متخصصان‌زنان براي سونوگرافي نبايد وجهي بگيرند



 صبح ساحل ، حوادث - سونوگرافي براي متخصصان زنان مانند دستگاه فشار خون براي پزشکان است که در قبال استفاده از آن موقع ويزيت نبايد وجهي از مراجعان دريافت شود.وزير بهداشت با اشاره به اينکه نبايد رويه سونوگرافي‌هاي بي‌رويه عموميت پيدا کند که متاسفانه در برخي موارد اين چنين است، از اقدام برخي خانواده‌ها براي تهيه آلبوم‌هاي دوره جنيني فرزندانشان انتقاد کرد.به گزارش تسنيم، يکي از مشکلات کنوني که اکثر زنان باردار از آن گلايه مي‌کنند رويه غلط انجام سونوگرافي‌هاي بي‌رويه در تمام جلسات مراجعه آنان به متخصصان زنان و زايمان است، در حاليکه به زعم گفته متخصصان باتجربه زنان و زايمان امروزه در بين برخي متخصصان زنان و زايمان باب شده است که دستگاه سونوگرافي تهيه کنند و بدون معاينه و فقط از نظر جنبه مالي سونوگرافي زنان را انجام دهند. در حالي‌که استاندارد انجام سونوگرافي در طول حاملگي 3 بار است و اين درحاليست که زنان بسياري گلايه دارند که از آنان هر ماه سونوگرافي مي‌شود که در مجموع با هزينه اياب و ذهاب بالغ بر يک ميليون و 500 هزار ريال مي‌شود.کما اينکه برخي از همين متخصصان زنان و زايمان علت اين نابساماني را منوط بر نظارت بيش‌تر وزارت بهداشت و نظام پزشکي عنوان مي‌کنند، درحاليکه در کشورهايي مانند آمريکا حتماً براي انجام روش‌هاي سونوگرافي افراد بايد واحدهاي لازم را بگذرانند و اين‌طور نيست که فقط به خاطر جنبه مالي دستگاه سونوگرافي خريداري و استفاده شود.براين اساس سيد حسن هاشمي وزير بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت تسنيم درباره معضلات و مشکلات سونوگرافي‌هاي نابه جا و بي‌رويه به زاويه‌اي ديگري از اين مسئله پرداخت و اظهار داشت: نبايد رويه سونوگرافي بي‌رويه عموميت پيدا کند ولي متاسفانه در برخي موارد اين چنين است.هاشمي ادامه داد: متاسفانه بعضي از مردم آگاهانه اين کار را مي‌کنند و حتي از دوره جنيني فرزندشان آلبوم درست مي‌کنند تا در فايل‌هاي شخصي خودشان نگه دارند.وزير بهداشت با تاکيد بر اينکه نبايد سونوگرافي‌هاي نابه جا و بي‌رويه عموميت پيدا کند، خاطرنشان کرد: ولي متاسفانه جهت به اين سمت سوق پيدا کرده است.

متخصصان زنان حق دريافت پول براي سونوگرافي ندارند

به گزارش تسنيم، در اين زمينه محمد جهانگيري معاون نظارت سازمان نظام پزشکي کشور به رسانه‌ها عنوان کرده است که نخستين شرط اين است که متخصصان زنان، بايد فقط به‌عنوان يک ابزار تشخيصي از سونوگرافي، استفاده کنند و براي بيمار ارجاعي انجام نشود. دوم آنکه در تابلوي خود به هيچ عنوان قيد نکرده باشند که سونوگرافي انجام مي‌شود چون تبليغ محسوب مي‌شود. سوم آنکه در نسخه هم قيد نشود. همچنين بابت سونوگرافي نبايد از بيمار وجهي دريافت کنند و در نهايت چون متخصص زنان فقط بايد از سونوگرافي به‌عنوان ابزار تشخيصي استفاده کند، نبايد گزارشي هم بنويسد. بنابراين، اگر اين موارد رعايت نشود تخلف است و چنانچه گزارش تخلفي به ما ارجاع شود، حتماً پيگيري خواهيم کرد.

همچنين در اين زمينه محمدحسين ميردهقان مديرکل نظارت بر درمان وزارت بهداشت نيز در گفت‌وگو با يکي از رسانه‌ها عنوان کرده است که گزارش سونوگرافي در صلاحيت حرفه‌اي متخصصان زنان نيست و متخصصان زنان که دوره سونوگرافي را گذرانده‌اند مي‌توانند از اين وسيله در مطب‌ها به‌عنوان ابزار تشخيصي استفاده کنند اما حق دادن گزارش و گرفتن وجه در قبال آن را ندارند چرا که در صلاحيت حرفه‌اي‌شان نيست.

دريافت وجه از سوي متخصصان زنان براي انجام سونوگرافي تخلف است

مديرکل نظارت بر درمان وزارت بهداشت با انتقاد نسبت به دريافت هزينه‌هاي گزاف از سوي برخي متخصصان زنان در ازاي انجام سونوگرافي، مي‌گويد: سونوگرافي براي متخصصان زنان مانند دستگاه فشار خون براي پزشکان است که در قبال استفاده از آن موقع ويزيت نبايد وجهي از مراجعان دريافت شود.

در اين راستا جلال جلال شکوهي، رئيس انجمن راديولوژي ايران نيز در اين باره به يکي از رسانه‌ها عنوان کرده است که متاسفانه برخي از متخصصان زنان و زايمان بابت سونوگرافي از بيمار وجه دريافت مي‌کنند. آن‌هم مبالغي بيش از تعرفه تعيين شده براي انجام سونوگرافي توسط يک راديولوژيست. نرخ تعرفه مصوب سال 93 براي انجام سونوگرافي معمولي از جنين توسط راديولوژيست‌ها، 13هزار و 500 تومان است درحاليکه برخي از متخصصان زنان چندين برابر بيش از اين مبلغ را از مراجعه کنندگان و بيماران خود دريافت مي‌کنند، مثلاً نرخ تعرفه مصوب سال 93 براي انجام سونوگرافي 3 بعدي از جنين توسط راديولوژيست حداکثر 120 هزار تومان است، در حاليکه برخي از متخصصان زنان گاهي تا 500 هزار تومان هم اخذ مي‌کنند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها