جدید به قدیم
محور ارتباطی کهورستان-لارستان بار دیگر شاهد وقوع چندین سانحه رانندگی منجر به فوت و جراحت بوده است؛ سوانحی که به گفته اهالی منطقه، تقریبا هر هفته جان حداقل یکی از هماستانیها را میگیرد و به خسارات مالی و روحی قابل توجهی منجر میشود.
ضربالمثل «آب که یکجا بماند میگندد» حکایت وضعیت کنونی مدیران و مسئولان اقتصادی هرمزگان است؛ چرا که ساختارهای اداری همچون زنجیر به دست و پای آنها بسته شده و تلاشی برای مهار آن و خلق فرصتها اقتصادی و تجاری جدید نمیکنند. خلا پویایی و ابتکار عمل در مسئولان هرمزگان هرروز بیش از پیش به چشم میآید. کمی آن طرفتر، در شیراز نمایشگاه بینالمللی اکسپو به پایان رسید و در چهار روز برگزاری حدود 50 قرارداد فرصت سرمایهگذاری منعقد شد و روزانه 7 هزار نفر از این نمایشگاه بازدید کردند.
مراسم فرهنگی و موسیقایی «سجّل ناخدا» با هدف پاسداشت میراث دریانوردی و نکوداشت ناخدایان پیشکسوت جنوب، به همت انجمن موسیقی هرمزگان، شهرداری بندر تاریخی لافت و ادارهکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان، شامگاه چهارشنبه ۲۳ مهرماه در فرهنگسرای طوبی بندرعباس برگزار شد و با استقبال چشمگیر مردم و هنرمندان همراه بود.
عکس از مرتضی مرادی
در میان بافت قدیمی بندرعباس، بنایی تاریخی و خاموش ایستاده است؛ بنایی که روزگاری مرکز تجارت، سیاست و دفاع از شهر بود. این بنا، عمارت تاریخی کلاه فرنگی است؛ تنها اثر برجایمانده از دوران صفوی در بندرعباس و یکی از قدیمیترین نشانههای حضور قدرتهای جهانی در جنوب ایران.
به گفتهی نیما صفا، نویسنده و پژوهشگر حوزه تاریخ، ساخت این عمارت به حدود ۳۲۰ سال پیش و دوران شاه سلطان حسین صفوی بازمیگردد. در آن زمان، هلندیها که با نام «کمپانی هند شرقی هلند» در خلیج فارس فعالیت میکردند، نخستین محل تجارتخانه هلندیها در مرکز آن روزگار شهر بندرعباس بود اما ساختمان مذکور به دلیل گستردگی تجارت آنها، گنجایش ورود و خروج کالاهای تجارتی را نداشت، از این رو در سال ۱۰۷۷ خورشیدی احداث تجارتخانه دیگری در شرق شهر آن روزگار بندرعباس و خارج از محدوده شهر و در فاصلهای حدود نیم مایل از تجارتخانه قبلی را آغاز نمودند که همین عمارت کلاه فرنگی بندرعباس است و کار احداث آن تقریبا در سال ۱۰۸۴ خورشیدی به پایان رسید. مردم بندرعباس آن زمان این محل را «سرکاری ولندیز» مینامیدند، یعنی کارگاه هلندیها.
مدرسه چهارکلاسهی نفت ستاره خلیج فارس در روستای «مغ احمد» از توابع بندرعباس، به بهرهبرداری رسید. مدرسهای که با پنل خورشیدی 5 کیلوواتی، زمین چمن مصنوعی و طراحی سبز ساخته شده و به عنوان الگویی از مدارس پایدار در استان معرفی میشود. این پروژه با اعتبار 60 میلیارد ریال و در مدت تنها چهار ماه توسط پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس اجرا شده است.
طی هفتههای گذشته خبری تحت عنوان خبر خوش استاندار هرمزگان به مردم استان بر روی تلکس خبرگزاریها قرار گرفت و توجه بسیاری را به خود جلب کرد و باعث خوشحالی مردم هرمزگان بویژه شهروندان مناطق آزاد کیش و قشم شد. ضمن تشکر از استاندار و مجمع نمایندگان و همه کسانی که زمینه تحقق آرزوی دیرینه جوانان هرمزگانی را فراهم آوردند يادآوری مینماییم که مناطق آزاد کشور خصوصا هرمزگان به صورت بالقوه منافع و مواهب بیشماری برای مردم بومی آن مناطق و سایر مردم استان دارد که متاسفانه از دید مسئولین مغفول مانده است.
در مراسم افتتاحیه آنلاین رئیسجمهور، شش پروژه مهم سازمان بنادر و دریانوردی با سرمایهگذاری بیش از ۹.۴ همت به بهرهبرداری رسید. فاز نخست ترمینال نفتی سپهر خلیج فارس بهعنوان بزرگترین طرح این مجموعه، ظرفیت ذخیرهسازی نفت در بندر شهید رجایی را ۵۸ درصد افزایش داد و گامی مهم در تقویت زنجیره لجستیکی و بانکرینگ کشور به شمار میرود.
افتتاح فاز نخست ترمینال نفتی سپهر خلیج فارس با حضور استاندار و اقای رسولی
گامی بزرگ در مسیر توسعه زیرساختهای انرژی کشور
برای سوختگیری پول نقد همراه داشته باشید