تغییر اقلیم سبب افزایش وقوع طوفان‌های گرمسیری می‌شود



 رئیس سازمان هواشناسی کشور گفت: طوفان های گرمسیری از مهمترین مخاطرات جوی است که به سبب تغییرات اقلیمی وقوع آن روند رو به افزایشی در دنیا داشته است.

    

به گزارش صبح ساحل، نخستین همایش بین المللی توفان‌های گرمسیری اقیانوس هند همزمان با پنجاهمین سالگرد تشکیل پنل توفان‌های گرمسیری سازمان جهانی هواشناسی از صبح امروز (دوشنبه) در پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور آغاز به‌کار کرد.
این همایش با حضور شماری از مسوولان داخلی و خارجی و پژوهشگران حوزه هواشناسی با همکاری سازمان هواشناسی کشور، پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو و سازمان جهانی هواشناسی برگزار شده است.

«سحر تاج‌بخش مسلمان» رییس سازمان هواشناسی در حاشیه برگزاری این همایش اظهار داشت: منطقه دریایی اقیانوس هند نیز از این موضوع مستثنی نبوده و شاهد روند رو به افزایش وقوع این طوفان های حاره ای بوده است.

وی افزود: طوفان های گرمسیری به‌طور عمده در مناطق حاره ای اقیانوس ها اتفاق می افتند و اهمیت آن بیشتر به دلیل مخاطراتی است که برای فعالیت های دریایی و مناطق ساحلی به همراه دارد.

رئیس سازمان هواشناسی کشور ادامه‌داد: این نخستین همایش بین المللی طوفان های حاره ای اقیانوس هند است که به وسیله سازمان هواشناسی ایران و پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور با همراهی سازمان جهانی هواشناسی برگزار می شود.

تاج بخش اضافه‌کرد: در همین راستا سازمان جهانی هواشناسی برنامه های متعددی را برای پایش و پیش بینی این طوفان ها در نظر گرفته است که یکی از آنها ایجاد پنل طوفان های گرمسیری منطقه اقیانوس هند است که ۱۳ کشور در آن عضویت دارند.

وی بیان‌داشت: این پنل از سال ۱۹۷۲ با حضور ۶ کشور راه اندازی شد و سایر اعضاء به‌تدریج به آن اضافه شدند.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: کشورهای ایران، عربستان سعودی، امارات و قطر از جمله کشورهایی هستند که از سال ۲۰۱۸ به این پنل وارد شدند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها