12

مهر

1403


img
عهدیه صولت برد
18 شهریور 1403 08:22 0 کامنت

خداوند انسان را براساس قدرت عقل واندیشه وانتخاب خلق نموده و بر تمامی آفریدگانش برتری داده است. اساسا اصل آفرینش یک گام تکمیلی عظیم است یعنی چیزی را از عدم به وجود آوردن (نیستی را هستی دادن) و صفر را به مرحله عدد رساندن است. تمام برنامه‌های دینی الهی بعد از آفرینش ادامه مسیر وپیمودن راه تکامل است.

همه موجودات تا حد و اندازه ی معینی می‌توانند رشد کنند، حدودی که برایشان تعریف شده است، اما انسان چون دارای قدرت عقل واختیار است از این قاعده مستثنی شده و می تواند تا مرحله کمال کامل رشد کندو می تواند انتخاب کند که در مسیرکمال گام بردارد و یا در نقطه مقابل به سمت پوچی برود حال اینکه هدف از خلقت انسان رسیدن به مرحله کمال است اما قدرتی به نام اختیار و اراده نیز به انسان داده شده که خود برمی گزیند راه مسیرش را. با اینکه همه انسان‌ها از قدرت عقل برخوردار هستند ودر سرهمه چیزی به نام مغز وقدرت عقل وجود دارد اما همه به یک اندازه قدرت استفاده از آن را ندارند ویا اینکه نمی خواهند از خرد واندیشه بهره ببرند.

افراد در برخورد با مسائل زندگی، روزمرگی ها،دست یابی به موفقیت وادامه راه خود همه به یک گونه نیستند واین به دلیل استفاده از قدرت عقلانی است. شاید بتوان گفت دراین مورد افراد در دسته های مختلف قرار می گیرند. دسته اول انسان هایی هدفمند ودارای اهداف عالی هستند که با نیروی خرد، اندیشه، اراده، اختیار وتلاش زندگی را به جلو حرکت می دهند این ها همان کسانی هستند که راه رسیدن به کمال را انتخاب کرده اند وبا تلاش متفکرانه و کوشش هدفمند خود را از حیث انسانی به تکامل می رسانند.

دسته ای دیگر کسانی هستند که تنها به سرنوشت وهمان پیشانی نوشت معتقد هستند وهمه چیز را آماده و محیا در سینی تقدیر می‌خواهند و کمتر برای زندگی بهتر تلاش می کنند، این ها در برخورد با مشکلات تقدیر را مقصر می دانند وخود خالی از هدف منتظر دست سرنوشت می‌نشینند تا گره مشکلاتشان را بگشاید یا تنگ‌تر کند، این ها زندگی را در روزمرگی می گذرانند هرچند گاه از عقل واختیار استفاده می کنند اما تلاش در کنار استفاده‌شان نیست. ودسته دیگرکسانی هستند که دروازه خرد خود را بسته اند واختیار واراده استفاده از عقل را درخود کشته اند این ها افرادی هستند که گره مشکلات ورشته زندگی وراه خوشبختی شان را در دست های جادوگران ورمالان ودعانویسان جستجو می کنندوبه جای استفاده از قدرت خرد وتفکر دست به دامان جادو ورمل می شوند تا گره مشکلاتشان باز وراه خوشبختی شان هموار شود.این دسته افراد سردرگم ونا آگاه بهترین طعمه برای رمالان هستند تا هم آنان را سرکیسه کنند وهم بر نا آگاهی آنان بیفزایند چراکه آگاهی وخرد تنها دشمن وجودی رمال وجادو وخرافات است.

کسانی که در دام این رمالان می افتند افرادی هستند که به جای استفاده از عقل به خرافات روی می آورند وبه جای تلاش گزینه راحتی را انتخاب می کنند. می دانیم که اعتقاد به خرافات همیشه سد راه عقل می شود وکسانی که خودرا در دایره خرافات نگه می دارند قربانیان بی عقلی وطعمه رمالان می شوند و این در حالی است که خود دعانویسان و رمالان به کار خود آگاهی دارند و می دانند که مشتریانشان تا چه اندازه نا آگاه وبی خرد هستند اما منفعت آنان در نا آگاهی افراد وبی خردی آنان است. این رمالان نه تنها قربانیان انسانی دارند بلکه حیوانات نیز قربانی قساوت آنان می شوند. این ها مشتریان خود را به کارهایی وا می دارند که نه تنها هیچ ردی از خرد در آن دیده نمی شود بلکه هیچ مناسبتی با درک انسانی نداردواین خوی درندگی وپستی است که در کارهایشان نمایان است.

رمالان در بی رحمانه ترین حالت ممکن از مشتریان خود تقاضای اعضای بدن حیوانات وحشی وحتی اهلی می کنند. اعضایی چون دندان، ناخن،چشمها وحتی اعضای داخلی بدن حیوانات گاهی نیز با قساوت تمام آنان را تشویق به زنده گیری حیوانات وجدا کردن اعضای بدن حیوان می کنند که این خوی درندگی حتی در حیوانات دیده نمی شود این یعنی در دایره جادو گری ورمالی چیزی به نام انسانیت وترحم معنا وجایگاهی نداردپس چگونه می شود خوشبختی را در چنین جایی جستجو کرد؟ آنان برای اینکه مشتریان را در سردرگمی بگذارند کارها واعمال عجیب وغریبی را ردیف کرده تا آنان به این باور قاطع برسند که مشکلات شان را تنها آن ها می توانند مرتفع کنند وراه خوشبختی شان نیز به دست رمال است.

جای هیچ شکی نیست که وقتی خرد واندیشه به اعماق خاموشی می رود بازار رمالی و جادوگری سکه می شودوبی خردان بهای نا آگاهی شان را به صورت گزاف در این بازار پرداخت می کنند بی آنکه خود اگاه به کار خود باشند. واما چگونه می توان این معضل را در جامعه کاهش داد؟ در گام نخست نهادهای فرهنگی، علمی و مراکز آموزشی می توانند با استفاده از فضاهای آموزشی حضوری ومجازی نسبت به آگاه کردن جوانان ونوجوانان ومردم از خرافات و توهمی بودن دعای رمالان اقداماتی اساسی انجام دهند وبا برگزاری کلاس های آموزشی آنان را از خرافات دور کرده وبه سوی استفاده از خرد واندیشه انسانی دعوت کنند ومسیر درست زندگی را به آنان آموزش دهند گام دوم اینکه نیروهای امنیتی نسبت به جمع آوری این افراد قاطعانه عمل کرده وبرای پاکسازی جامعه از این افراد اقدام اساسی وجدی داشته باشند. 

روزنامه صبح ساحل

img
دیدگاه ها (0)
img