جدید به قدیم
عدم تامین ارز جهت واردات روغن و نبود مواد اولیه(روغن خام)، صنعت روغن کشور را به لبه بحران رسانده است، بسیاری از کارخانهها یا فعالیت خود را متوقف کردهاند یا با ظرفیت محدود تولید میکنند. کارشناسان هشدار میدهند ادامه این روند، معیشت مردم و امنیت غذایی استانهایی مانند هرمزگان را تهدید میکند. کمبود روغن خوراکی در ایران، اتفاقی دور یا فراموششده نیست.
بندرعباس شهری است که سالانه صدها هزار مسافر به آن سفر میکنند و حدود هفتصد هزار نفر جمعیت ثابت دارد؛ اما حملونقل شهری آن در شرایط مناسبی به سر نمیبرد. تاکسیهای زردرنگ، کهنه و فرسودهای که سالهاست باید از رده خارج میشدند، همچنان در خیابانها تردد میکنند و تصویری نامطلوب از این شهر در ذهن مردم و مسافران بر جای میگذارند. خبرنگار صبحساحل طی ده روز در مسیرهای مختلف شهر با تاکسی رفتوآمد کرد تا پای صحبت مردم و رانندگان زحمتکش بنشیند.
کشف آثار پارینهسنگی قدیم و میانی در محوطه باستانی دهتل از توابع شهرستان بستک، نگاه تازهای به تاریخ جنوب ایران گشوده است.
ضربالمثل «آب که یکجا بماند میگندد» حکایت وضعیت کنونی مدیران و مسئولان اقتصادی هرمزگان است؛ چرا که ساختارهای اداری همچون زنجیر به دست و پای آنها بسته شده و تلاشی برای مهار آن و خلق فرصتها اقتصادی و تجاری جدید نمیکنند. خلا پویایی و ابتکار عمل در مسئولان هرمزگان هرروز بیش از پیش به چشم میآید. کمی آن طرفتر، در شیراز نمایشگاه بینالمللی اکسپو به پایان رسید و در چهار روز برگزاری حدود 50 قرارداد فرصت سرمایهگذاری منعقد شد و روزانه 7 هزار نفر از این نمایشگاه بازدید کردند.
17 اکتبر {25 مهرماه} روز جهانی میراث ناملموس، فرصتی است برای یادآوری این واقعیت که فرهنگ و سنتها به همان اندازه زمین و منابع طبیعی، نیازمند حفاظت و پاسداریاند.
طی هفتههای گذشته خبری تحت عنوان خبر خوش استاندار هرمزگان به مردم استان بر روی تلکس خبرگزاریها قرار گرفت و توجه بسیاری را به خود جلب کرد و باعث خوشحالی مردم هرمزگان بویژه شهروندان مناطق آزاد کیش و قشم شد. ضمن تشکر از استاندار و مجمع نمایندگان و همه کسانی که زمینه تحقق آرزوی دیرینه جوانان هرمزگانی را فراهم آوردند يادآوری مینماییم که مناطق آزاد کشور خصوصا هرمزگان به صورت بالقوه منافع و مواهب بیشماری برای مردم بومی آن مناطق و سایر مردم استان دارد که متاسفانه از دید مسئولین مغفول مانده است.
استان هرمزگان در دهههای اخیر به دلیل موقعیت استراتژیک، ظرفیتهای بندری و صنعتی و توسعه گردشگری، به یکی از مقاصد مهم مهاجرت داخلی و خارجی تبدیل شده است. رشد جمعیت ناشی از مهاجرت، فرصتهای تازهای برای رونق اقتصادی، تنوع فرهنگی و ارتقای سرمایه انسانی فراهم کرده است اما در عین حال چالشهای اجتماعی و زیرساختی قابل توجهی را نیز به همراه داشته است. مدیریت این پدیده پیچیده نیازمند برنامهریزی علمی، هماهنگی میان نهادهای شهری و اجتماعی، و درک صحیح از ظرفیتهای بومی استان است تا ضمن استفاده از سرمایههای مهاجرین، از آسیبهای احتمالی به اجتماع محلی جلوگیری شود.
صدور مجوز تردد خودروهای پلاک منطقه آزاد در سراسر هرمزگان را باید یک دستاورد مهم برای مردم استان دانست؛ دستاوردی که با پیگیریهای مستمر و خرد جمعی مسئولان استانی و مطالبهگری مردم و رسانههای محلی به ثمر نشست.
مسئولیت اجتماعی شرکتها به عنوان یک تعهد داوطلبانه برای عمل در راستای منافع جامعه و محیط زیست، امروز به یکی از مهمترین عوامل دستیابی به توسعه پایدار تبدیل شده است.
برای سوختگیری پول نقد همراه داشته باشید