13

مهر

1403


اجتماعی

18 خرداد 1394 09:57 0 کامنت

صبح ساحل-اجتماعی-واقعا شگفت انگيز است! سرزميني عجيب و تاريخي با گُل هايي  شايد ماورايي که سخت به محبت نيازمندند و بايد مراسم عروسي شان را ترتيب بدهيم تا لبخند بزنند و شکوفا شوند! استان هرمزگان زادگاه خلقت هاي خاص خداست و از اين پس در اين صفحه به معرفي آنها خواهيم پرداخت.

 «کيدي» در کتاب سديد السلطنه کبابي

 نام علمي اين گل «pandanus» است. درباره اين گل در کتاب بندرعباس و خليج فارس تاليف محمد علي سديد السلطنه کبابي صفحه 59 در خصوص درختان در ميناب مي خوانيم ((از خصايص گل کيدي اين است که هر سالي مطرب در نزديکي آن نوازندگي کند بيشتر گل مي دهد و ثبات بوي آن بيشتر از همه گلها است که ديده شده و اسم آن گل در هندوستان کوره است بر وزن ثمره،از عرق و عطر آن مبالغ گزاف هندي ها فايده برند. اين مطلب را دقيقا از کتاب ايشان نقل کردم تا روشن شود که مرحوم سديد السلطنه متوفي 1320 شمسي در سالها پيش به اين موضوع اشاره کرده است.

گلي که عروسي مي کند!

اين گل بيشتر در منطقه ميناب مي رويد و پس از آنکه به اندازه کافي رشد نمود براي آن مراسم عروسي برپا مي کنند و جالب است که اين گل هم پس از اجراي مراسم شروع به گل دهي مي نمايد. در مورد تاثير موسيقي بر گياهان بنده مطالعات زيادي انجام دادم و در مورد تاثير پذيري گل از موسيقي و فرکانس هايي که از طريق پايکوبي بر زمين به ريشه آن منتقل مي شود به موضوعات زيادي برخوردم و دانشمندان کتابهاي متعددي در خصوص ازدياد گل در گلها و ثمر در گياهان ثمري با حضور موسيقي (سبکهاي مختلف) به چاپ رسانده اند.

ولي اين باور که گل کيدي فقط در حضور موسيقي به گل مي نشيند و در غير اين صورت هرگز گل نخواهد داد را از ديدگاه علمي نتوانستم جستجو کنم و خوشحال خواهم شد اگر روزگاري راز اين مسئله برايم روشن شود. زيرا از معمريني که با اين گل ارتباط داشته اند شنيده ام اين گل بدون موسيقي به گل نخواهد نشست.

کيدي با خاصيتي عجيب !

گل کيدي نيز از جمله گلهايي است که خاصيت همذات پنداري با انسان دارد.

اين گل بسيار حساس و ظريف است و خيلي کم يا فت مي شود. اگر در گوشه باغي برويد دوست دارد آدميان همدمش شوند و وقتي به بار مي نشيند با آدابي خاص به سراغش مي روند ، برايش اسپند و گشته دود مي کنند و برايش مي خوانند و مي نوازند. مردم معتقدند گل گيدي تنها با صداي سرنا و دهل شکفته مي شود و اين اگرچه شگفت انگيز است اما بي سابقه نيست . چندي پيش در آمريکا تحقيق کردند و ديدند گل شمعداني با پخش موسيقي هاي «برا مس» رشد عجيبي مي کند ولي نسبت به هيچ موسيقي ديگري عکس العمل نشان نمي دهد . اين گل بسيار خوشبو و معطر است و صاحبش قطعه اي از آن را به رسم هديه به ديگران مي دهد که تا يکسال در ميان لباسهاي آنان مي ماند و همه را خوشبو مي کند.

مرتضي نصيري ؛ شاعرو پژوهشگر:

گياه کيدي kidi که در ميناب مي رويد و اهالي برايش مراسم مي گيرند و به نواختن مي پردازند و اين موسيقي اگر نباشد گياه گل نمي دهد و روايات متعددي در مورد موضوعات ماورائي به اين گياه نسبت مي دهند. گل هاي درشت خوشبو و ماندگاري دارد در گذشته از اين گل به هندوستان براي ساختن عطر صادر مي شد.

دیدگاه ها (0)
img