12

مهر

1403


سیاسی

11 شهریور 1402 08:12 0 کامنت
ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری اسفندماه سال جاری هم‌زمان با انتخابات مجلس شورای اسلامی انجام می‌شود. 
هرمزگان دارای یك كرسی نمایندگی خبرگان رهبری است. در دور قبل انتخابات خبرگان، «سید روح‌الله صدرالساداتی» با اخذ اکثریت آرا نمایندهٔ هرمزگان در پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری شد. او ابتدا از حوزهٔ انتخابیه استان یزد نامزد شده بود اما سپس حوزهٔ خود را به هرمزگان تغییر داد و با غلبه بر «آیت‌الله غلامعلی نعیم‌آبادی»، نماینده وقت هرمزگان و امام‌جمعه وقت بندرعباس، به مجلس خبرگان رهبری راه یافت و جوان‌ترین عضو این مجلس شد. پس از ایجاد یک سری حواشی و ناپدید شدن صدرالساداتی که خودش آن را تهدید به قتل خوانده بود، دیگر رد پایی از او در هرمزگان دیده نشد و با توجه به غیبت و عدم حضور او در اجلاس خبرگان رهبری، به‌جرئت می‌توان گفت در این سال‌ها، هرمزگان نماینده‌ای نداشته است. حال برای انتخابات سال جاری زمزمه‌هایی درباره حضور برخی چهره‌های آشنا و جدید از درون و بیرون استان شنیده می‌شود. در مطلب پیشرو نگاهی به انتخابات دور گذشته خبرگان رهبری در هرمزگان می‌اندازیم و گزینه‌های احتمالی و مطرح را بررسی می‌کنیم.
  

 بازخوانی پنجمین دوره انتخابات خبرگان

در دور قبل بدون احتساب صدرالساداتی، ۱۱ نفر برای شرکت در انتخابات ثبت‌نام انجام دادند که از این تعداد ۷ نفر شامل آقایان «اکبر منفرد»، «سید مصطفی بهشتی»، «محسن ابراهیمی»، «نادر حقیقی»، «مرتضی امامی»، «محمدمهدی فقیهی» و «محمد ربانی» از خارج هرمزگان نام‌نویسی کردند. «غلامعلی نعیم‌آبادی» نماینده وقت ولی‌فقیه در هرمزگان و نماینده چهارمین دوره مجلس خبرگان رهبری و «سید عبدالعظیم مولا زاده معدنی»، «علی معصومی» و «قنبر درویش» نیز چهره‌هایی بودند که از داخل استان اعلام آمادگی و در کارزار انتخابات شرکت کردند. پس از بررسی صلا‌حیت‌ها در شورای نگهبان، از حوزه هرمزگان تنها یک نفر تائید صلاحیت و ۷ نفر رد صلاحیت شدند، سه نفر دیگر نیز انصراف دادند. ازآنجاکه در قانون موضوع جابجایی داوطلبان پیش‌بینی‌شده است؛ {طبق قانون در استان‌هایی که کاندیدا به تعداد نیاز یا کمتر باشد، نامزدهای تائید صلاحیت شده می‌توانند از سایر استان‌ها به استان دیگر تغییر محل دهند} رقابت نهایی در هرمزگان میان غلامعلی نعیم‌آبادی و سید روح‌الله صدرالساداتی انجام شد. بر اساس اعلام منابع رسمی تعداد كل آرای مأخوذه پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در استان 763 هزار و 152 رأی بود و صدرالساداتی با كسب 420 هزار و 699 رأی معادل ۶۰ درصد كل آرا پیروز رقابت شد.
  

نگاهی به کاندیدای احتمالی

پس از پیروزی قاطعِ صدرالساداتی در دور قبل، آن‌هم در شرایطی که او از خارج استان و از حوزه دیگری ظرف مدت کوتاهی به استان آمده بود، قابل پیش‌بینی است که در این دوره نیز چهره‌هایی از خارج استان برای کسب کرسی و نمایندگی هرمزگان در خبرگان رهبری اعلام آمادگی و ثبت‌نام کنند. شنیده‌های غیررسمی و گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای از حضور اشخاص مطرح برای کسب کرسی نمایندگی استان خبر می‌دهد؛ در این میان نام «آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری»، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و یکی از ائمه جمعه قم مطرح است. «آیت‌الله غلامعلی نعیم‌آبادی» که از سال ۸۱ تا ۹۴ نماینده هرمزگان در دوره‌های سوم و چهارم مجلس خبرگان و امام‌جمعه بندرعباس بود نیز از چهره‌های قابل‌انتظار است. هرچند بعید اما در بین گمانه‌‌زنی‌های سیاسی نام وزیر اطلاعات دولت دوازدهم یعنی «سید محمود علوی» هم شنیده می‌شود. حجت‌الاسلام‌والمسلمین علوی، وزیر اطلاعات دولت قبل از افرادی حامی اتصال لامرد به دریا در سکوت بوده است. «حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد عبادی زاده»، امام‌جمعه بندرعباس و نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان، به‌عنوان تنها کاندیدای بومی مطرح است. گفته می‌شود تمام مراجع استان بر حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبادی زاده در انتخابات خبرگان رهبری متفق‌القول هستند. البته ممکن است تا زمان ثبت‌نام و انتخابات، چهره‌های دیگری از درون استان اعلام آمادگی کنند.
  

آنچه در قانون انتخابات خبرگان تغییر کرده است

بنا بر اعلام شورای نگهبان، قانون جدید انتخابات که این روزها از آن سخن گفته می‌شود، تغییری درروند انتخابات مجلس خبرگان ایجاد نمی‌کند. سخنگوی شورای نگهبان در این رابطه با اشاره به اینکه انتخابات مجلس خبرگان رهبری پیش‌ ثبت‌نام ندارد، اعلام کرد: « فرآیند انتخابات خبرگان از چند ماه دیگر آغاز خواهد شد».
اما در دهمین اجلاسیه خبرگان که سال گذشته برگزار شد، قانون جدید انتخابات مجلس خبرگان رهبری به‌طور کامل تصویب و نهایی شد. به گفته سخنگوی وقت هیئت‌رئیسه خبرگان، مطابق قانون جدید حداقل سن ۴۰ سال تعیین‌شده است. همچنین گفته می‌شود کاندیدا باید مجتهد متجزی باشند؛ بدین معنا که توانایی استنباط محدود ابواب فقه را داشته باشد. همچنین شرایط حداقلی را دارا و سطح چهار {معادل مدرک دکتری در دانشگاه} را گذرانده باشند.
تعیین شرایط سنی {حداکثر سن} یکی از موضوعات موردبحث در انتخابات خبرگان است. قانون برای انتخابات خبرگان حداكثر سن مشخص نکرده است اما این احتمال وجود دارد شورای نگهبان احراز صلاحیت برخی داوطلبین را به دلیل «کهولت سن» رد کند این اتفاق البته در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ رخ داد و برخی فعالان سیاسی معتقدند تعمیم این مهم به انتخابات خبرگان نیز بعید نیست. 
قانون شرایطی برای نمایندگان منتخب خبرگان در نظر گرفته است. یکی دیگر از بندهای بحث‌برانگیز که بررسی انتخابات گذشته نشان می‌دهد معمولاً اشخاص به این دلیل احراز صلاحیت نمی‌شوند؛ بندِ اجتهاد در حدی كه قدرت استنباط بعضی مسائل فقهی را داشته باشد و بتواند ولی‌فقیه واجد شرایط رهبری را تشخیص دهد، است. اِشتهار به دیانت و وثوق و شایستگی اخلاقی، بینش سیاسی و اجتماعی و آشنایی با مسائل روز، معتقد بودن به‌نظام جمهوری اسلامی ایران و نداشتن سوابق سوء سیاسی و اجتماعی ازجمله شرایط مطرح‌شده است. طبق تبصره ۲ قانون انتخابات خبرگان، كسانی كه رهبر معظم انقلاب، صریحاً و یا ضمناً اجتهاد آنان را تائید كرده باشد، ازنظر علمی نیاز به تشخیص فقهای شورای نگهبان ندارد.
روزنامه صبح ساحل
دیدگاه ها (0)
img