فستیوال شکرگزاری انبه و یاسمین گل برگزار شد؛

جشنواره‌ای به رنگ هویت و اصالت میناب



نهمین جشنواره شکرگزاری انبه و یاسمین گل با برپایی کارناوال شادی به همراه موسیقی محلی روز سه‌شنبه 13 تیرماه در شهرستان میناب برگزار شد. میناب با قدمت ۲۵۰۰ سال قدیمی‌ترین شهرستان در استان هرمزگان است. به‌منظور پاسداشت آیین، فرهنگ و سنت‌های قدیمی این شهر، جشنواره شکرگزاری انبه و یاسمین گل هرسال بر پا می‌شود.
 
به گزارش صبح ساحل، در میان استقبال پرشور مردم، کاروان شادی با برنامه‌های متنوع فرهنگی عصر سه‌شنبه به همراه موسیقی محلی و پای‌کوبی برپا شد. در این مراسم مینابی‌ها با پوشیدن لباس‌های محلی و در دست داشتن سبدهایی مملو از انبه و یاسمین گل، به‌صورت نمادین شکرگزاری این محصول را به‌جا می‌آورند.
 کودکان در این کارناوال شادی حضور پررنگی دارند. اجرای زیبای ساز و دهل «لوتی» به همراه چوب بازی مردان حال و هوای خوبی به جشنواره بخشید. یاسمین گل به یکی از نمادهای میناب تبدیل‌شده است. از قدیم و الایام نیز این شهرستان به‌واسطه وجود باغات سرسبز مرغوب‌ترین انبه را داشته است. شهرستان میناب، در حوزه محصولات باغی و کشاورزی سرآمد شهرهای هرمزگان است که یکی از اهداف برپایی این جشنواره توسعه اقتصادی این شهرستان است.
 
 توسعه مشاغل خرد خانگی و اصلاح باغ‌ها
دبیر نهمین جشنواره انبه و یاسمین گل میناب گفت: «برگزاری این جشنواره نه‌تنها سبب صیانت از آئین و آداب‌ورسوم مردم منطقه می‌شود بلکه در توسعه مشاغل خرد خانگی و اصلاح باغ‌ها هم نقش دارد».«عبدالعلی زائری» دبیر نهمین جشنواره انبه و یاسمین گل میناب در میان خبرنگاران اظهار کرد: «این جشنواره که با اجرای بزرگ‌ترین کارناوال آئینی و سنتی استان هرمزگان کار خود را آغاز کرد، با آداب و سنت و فرهنگ مردم ارتباط مستقیم دارد و می‌تواند در احیای سنت‌ها و فرهنگ و آداب‌ورسوم این شهرستان کمک کند».
وی افزود: «برگزاری جشنواره انبه و یاسمین گل در طول این سال‌ها توانسته است برای یادآوری برخی از آداب‌ورسومی که در حال فراموشی هستند و همچنین معرفی ظرفیتهای اقتصادی و کشاورزی و اجتماعی این سرزمین کهن و انتقال آن به آیندگان تأثیر گذر باشد و آن‌ها را زنده نگه دارد».
زائری بابیان اینکه در این جشنواره ۳۰ غرفه از انواع محصولات سنتی و صنایع‌دستی و فرآورده‌های محصول انبه دایر شده است خاطرنشان کرد: «برگزاری 9 دوره این جشنواره سبب به وجود آمدن اعتمادبه‌نفس در بین تولیدکنندگان و باغداران به وجود آورده است تا با اصلاح باغات خود محصول انبه بهتری را تولید کنند».
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها