آب مایه‌ی حیات یا خود زندگی ؟


نویسنده: عهدیه صولت برد

آب این عنصر ارزشمند و  مقدس  که در همه ادیان آسمانی  همواره به عنوان  مظهر پاکی و طهارت از آن یاد شده است به جرات می توان گفت ارزشمندترین و زیباترین خلقت هستی بر روی زمین است.
در ایران باستان و  در  آئین زرتشت آب به عنوان یکی از عناصر چهارگانه در کنار آفتاب ارزشمند و پاک کننده ی آلودگی ها شناخته می شد  تا آنجا که اکثر آتشکده ها در کنار رودخانه ها وآب ها ساخته شده اند.   
بشر  از آغاز وجود خود  در  کنار آب رشد کرده و  حیات انسان  بی شک به وجود آن وابسته است.هفتاد و پنج درصد کره ی زمین آب است اما از این هفتاد وپنج درصد تنها سه درصد آب های زمین شیرین و قابل شرب است و امروزه جهان با بحران کم آبی روبروست  که انسان خود سبب این معضل شده است .
با افزایش جمعیت بر روی کره ی زمین  به ناچار باید کشاورزی گسترش پیداکند  که  در این صورت  صد  در صد نیاز به آب  بیشتر ی  دارد ،با روند روبه کاهشی که منابع آب شرب درجهان دارد اگر مدیران و سردمداران قدرت در جهان برای رفع معضل کم آبی چاره ای نیندیشند و برنامه ی اساسی نداشته باشند جهان با فاجعه ای جبران ناپذیر روبرو خواهد شد. 
در  خاورمیانه آهنگ کم آبی یا حتی بی آبی به گوش می رسد تا جایی حتی ممکن است جدال برسر آب میان کشورهای منطقه فاجعه ی عظیم دیگری را رقم بزند که جهان را تحت تاثیر قرار دهد. 
منابع آبی منطقه به سبب نوع آب وهوایی گرم وخشک در خطر نابودی است ،استفاده نادرست وبدون برنامه ریزی های دقیق ،سرازیر کردن پسماندهای صنعتی و  شهری  به دریاها و  رودها نیز مزید بر علت شده اند .
در کشور ما اکنون بحران کم آبی بیداد می کند که اگر تدبیری برای آن اندیشیده نشود وبرنامه ریزی اساسی برای آن پیاده نکنند  منجر به فاجعه ای عظیم خواهد شد روزگاری نه چندان دور تمام در یا چه ها وتالاب ها ورودها حتی جویبارها و جوی ها سرشار از آب بودند ودر نگاهشان زندگی موج می زد،  آب از هر کویی به دشتها سرازیر بود و پهنای  این دشتها آکنده از حیات وسرزندگی بود .
مسافران خسته از راه  در کنار هر رود وبرکه و جویی که می رسیدند از این آب های زلال می نوشیدند وخستگی از تن می زدودند، اما امروزه یا رودها وجوی ها خشک شده اند ویا اگر ته مانده ای از آب در آن ها مانده با کیسه های پلاستیکی وبطری های شیشه ای ویا آشغال های دیگر پر شده اند ودیگر نه از آن آب  زلال وتمیز خبری هست ونه نشان حیاتی در طبیعت مانده است .
دریاچه ها وتالاب هارو به خشکی می روند ، نفس رودخانه ها به شمارش افتاده وسدها کوتاه تر شده اند. منابع آب زیر زمینی به علت حفر چاههای عمیق ومتعدد واستفاده ی نادرست روبه اتمام است، چه تدبیری باید اندیشید؟
عقل سلیم حکم می کند هشدارها جدی گرفته شود .تک تک افراد جامعه در برابر استفاده از آب مسئول هستند وباید  صرفه جویی در مصرف واستفاده‌ی بهینه را یاد بگیرند. 
آموزش استفاده ی بهینه از آب،فرهنگ سازی برای مصرف صحیح، نظارت کارشناسان مربوطه در آب مصرفی کشاورزی، احساس مسئولیت بیشتر  و متعهدانه تر مسئولین منابع طبیعی برای جلوگیری از آلوده کردن دریاها ورودها ، و پشتکار وتلاش بیش از پیش مدیران ومسولان کشور  همه در کنار هم می تواند بحران کم آبی درکشور را کنترل کند.
  زنگ خطر بحران آب به صدا در آمده وبیداری همگان را می طلبد. 
ویژه نامه بستک
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها