30

مهر

1403


29 مهر 1403 08:14 0 کامنت

در جدیدترین تحول، در بیانیه‌ی اخیر اتحادیه‌ی اروپایی و شش کشور عرب حاشیه‌ی جنوبی خلیج‌فارس شاهد بودیم، این جزایر ایرانی، اشغال‌شده تلقی شدند. البته این اولین بار نیست که امارات متحده‌ی عربی در پی مشروعیت‌یابی ادعاهای واهی خویش است اما این اقدام اخیر از دفعات قبل مهمتر وچه‌بسا خطرناکتر است؛ چه آنکه در گذشته سه کشور آمریکا، چین و روسیه ضمن ایجاد تردید در حاکمیت ما بر این جزایر تاریخی‌مان،‌ صراحتا از لفظ اشغال‌شده استفاده نکرده بودند. چین آن را ازطریق مذاکره و به صورت مسالمت‌آمیز و آمریکا و روسیه ضمن این اشاره، احاله به دیوان دادگستری بین‌المللی را هم به آن اضافه نموده‌بودند، اما اتحادیه‌ی اروپایی از لفظ گستاخانه‌ی اشغال‌شده استفاده نموده که باید بسیار حساس و حائز اهمیت ویژه از سوی مقامات کشورمان باشد.
 

اخیرا انگلیس جزایر مورد اختلاف چاگوس و جزیره‌ی ژئواستراتژیک دیوگو گارسیا را در پی نظر مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری به موریس واگذار کرده. چه آنکه بر اساس این نظریه جداسازی چاگوس از موریس قبل از استقلال این کشور از بریتانیا غیرقانونی شناخته شده بود.
به گفته‌ی کارشناسان، امارات با سوءاستفاده از چنین نظریه‌ها‌ی مشورتی با تکرار ادعاهای واهی در پی سناریویی مرحله به مرحله است که ابتدا به دنبال مشروعیت‌دهی بین‌المللی به این ادعای واهی خویش است و در گام بعدی تهدید سیاسی و سرانجام اقدام نظامی محلی است. اقدامی که این کشور در صورت درگیری نظامی احتمالی کشورمان با اسرائیل یا آمریکا مترصد آن است. نقشه‌ای  که گفته می‌شود با کپی‌برداری از عمل اسرائیل در سوءاستفاده‌ی این رژیم از جنگ 1956 مصر با دو کشور انگلیس و فرانسه و تصرف صحرای سینا و کانال سوئز توسط این رژیم، طراحی شده است.
 

اما برای عقیم‌سازی چنین طوتئه‌هایی احضار سفیر یا صدور بیانیه کافی نیست و در گام اول کشورمان ضمن تقویت بیش از پیش بنیه‌ی دفاعی‌اش و تقویت سایر مولفه‌های قدرتش یعنی انسجام و وفاق ملی در داخل، به تقویت توسعه در این جزایر همت گمارده و با دادن امتیازات تشویقی قابل توجه، با افزودن بیش از پیش جمعیت این بخش جدایی‌ناپذیر از خاکمان، آنجا را در بالاترین سطوح، توسعه بخشد. در گامی اما گسترده‌تر به کاهش شکاف توسعه‌ای دو سوی سواحل شمالی و جنوبی خلیج‌فارس همت گمارد چون اقدامی برای مقابله با کمرنگ‌سازی هویت ایرانی خلیج‌فارس است. در این شرایط و در صورت اقدامات حقوقی امارات و کشاندن این ادعای دروغین به مجامع حقوقی بین‌المللی حتی با همراهی احتمالی قدرت‌های جهانی با خود، بازی‌اش با شکست مواجه خواهد شد.
 

در اقدامی دیگر توازن‌بخشی به سیاست خارجی  و مقابله با امنیتی‌سازی و به انزوا کشاندن کشور را بیش از پیش در دستور کار قرار دهیم؛ چه آنکه ما ضمن حمایت از ملت مظلوم فلسطین مرزهایمان را مهمترین و اصلی‌ترین خاکریزهای دفاعی‌مان دانسته و اجازه‌ی گستاخی و تعدی به هیچ کشوری را به آن نمی‌دهیم و همگان باید بدانند که آزموده را دوباره نیازمایند که پشیمانی سختی در انتظارشان خواهد بود. پرواضح است که ما ملت صلحیم و طمع به خاک هیچ کشوری نداریم اما واقعیت حاکم بر روابط بین‌الملل می‌گوید صلح و امنیت، از رهگذر اقتدار می‌گذرد.

 

روزنامه صبح ساحل

img
دیدگاه ها (0)
img