نگاهی به سمت و سوی بحران غزه


نویسنده: مصطفی دولخانی

با آغاز جنگ حماس با اسرائیل در هفتم اکتبر، رژیم صهیونیستی که احساس می‌کند از این حمله زخم عمیقی برداشته از همان آغازین روزهای جنگ شدیدترین حملات هوایی را در این منطقه کوچک اما با تراکم جمعیتی بالا انجام داده و در جریان این حملات سنگین، هولناک‌ترین جنایات را مرتکب شده است به گونه ای که شوری که در ابتدا در محکومیت حمله حماس به راه افتاده بود را در جهتی عکس به محکومیت گسترده اقدامات جنایتکارانه اسرائیل بدل نموده است.
همینطور مقامات این رژیم در جهت انتقام‌جویی بیشتر از این حمله که برایشان حیثیتی هم شده اسرار به یورش زمینی به غزه دارند. اما برسر این اقدام جنون‌آمیز اسرائیل موانعی بزرگ هم وجود دارد: یکم اینکه موج محکومیت جنایات اسرائیل هر روز گسترده‌تر می شود در حدی که باعث فشارهای دیپلماتیک به اسرائیل حتی از سوی بسیاری از متحدانش هم شده است. چه آنکه در صورت یورش زمینی این تلفات می تواند ابعادی به مراتب وسیع‌تر هم پیدا کند. دوم توانمندی‌های حماس در نبرد زمینیست، اسرائیل اگرچه با قدرت برتری هوایی‌اش سهمگین‌ترین حملات را تا کنون انجام داده، اما می‌داند توانمندی حماس نه تنها بر روی زمین و در جنگ شهری و کوچه به کوچه بلکه در زیر زمین هم بسیار بالاست چون این جنبش در این سال‌ها مهارت‌های قابل توجهی در حفر تونل‌های دفاعی و جنگ زیر زمینی کسب کرده، این تونل‌ها خطر تله‌های انفجاری، جنگ تن به تن و اسارت گرفتن از دشمن را بالا می‌برد همینطور این تونل‌ها مکان نگهداری گروگان‌ها هم هستند و این محدودیت بزرگتری را برای اسرائیل ایجاد می‌کند که البته نفس وجود گروگان‌ها خصوصا خارجی‌ها خود محدودیت دیگری برای حمله زمینیست.
دلیل دیگر، فعال شدن جبهه شمالی می‌تواند باشد چه آنکه اسرائیل این تهدید را که در صورت عمق‌یابی هرچه بیشتر یورش و افزایش تلفات فلسطینی‌ها متحد منطقه‌ای درجه یک حماس یعنی حزب الله هم وارد نبرد می‌شود و این گشایش جبهه جدید می تواند فشار مضاعفی را برماشین جنگی این رژیم وارد کند.
جدیت این احتمال از آنجا بالا دانسته شده که حتی آمریکا هم برای مقابله با این حمله احتمالی ناوهای هواپیمابرش را به منطقه گسیل داشته است.
پر واضح است که مقصر اصلی بحران فلسطین و غزه رژیم صهیونیستیست و وقوع سناریوهای بالا اگر چه به این رژیم ضربه وارد می‌کند اما علاوه برآن درد ورنج مردم فلسطین را هم بیشتر می‌کند و افراد بی‌گناه بیشتری را به خاک و خون می‌کشد همینطور اگر نتواند به نابودی حماس بیانجامد که از اهداف اسرائیل است، می‌تواند از تاثیر و توان آن به شدت بکاهد هر چند در میان مدت خود را بازیابد یا در قالب نیروی جدیدی به مقابله با اسرائیل برخیزد، همینطور در ابعاد بسیار خطرناک دیگری می‌تواند شراره‌های ویرانگر جنگ را به خارج فلسطین و سرزمین‌های اشغالی یعنی سایر مناطق خاورمیانه و حتی جهان هم سرایت دهد، خواسته‌ای که برخی دشمنان کشورمان هم مطمئنا در پی‌اش هستند.
اما مقامات عالی رتبه کشور با اتخاذ مواضعی حکیمانه تا کنون این بهانه را از دشمنان این آب وخاک سلب نموده اند. طرف‌های حامی این رژیم هم البته فعلا علاقمند به گسترش جنگ نیستند چون این کشورها با عقل حسابگرشان می‌دانند که عواقب گسترش جنگ گسترده و غیر قابل پیش‌بینی خواهد بود چه آنکه به باور بسیاری از کارشناسان در میان بسیاری از دیدارهای سران کشورهای متحد اسرائیل به این کشور این موضوع رابه سران این رژیم  که از قضا افراطی‌ترین عناصر این رژیم هم هستند گوشزد می‌کنند. اماکشور مان می‌تواند ضمن اتخاذ رویه‌های هوشمندانه دیپلماتیک به اجماع‌سازی هر چه بیشتر منطقه‌ای و جهانی برضد جنایات این رژیم و افزایش تلاش‌های دیپلماتیک جهت توقف جنگ و کاستن از آلام اهالی مظلوم غزه همت گمارد.
این تلاش‌ها از جمع‌آوری کمک و ایجاد خطوط و راه‌های امدادرسانی به غزه گرفته تا تحریم اقتصادی اسرائیل همینطور تروریستی اعلام کردن این رژیم و ارتش اشغالگرش می‌تواند باشد. امید است ما حصل اقدامات و تلاش‌های بین‌المللی و با نگاه به واقعیت‌های روی زمین به راه حلی معطوف به انصاف و عدالت و پایان قتل و کشتار ختم شود.
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها