25

مهر

1403


img
عهدیه صولت برد
22 مهر 1403 08:24 0 کامنت

بیماری که همه‌ی موجودات خونگرم از حیوانات و انسان را درگیر می‌کند.
غول وحشتناک گذشتگان، بیماری که سال‌ها جان انسان‌های زیادی را می‌گرفته و همچنان می‌گیرد، یک بیماری لجباز و سواستفاده‌گر یک بیماری عفونی که عامل آن یک باسیل بی‌حرکت هوازی کوچک است، یک باکتری که باعث بیماری می‌شود.
سل در دو نوع سل ریوی و سل خارج ریوی وجود دارد، در سل خارج ریوی باکتری سل ممکن است هرکدام از اندام‌های بدن را درگیر کند از غده‌های لنفاوی گرفته تا اندام‌های تولید مثل یا استخوان و غیره.
نوع دیگر سل ریوی است که از علائم آن سرفه طولانی مدت دوتا سه هفته، وجود خلط خونی یا بدون خون، بی‌اشتهایی، کاهش وزن و ... می‌باشد.
بدیهی است همه‌ی کسانی که به سل خارج ریوی دچار شده‌اند بیماری از یک فرد دارای سل ریوی به آنها منتقل شده است.
افراد دارای سل ریوی با سرفه و عطسه میلیون‌ها باکتری عامل سل را در هوا پخش می‌کنند این باکتری‌های پخش‌شده می‌توانند چندین نفر را به بیماری سل ریوی و خارج ریوی مبتلا کند و یا اینکه باکتری را وارد بدن شخص کرده و باکتری سال‌ها بدون علامت در بدن شخص بماند.
با ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن فرد، باکتری سل فعالیت خود را شروع کرده و علامت سل ظاهرمی شود.
توصیه بر این است که اگر دچار سرفه و خلط هستید از ماسک استفاده کنید و در اولین فرصت جهت انجام آزمایش سل‌به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنید. کسانی که به سل خارج ریوی مبتلا می‌شوند نمی‌توانند بیماری را به دیگران انتقال دهند و برای دیگران بی‌خطر هستند.
دوره درمان بیماری سل معمولا بلندمدت (چند ماهه) است و شخص مبتلا به سل باید طبق دستورات پزشک داروها را مصرف کند در صورت مصرف خودسرانه یا قطع خودسرانه دارو بیماری عود کرده و نسبت به دارو مقاوم خواهد شد، مقاومت بیماری نسبت به دارو مراحل سختی از درمان را برای بیمار رقم می‌زند که پرهزینه خواهد بود.
عامل بیماری سل را می‌توان به یک شکارچی صبور و اما لجباز تشبیه کرد که سال‌ها در بدن می‌ماند و روزی که سیستم ایمنی بدن به هر دلیلی ضعیف شود خود را نمایان می‌کند به همین دلیل است که ممکن است یک فرد سالمند که اصلا در هیچ تجمعی حضور نداشته و فقط در خانه خود ساکن باشد با ضعیف شدن قوای بدنی و به دنبال آن ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن به سل مبتلا شود.امروزه کسانی که به بیماری ایدز مبتلا هستند بیشتر از بقیه افراد در معرض خطر بیماری سل قرار دارند و این به علت تضعیف سیستم ایمنی بدن افراد مبتلا به ایدز می‌باشد.

  

روزنامه صبح ساحل

img
دیدگاه ها (0)
img