیست و نورون‌های مسیر را از بین برده و بازیافت می‌کند.   اگر به دفعات بیشتری به حواس‌پرتی نه بگویید، قید لذت‌های آنی را بزنید و بیشتر در مسیر باقی بمانید، بار بعد این کار را راحت انجام خواهید داد.
در واقع این به شما بستگی دارد که عملکرد اجرایی مغز  خود را چگونه برنامه‌ریزی کنید. اگر مداوما کارها را نیمه کاره رها کنید، به برنامه‌ی خود پایبند نباشید، ارزش‌های اساسی زندگی خود را زیر پا بگذارید و هر بار فکر کنید از بار بعد اوضاع بهتر خواهد شد، باید بدانید که این یک خیال خام است. برای آسان‌تر شدن کار، می‌توانید از سیستم پاداش بهره بگیرد.
در ازای انجام دادن برنامه‌ها برای خود جایزه‌ای در نظر بگیرید که واقعا خوشحالتان می‌کند. چرا که پاداش و خوشحال شدن برابر است با افزایش دوپامین و افزایش دوپامین می‌تواند روند مسیر سازی مغز را هموار کند. به هر حال کارهایی که باید در زندگی انجام بدهید، جاده‌های خاکی‌ مغزتان هستند که منتظرند با تداوم و ثبات قدم آسفالتشان کنید.  

روزنامه صبح ساحل

دیدگاه ها (0)
img