جدید به قدیم
مدیرعامل جمعیت هلال احمر هرمزگان، آخرین وضعیت امدادرسانی در پی بارشهای اخیر و وقوع سیلاب را تشریح کرد و گفت: بیش از ۲۵ هزار نفر از خدمات امدادی هلال احمر هرمزگان بهرهمند شد.
دادستان جاسک دستورات ویژهای برای رسیدگی به مشکلات سیل زدگان این شهرستان صادر کرد.
رئیس دادگستری شهرستان سیریک نسبت به واریز هرگونه کمک مردمی برای سیلزدگان روستای مهرگی به حسابهای شخصی هشدار داد و تأکید کرد: دریافت کمکهای نقدی خارج از حسابهای رسمی، غیرقانونی است و با متخلفان برخورد قضائی قاطع خواهد شد.
ماه رجب فصل روییدن جوانههای عاشقانه زیستن و ماه شستوشوی دل و جان از زنگارهای گناه و غفلت و آماده شدن برای ورود به ضیافتالله اعظم است.
کسانی که دل در گرو محبت خدا نهادهاند، لحظهشماری میکنند تا با ورود به ماه رجب و بهرهمندی از برکات آن، به درک فیوضات ماه عظیم شعبان موفق شوند و پس از آن بتوانند مدال لیاقت ورود به ضیافت الهی در ماه رمضان را دریافت کنند.
رعایتکنندگان حرمت ماه رجب و عاملان به اعمال آن را «رجبیون» مینامند. همانا که در قیامت فرشتهای ندا میدهد: «أین الرجبیون» کجایند افرادی که ماه رجب را محترم شمرده و اعمالی از آن را انجام دادهاند.
رئیس بنیاد مسکن شهرستان رودان و بخشدار بیکاه با حضور در روستای وزیری بخش بیکاه شهرستان رودان، از نزدیک روند ارزیابی خسارات وارده به واحدهای مسکونی در پی بارندگی اخیر را بررسی کرد.
کارکنان منطقه دوم دریایی ولایت نیروی دریایی ارتش عملیات امدادرسانی به مناطق و روستاهای سیلزده بندر جاسک را انجام دادند.
سیلاب در هرمزگان بار دیگر جان کودکی را گرفت. هنوز سه روز از مرگ «مهنا درخواه» دختربچه ۹ ساله در روستای "کروئیه" بندر خمیر نگذشته بود که بارندگیهای شدید و طغیان رودخانههای فصلی، اینبار نیز در شرق استان قربانی گرفت. در پی هجوم سیلاب به روستای مهرگی از توابع شهرستان سیریک، «میعاد بارانی» کودک چهار ساله جان خود را از دست داد. وی دومین قربانی سیلابهای اخیر در استان است.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بستک با اشاره به نقش تعیینکننده عملیات آبخیزداری در مدیریت سیلابهای اخیر، از وجود بیش از ۸۰ سازه آبخیزداری فعال در سطح این شهرستان خبر داد و گفت: این سازهها شامل سازههای خاکی، سنگی ملاتی، سیستمهای پخش سیلاب، سامانههای آبگیر باران و طرحهای مدیریت رواناب هستند که در سامانه بارشی اخیر، کارکرد مؤثر و چندبعدی خود را بهخوبی نشان دادند.
مدیرعامل شرکت آب منطقهای هرمزگان از آبگیری ۱۰۰ درصدی سد شمیل و نیان، افزایش قابل توجه ذخیره سد استقلال میناب و آبگیری بالای ۹۰ درصدی سد جگین بشاگرد خبر داد.
نشست سه جانبه ایران، عربستان سعودی و چین را میتوان یکی از معنادارترین تحولات دیپلماتیک سالهای اخیر در غرب آسیا دانست؛ نشستی که فراتر از احیای روابط دوجانبه تهران و ریاض، نشانههایی از بازتعریف موازنههای منطقهای و تلاش برای شکلدهی به ساز وکارهای جدید مدیریت تنش در بستر رقابتهای ژئوپلیتیکی جهانی را در خود دارد. کمیته سه جانبه ایران، عربستان سعودی و جمهوری خلق چین برای پیگیری توافقنامه پکن که در تاریخ ۱۸ آذر ۱۴۰۴ در تهران برگزار شد، به مثابه گام عملی در مسیر نهادسازی حداقلی برای مدیریت تنشها و تثبیت کانال گفتگو در غرب آسیا تلقی میشود. این نشست علاوه بر کارکرد دو جانبه آن در چارچوب روابط تهران-ریاض که در بخش دوم گفتوگو به آن میپردازیم، بازتابدهنده تلاش چین برای تثبیت نقش خود به عنوان یک میانجی فعال و کنشگر سیاسی در منطقه است که ثبات آن با منافع راهبردی پکن به ویژه در حوزه انرژی، حفاظت از سرمایهگذاری خارجی و برندسازی دیپلماتیک به عنوان بدیل الگوی مداخلهگری غرب پیوندی مستقیم دارد. ورود فعال چین به این فرایند، پرسش های مهمی را درباره آینده نظم امنیتی منطقه، میزان پایداری این مسیر و پیامدهای آن برای نقشآفرینی بازیگران سنتی در غرب آسیا پیش روی تحلیلگران قرار داده است. در بخش اول گفتگو با مهرداد علیپور، کارشناس مسائل بینالملل به ارزیابی این نشستهای سه جانبه جهت پیگیری توافقنامه پکن، پیامدهای نقش چین بهعنوان میانجی برای نظم منطقهای و منافع راهبردی در حفظ و توسعه روابط ایران و عربستان پرداختهایم.
زمان رفع مشکل همچنان نامشخص است