بازدید رئیس سازمان ملی استاندارد کشور از اداره کل بنادر استان:

سامانه غیر حضوری صادرات و واردات معرفی شد


نویسنده: سامیه طهورنیان

ظهر امروز سامانه غیر حضوری صادرات و واردات با هدف هایی چون، کاهش مراجعه غیر حضوری افراد، الکترونیکی شدن فرآیند پذیرش اسناد به صورت غیر حضوری و امکان پیگیری پرونده‌های پذیرش شده معرفی شد.


به گزارش صبح ساحل، رئیس سازمان ملی استاندارد کشور با اشاره به امکان اطلاع رسانی به ارباب رجوع در خصوص مشکلات به وجود آمده به هنگام ارائه اسناد کاغذی گفت: این سامانه یک سامانه تحولی در نظام صادرات و واردات کشور است؛ اما موقتی ست و حتی ممکن ازخطاهایی هم داشته باشد اما به نسبت نسخه کاغذی از فساد اداری و ساختاری تا حد قابل توجهی جلوگیری می کند. در همین راستا به زودی از سامانه coc ملی سازمان ملی استاندارد رونمایی می کنیم.


اسلام پناه با اشاره به مشکلات مطرح شده بخش خصوصی افزود: ۸۰ درصد کالا ظرف ۵ تا ۷ روز ترخیص می شود، و تنها بیست درصد بیش از این عدد، زمان می برند و ملزم به گذراندن آزمون و نمونه برداری هستند که ما نیز معتقدیم سازمان های موازی بایستی کم شوند و در نهایت یک آزمون، یک مرجع و یک قانون برای استاندارد سازی وجود دارد‌.

معاون رئیس جمهور همچنین به حوزه دانش بنیان‌ها اشاره کرد و افزود: استانداردسازی خدمات صنایع هایتک نیز در دستور کار است تا از این طریق بازارسازی داخلی و خارجی برای این محصولات راحت تر انجام شود.

در پایان جلسه به بحث و بررسی مشکلات بخش خصوصی در حوزه استانداردسازی و نمونه برداری کالاهای در حال ترخیص پرداخته شد . رئیس سازمان ملی استاندارد ایران، پس از این نشست از محوطه های تخلیه و بارگیری و نگهداری کالا در مجتمع بندری شهیدرجایی بازدید کرد.

اسلام پناه در حاشیه بازدیدها گفت: پیگیری ها برای ترخیص حدود ۱۹ هزار کانتینر لوازم یدکی خودرو از گمرکات  تهران ادامه دارد تا چیزی به نام انباشت (دپو) لوازم یدکی نداشته باشیم.

وی درباره نبود آزمایشگاه های مرجع و تعیین ماهیت در هرمزگان و ارسال نمونه های وارداتی به آزمایشگاه های سایر استان ها خاطرنشان کرد: آزمایشگاه مرجع نفتی هرمزگان در حال تجهیز است و طی ماه های آینده به بهره برداری می رسد. آزمایشگاه موادغذایی میناب نیز با به روزآوری دستگاه ها و فرآیندها در آینده نزدیک وارد چرخه خدمت خواهد شد و یک آزمایشگاه نیز توسط شرکت فولاد هرمزگان در آستانه راه اندازی و بهره برداری است.

معاون رییس جمهور با اشاره به بازدید امروز از گمرک شهید باهنر و آغاز روند ترخیص حدود یک‌هزار دستگاه خودروی هیوندای النترا پس از هفت ماه ماندگاری در محوطه های گمرک گفت: رویکرد سازمان ملی استاندارد تسهیل ترخیص کالاهاست و اگر تدبیر و اقدام استاندارد نبود یک‌هزار دستگاه خودروی یاد شده سر از مزایده در می آورد.

وی یادآور شد: البته همه مشکلات و معطلی ترخیص کالا به استاندارد مربوط نمی شود و برخی مسائل اسنادی و ارزی و اظهار نشدن کالا نیز در این زمینه موثر هستند.

   سامانه غیر حضوری صادرات و واردات معرفی شد

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها