جدید به قدیم
با بررسی اجمالی فرازوفرودهای بازار مسکن از سال 96 بدین سو متوجه میشویم که هر یک از بازیگران این عرصه با توجه به شرایط بازار تغییراتی در وضعیت خود را شاهدند. در این اوضاعواحوال کنونی بازار و رشد شدید قیمتها دو تن از بازیگران یا از بازار بهطور کامل خارجشدهاند یا سهم بسیار ناچیزی در آن دارند که یکم خانه اولیها هستند و دومی نیز سایر متقاضیان مصرفی میباشند. این دو گروه با توجه به فاصله گرفتن زیاد تمکن مالیشان از قیمتها تقریباً نقشی در بازار ندارند چه آنکه به علت فاصله گرفتن حقوقها و دستمزد که مبنای اصلی توان مالیشان هست همچنین کاتالیزور کمکیشان بنام وام مسکن با میزان بهای واحد مسکونی فاصلهای روزافزون به خود گرفته است.گروه دیگر موردبررسی سازندگان مسکن هستند. این گروه که منبع اصلی انگیزهشان به خانهسازی سود آنها از این امر است که ناشی از برآیند عددی هزینههای ساختوساز از قیمت فروش است هم ملاحظه میشود، اگرچه نقش مهمی در بازار مسکن دارند اما به علت رشد فزاینده قیمت نهادههای ساختمانی بهویژه آنها که وابستگی بالاتری به نرخ ارز دارند و باوجود تورم شدید ناشی از جهش نرخ ارز شاهد کاسته شدن میزان سود واقعی این دسته از فعالان بازار مسکن هستیم، چه آنکه در شرایط این رشد شدید قیمت نهادهها به علت کاهش قدرت خرید مصرفکنندگان واحدهای مسکونی امکان افزایش متناسب را از سازندگان سلب کرده است.
بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، استان هرمزگان درصد بیشترین نرخ تورم سالانه را به خود اختصاص داد.
این روزها هر آنچه میشنویم گرانی لحظهبهلحظه و افزایش افسارگسیخته قیمت کالاها و اقلام اساسی و ضروری است. بازار کالاهای اساسی و اقلام موردنیاز مردم در این روزهای کرونایی با نوسان و افزایش بیضابطه قیمت روبهرو شده که بههیچوجه منصفانه نیست.
فرماندار شهرستان بندرعباس چندی پیش گفت: عرضه ماهی در قایقها و در خیابانها ازجمله خیابان روبروی بازار ماهیفروشان و اسکله صیادی بندرعباس ممنوع است. این مسئول عرضه آبزیان بهصورت دستفروشی را غیربهداشتی دانسته و گفته دستفروشان ماهی سلامت شهروندان بندرعباسی را به خطر انداختهاند.
چندی پیش مدیر پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری بندرعباس در سخن انتقادی که رسانهای شد و حواشی زیادی هم به دنبال داشت .
در هفتهها و روزهای اخیر استان هرمزگان آبستن خبرهای تعجببرانگیزی بود؛ که بازتاب بسیاری در کشور، استان و حتی خارج از مرزهای کشور داشت. از واگذاری جزایر این استان به چینیها تا دستگیری مدیرکل سابق امور اقتصادی و دارایی.
این روزها فصل نوشیدنی محبوب شیرازی ها است. اوایل تابستان فروش میوه نارس انگور که به آن غوره می گویند رونق خوبی در شیراز دارد . غوره و آبغوره ازقدیم چاشنی مورد علاقه شیرازی ها برای غداهایشان بوده است. اما این روزها که به دلیل شیوع بیماری کرونا بسیاری از کسب و کارها رونق گذشته خود را ندارد و مردم در تمام نقاط کشور با احتیاط بیشتری رفت و آمد میکنند ، بازار فروش غوره و ابغوره گیری پر رونق است. به نظر می رسد جدای از اینکه محیط و فضای این کسب و کار در بسیاری از نقاط چندان بهداشتی نیست، شهروندان و فروشندگان حتی ابتدایی ترین موارد بهداشتی مربوط به جلوگیری از شیوع کرونا را نیز رعایت نمی کنند . /عکس : سید علی هاشمی _ صبح ساحل/
بازار جدید ماهی فروشان بندرعباس به مساحت ۲۵ هزار متر مربع و با 220 غرفه برای عرضه آبزیان و 130 غرفه عرضه مستقیم گوشت قرمز، گوشت مرغ، میوه و تره بار، ادویه و دیگر مشاغل مرتبط با این بازار آماده شده است. ۵۰ درصد مساحت این بازار به پارکینگ، نمازخانه، انبار و سردخانه اختصاص داده شده است. تهویه هوا در این بازار با فنهای بسیار قوی انجام میشود و دستگاه های تسویه فاضلاب مدرن و به روز این مجتمع از ورود فاضلاب و خونابه به دریا جلوگیری میکنند. دکتر دامپزشک به عنوان ناظر فنی بهداشت و به صورت تمام وقت برای نظارت بر رعایت بهداشت در بازار حضور دارد. رعایت پروتکلهای بهداشتی بهصورت سختگیرانه دنبال میشود و خصوصا در شرایط شیوع ویروس کرونا هیچکدام از فروشندگان و خریداران بدون ماسک و دستکش اجازه ورود به بازار را ندارند./ شقایق پرتو
کرونا این ویروس لعنتی، زندگی و معیشت مردم را به همریخت. هزینههای زندگی را افزایش و میزان درآمد قشر کارگر را کاهش داد.
هرمزگان بازهم رکورد زد. این بار در نرخ تورم. بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، استان هرمزگان درصد بیشترین نرخ تورم در اردیبهشت امسال را به خود اختصاص داد. رشد قیمتها و افزایش تورم دریکی دو سال اخیر سرعت بیسابقهای یافته و مردم را با مشکلات معیشتی فراوانی روبهرو کرده است. تورم و گرانی مفاهیم نزدیک به هم اما متفاوت هستند که گاهی در رسانهها بهاشتباه یکسان تلقی میشوند.
آخرین وضعیت اختلال خدمات در ۴ بانک