جدید به قدیم
در نشست عصر یکشنبه دانشجویان و تشکلهای دانشجویی بندرعباس با محمد آشوری تازیانی، استاندار هرمزگان، نمایندگان دانشجویی دیدگاههای خود را مطرح کردند و استاندار با تبریک روز دانشجو بر نقش تحولآفرین نسل دانشگاهی، ضرورت اعتماد به ظرفیت دانشجویان و اهمیت مشارکت آنان در مسیر توسعه استان تأکید کرد.
تفاهمنامه همکاری بانک پارسیان و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری با هدف تسهیل اعزام دانشجویان به سفر معنوی عمره به امضای مجید باجلان، سرپرست بانک پارسیان، و حجتالاسلام مصطفی رستمی، رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها رسید.
سازمان لیگ اسامی محرومان هفته دوازدهم لیگ برتر فوتبال را اعلام کرد.
۱۲ آذر، روز جهانی افراد دارای معلولیت در ایران بیشتر شبیه آیینی نمادین است تا فرصت آگاهی بخشی. شبکههای رسمی پیامهای تبریک منتشر میکنند، مسئولان وعدههای تکراری میدهند و رسانهها چند گزارش پر از شعار تولید میکنند. اما تجربه زیسته میلیونها فرد دارای معلولیت چیز دیگری است تجربهای که شباهتی به این روایتهای امیدوارکننده ندارد. در بسیاری از شهرها، برجها سر به فلک کشیدهاند، پیادهروها سنگفرشهای گران قیمت دارند و سامانههای حمل و نقل شهری هر سال بودجههای میلیاردی دریافت میکنند، اما هنوز برای میلیونها انسانِ دارای معلولیت، شهرها چیزی بیش از یک هزارتوی خشن و غیر قابل زیست نیستند. ساز و کارهای رسمی و غیر رسمی جامعه طوری چیده شدهاند که بدن استاندارد را مرکز جهان میدانند و هر بدن متفاوت، شکننده یا کم توان را در حاشیه مینشانند. در چنین فضایی، افراد دارای معلولیت نهتنها با محدودیتهای جسمی یا ذهنی دست و پنجه نرم میکنند، بلکه با تبعیضی ساختاری مواجهاند که ریشه در نگاه نابرابر به ارزش بدنها، کار، تولید و مشارکت اجتماعی دارد. این تبعیض تنها یک مشکل فردی یا اخلاقی نیست. مسئله، عادتهای غلط فرهنگی و نگرشهای ترحمآلود هم نیست گرچه هر دو نقش خود را دارند. مسئله اصلی در سطحی عمیقتر عمل میکند جایی که نهادها، قوانین، نظامهای اداری و ساز و کارهای اقتصادی مشارکت برابر را ناممکن میسازند و بدنهایی را که با الگوی غالب سازگار نیستند، از حقوق اساسی شهروندی محروم میکنند. جامعهای که ارزش افراد را با بهرهوری اقتصادی و توانایی تطبیق با سرعت سرسامآور بازار میسنجد ناگزیر بخش بزرگی از جمعیت را از دایره شهروندی کامل حذف میکند. در چنین شرایطی معلولیت نه صرفا یک محدودیت جسمی، بلکه بازتابی از نابرابریهای اجتماعی، فقر اقتصادی و خشونت نهادین است. اگر قرار است این روز را گرامی بداریم، معنایش نه جشن گرفتن دستاوردهای خیالی بلکه دیدن شکافهای عمیقی است که هنوز پابرجاست.
مسئولیت اجتماعی شرکتها به عنوان یک تعهد داوطلبانه برای عمل در راستای منافع جامعه و محیط زیست، امروز به یکی از مهمترین عوامل دستیابی به توسعه پایدار تبدیل شده است.
به زودی استان هرمزگان میزبان رئیس جمهور محترم و هیات خواهد بود و سفر عالیترین مقام اجرایی کشور فرصتی فراهم میآورد تا مقامات اجرایی استان، نمایندگان مردم در مجلس و حتی فعالان اقتصادی و رسانهای با طرح مطالبات و انتظارات، خواهان گره گشایی از برخی معضلات موجود باشند.
برخی مواقع به دنبال این هستیم که در گوشمان پنبه و بر روی دیدگان خود، چشمبند بگذاریم تا نه چیزی بشنویم و نه ببینیم تا در ذهنمان تحلیل و دیدگاهی در رابطه با آن گزاره شکل نگیرد! سناریوهای تاراج منابع کشور، دائم در حال به روزآوری هستند! جدیدترین سبک آن در استان ما، در اثری جذاب با نام «دزدی سوخت هواپیما»؛ خبر آن منتشر شده است.
حالا که همه سرگرم لیست و صندلی کشیدن از زیر پای یکدیگر هستند؛ مردم هم بمیرند چه فرقی میکند! مرحلهی بازی در شورای شهر به مبارزه در قفس رسیده است! استانداری از بهرهبرداری از شهر های خیالی صنعتی بوق و کذا خسته شده است! نمایندگان استان در مجلس هم از بس که نگران 4 سال آینده هستند ؛ به حال ما سر نمی زنندکه چطور به گذشته برگشته ایم.
از دیرباز تاکنون، در سراسر جهان محرومیتها و کمبودهایی به چشم میخورد که قلب هر جنبندهای را به درد میآورد، ولی این امر در روستاها مشهودتر است، که آن هم به دلایل متفاوتی از قبیل جنس مطالبهگری مسئولان آنجا اتفاق می افتد و مثال بارز ضربالمثل «کس نخارد پشت من جز ناخن انگشت من» به شمار میرود.
مدرسه 15 کلاسه دخترانه «حاسب هرمزی « که با مشارکت نفت ستاره خلیجفارس ساختهشده است با حضور رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور افتتاح شد.این مدرسه در دوطبقه و با زیربنای یک هزار و 961 مترمربع در محله سهراه برق بندرعباس به بهرهبرداری رسید.
زمان رفع مشکل همچنان نامشخص است