25

مهر

1403


img
صبح ساحل
18 مهر 1403 08:14 0 کامنت

امیر روان پرور، فعال زیست بوم نوآوری و فناوری 
 

 این جزیره با بهره‌گیری از موقعیت جغرافیایی استراتژیک و زیرساخت‌های پیشرفته، به محلی برای جذب استارتاپ‌ها و شرکت‌های نوآور با رویکرد صادراتی و  بین المللی تبدیل‌شده‌است. 

یکی از اهداف کلیدی در توسعه زیست بوم نوآوری کیش، جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی و داخلی برای تقویت بخش‌های مختلف اقتصادی است. کیش با توجه به موقعیت ویژه خود، پتانسیل تبدیل شدن به قطب نوآوری و فناوری در منطقه را دارد. درادامه به فرصت ها و چالش های توسعه زیست بوم نوآوری جزیره کیش می پردازیم  . هم چنین در پایان  راه کار هایی را در جهت ارتقا این اکوسیستم ارایه خواهیم کرد .


این جزیره دارای ظرفیت‌ها و فرصت‌های بی‌نظیری است، از جمله دسترسی مستقیم به دریا، موقعیت جغرافیایی منحصربه‌فرد، سهولت در ارتباطات بین‌الملل، جایگاه مهم در گردشگری و اقتصاد ایران، حجم بالای سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، زیرساخت‌های پیشرفته هتلداری و گردشگری، بنادر اختصاصی و زیرساخت‌های مناسب برای تجارت، حمل‌ونقل دریایی و فناوری اطلاعات و ارتباطات.


حوزه‌های تخصصی سرمایه گذاری فناورانه در جزیره کیش  گسترده است و شامل بنادر و دریانوردی، صادرات و تبادل فناوری، گردشگری و صنایع خلاق، گردشگری سلامت، انرژی (نفت و گاز)، پسماند و محیط زیست، هوشمندسازی شهری، سلامت دیجیتال، علوم دریایی و فناوری اطلاعات می‌شود.


چالش‌هایی نیز در این مسیر وجود دارد، مانند کمبود نیروی انسانی متخصص، گران بودن امکانات و خدمات، ضعف زیرساخت‌های آب و برق در برخی مناطق صنعتی، عدم ارتباط مستقیم با سرزمین اصلی، ضعف زیرساخت‌های ارتباطی و اینترنتی در مقایسه با سایر مناطق آزاد دنیا، عدم ثبات مدیریتی در ارگان‌های دولتی مرتبط، دشواری تأمین مالی استارتاپ‌ها و پیچیدگی قوانین مناطق آزاد به همراه بروکراسی سنگین اداری در اخذ مجوزها.


در پایان برای تقویت زیست‌بوم نوآوری کیش و افزایش سرمایه‌گذاری ها، اقداماتی از جمله برگزاری رویدادهای بین‌المللی و نمایشگاه‌های فناوری و نوآوری، توسعه زیرساخت‌های نوآوری و فناوری برای حمایت از کارآفرینان، گسترش همکاری‌های بین‌المللی، ایجاد هم‌افزایی بین دستگاه‌ها، تسهیل تأمین مالی پروژه‌ها ،تسهیل مجوزها، و تامین زیرساخت‌های اسکان پیشنهاد می‌شود. 


همچنین، همکاری با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی معتبر می‌تواند به ارتقای کیفیت نیروی انسانی و افزایش توان رقابتی کیش در حوزه نوآوری  بیانجامد. لذا با توجه به ظرفیت‌های گسترده و با در نظر گرفتن اقدامات پیشنهادی، جزیره کیش در آینده‌ای نزدیک می‌تواند به عنوان یک منطقه آزاد تخصصی پیشرو در حوزه نوآوری و فناوری در منطقه بدرخشد و نقش بسزایی در توسعه اقتصادی و فناوری ایران ایفا کند.

روزنامه صبح ساحل

img
دیدگاه ها (0)
img