13

مهر

1403


img
معصومه نعمتی
15 مرداد 1402 08:12 0 کامنت
حالا که چند روزی از ایام عاشورا و ابراز دلدادگی و ارادت به ساحت حسین بن علی علیهم السلام نگذشته است؛ جا دارد برخی فکت های رویدادی پیرامون تعظیم این واقعه را مرور کنیم. 
1- با یک تلاش مذبوحانه از سوی جریان های رادیکال رسانه ای فارسی زبان خارج کشور برای کم رونق شدن مجلس اقامه عزای حسینی روبرو بودیم که این حجم از تخریب، تمسخر و تبختر؛ نشان از کین آنان از برکات مجالس وعظ و عزای حسینی بود. بی بی سی فارسی، منوتو و سایر برنامه های تاک شو و سلبریتی‌های گریخته از کشور به دنبال تحریم اقامه عزای حسینی بودند! اما نکته ی مهم طیف ارادتمندان به حسین بن علی علیهم السلام است. اینکه دیگر نمی توان با نمادهای ظاهری پیشین در مورد ارادت حقیقی افراد به ساحت حسین بن علی علیهم السلام قضاوت کرد . البته این یک گزاره ی ظریف است که هر کس از ظن خود نباید یار آن شود! سرآمد این گفتمان نمادین را با توجه به تحولات اخیر در کشور؛ باید شیخ حسین انصاریان دانست که در شب های قدر ماه رمضان گذشته؛ عدم گسست اجتماعی را فراتر از دعواهای سیاسی دانست و از مسئولان خواست که به کم کاری‌های خود هم در زمینه علت سازی کم رنگ شدن حجاب در کشور توجه نموده و صحبت های افراد کم حجاب را هم بشنوند! ایشان در ماه محرم هم با ظرافت خاصی،کم حجاب ها را هم شریک عزای حسینی دانستند و خواستار عدم ممانعت کم حجاب‌ها برای ورود به هیئت ها شدند. البته که حساب مواجب بگیران ترويج اباحه گری و نرمالیزاسیون سازی جداست و قانون گریزی هیچ جای دفاع ندارد. 
2- خط فکری انحرافی که از سوی جریان اپوزسيون دنبال می شود القای حکومتی بودن اقامه عزای حسینی است! در جامعه اسلامی ترويج شعائر اسلامی و تحکیم بنیادهای عقیدتی از وظایف دستگاه های حاکمیتی می باشد و به همان میزان که به امر دین مردم پرداخته می شود؛ باید امر دنیای آنان و توانمندسازی کفایت زندگی هم مدنظر باشد. اما آنچه مشهود است با یک خیزش مردمی مبتنی بر فطرت در بین تمام آزادی خواهان جهان مواجه هستیم. صحبت های اندیشمندان غیر مسلمان درباب حقیقت جهان شمول قیام حسین بن علی علیهم السلام قابل تامل و رهیافت ظلم ستیزی این واقعه برای بشریت است. پنداره ی صحیح آن است که این موج دلدادگی و محبت اهل بیت علیهم السلام؛ فراتر از یک تدارک حکومتی است. خیزش شبه رستاخیز پیاده روی ایام اربعین یک مصداق تمام عیار مردمی بودن جریان اقامه عزای حسینی است. شاید کنشگران اجتماعی معاند با خود پنداشته بودند که با موج سواری و ضریب رسانه ای مشکلات معیشتی و دلسرد کردن مردم؛ از حرارت و شور عزای حسینی بکاهند ولی این حرارت سرد شدنی نیست. نمونه‌های نمادین ارادت تمام اقوام ایرانی را در قالب برنامه تلویزیونی معلی مشاهده کردیم؛ البته هر چند که به برخی زاویه نگاه ها و ایده پردازی تولید محتوای تولیدکنندگان این برنامه انتقاداتی وارد بود! 
3- اینکه در یک جریان رسانه ای هماهنگ؛ اشتباه فردی و اعمال منافی عفت توسط یک مدیر کل نهاد فرهنگی در یکی از استان های شمالی به تمام جریانات فرهنگی تسری داده شود یک گناه مضاعف برای افرادی است که این سرمایه اعتماد عمومی را با اعمال فاسقانه خود تباه می کنند. رسانه ای سازی این اقدام قبیح در آستانه ماه محرم؛ برای تحت‌الشعاع قرار دادن افکار عمومی و پاشیدن بذر نفرت از جریانات مذهبی در کشور بود. ولی خورشید حقیقت قیام حسینی قابل خاک پاشی نیست. آنچه که امروز شاهد آن هستیم این است که ماندن در کشتی نجات حسین بن علی علیهم السلام الزاماتی دارد که باید در تمام ابعاد ؛ چه در خلوت و چه در اجتماع به آن پایبند بود. و افراد را نباید نماد یک جریان دانست. 
همانگونه که صحنه عاشورای محرم ۶۱ هجری قمری جلوه گاه قضاوت عاقبت بخیری افراد است. از یک سو حر ریاحی در لحظات آخر به سعادت می رسد و از یک سو افراد بانفوذ و به ظاهر مذهبی که ازسعادت یاری امام علیهم السلام محروم شدند. امروز تحولات اجتماعی، بیانگر عبور از جریان‌هاو نمادهای پیشین است و برای سنجش اصحاب امروزی حسین بن علی علیهم السلام باید افراد را با رفتار آن ها سنجید نه با نمادها!
 
روزنامه صبح ساحل
img
دیدگاه ها (0)
img