12

مهر

1403


img
مصطفی دولخانی
24 مرداد 1403 08:07 0 کامنت
با معرفی کابینه‌ی مسعود پزشکیان در روز یکشنبه به مجلس همانطور که احتمال آن هم قوی بود «سید عباس عراقچی»به عنوان کاندیدای وزارت خارجه به مجلس معرفی شد. وزارتخانه‌ای که  همانگونه که توقع می رود و با لحاظ همه‌ی  شرایط دارای بالاترین ظرفیت برای موفقیت دولت پزشکیان است چه آنکه نتایج مطلوب در حوزه‌ی دیپلماسی می‌تواند به بهبود شرایط اقتصادی و معیشتی مردم منجر شود. عراقچی که به اذعان کارشناسان ضمن آنکه یکی از حرفه ای ترین و توانمندترین دیپلمات‌های حال حاضر کشور است، مورد وثوق عمده‌ی سلایق سیاسی کشور همچنین سایر نهادهای حاکمیتی نیز هست چه آنکه او هم اینک عضو  و دبیر شورای راهبردی روابط خارجی‌ست.ازاین رو  دارای ویژگی‌هایی‌ست که به عنوان پشتوانه‌ای ارزشمند برای موفقیت خودش و دولت پزشکیان محسوب می شود. او که از دهه‌ی 60 فعالیت خود را در وزارت خارجه آغاز نموده، تا کنون تجربه‌ی کار با 5 وزیر خارجه را در کارنامه داردو پلکان ترقی و پیشرفت را از پایین ترین مراحل تا بالاترین مدارج را طی نموده است.اما آنچه بیش از همه با نام عراقچی گره خورده است،نقش مهم او به عنوان مذاکره کننده‌ی ارشد کشورمان در مذاکرات هسته ای‌ست که خود نشان از آن دارد که عراقچی مذاکره کننده‌ای حرفه‌ای، قابل اعتماد، با دانش و مدافع منافع ملی‌ست.چه آنکه به باور اغلب کارشناسان دیدگاه او معتدل، تعاملگرا، سازنده و حل وفصل گراست.عراقچی نشان داده است همانگونه که در برنامه هایش که به مجلس ارائه داده، دیپلماسی «فراگیر، فعال واثرگذار» را در دستور کار خود دارد. همچنین هماهنگی کامل میدان و دیپلماسی، حمایت همه جانبه از محور مقاومت،  تعامل «عزتمندانه، کارکردگرا و فرصت محور» با اروپا، جلوگیری از بازسازی امنیتی‌سازی اجتماعی علیه ایران در شورای امنیت؛ و رفع شرافتمندانه تحریم‌ها با مذاکرات هدفمند و غیر فرسایشی از جمله محورهای برنامه عراقچی برای اداره دستگاه سیاست خارجی است . درمورد آمریکا نیز «مدیریت تخاصم» را پی خواهد گرفت. او البته خاطر نشان کرده که در مسیر «مقابله با سیاست‌های خصمانه‌ آمریکا و رژیم صهیونیستی»حرکت خواهد کرد.
عراقچی گفته از «تمامی ظرفیت‌های سیاست خارجی برای خنثی‌سازی و بی اثرسازی تحریم‌ها و کاهش هزینه‌های آن‌ها» استفاده خواهد کرد و در جهت «رفع شرافتمندانه‌ی تحریم ها، به ویژه تحریم های یک‌جانبه، از طریق مذاکرات جدّی، هدفمند و غیرفرسایشی، با حفظ مواضع قطعی نظام» خواهد کوشید.این برنامه‌ها اگر محقق شود نوید بخش بهبود شرایط کشور در عرصه‌های مختلف است.
البته همانگونه که در همه جای دنیا هم مرسوم است، وزارتخارجه مجری سیاست خارجی‌ست نه طراح و سیاستگذار آن، بنابراین شرط اصلی موفقیت عراقچی در این عرصه همراهی کلیه‌ی ارکان حاکمیت با اوست؛ به ویژه آنکه قانون موسوم به «اقدام راهبردی مجلس»اگر با این همراهی‌ها مواجه نباشد محدویتی جدی برای او محسوب می شود.از دیگر سو چالش مهم دیگر پیش روی عراقچی خنثی سازی سیاست جنگ افروزانه نتانیاهو و ایادی اوست.چه آنکه آن‌ها خطای بزرگ کشیدن پای کشور به جنگ را گسترانده اند.از این رو دولت و حاکمیت با همراهی با او نقشه‌های دشمنان را ناکام خواهندگذاشت.
سخن آخراینکه اگر تمامی سلایق سیاسی و مجموعه‌ی کنشگران دغده‌مند منافع ملی بدانند که سیاست خارجی موضوع رقابت‌های سیاسی و جناحی نباید باشد، امکان استفاده‌ی بهینه از دیپلماسی برای بهبود شرایط اقتصادی، معیشتی، فرهنگی،سیاسی و... کشور فراهم خواهد شد. اتفاقی که در صورت فراهم آمدنش،شخص سید عباس عراقچی به لحاظ توان وپتانسیل فردی بالا به عنوان وزیر خارجه می تواند در تحقق آن  بسیارموثر باشد.  
img
دیدگاه ها (0)
img