بحران هویتی در دوره نوجوانی چیست؟


نویسنده: راضیه نیرومند

حساس‌ترین دوره زندگی هر فرد به طور معمول دوران نوجوانی اوست که دوره مابین کودکی و جوانی انسان را شامل می‌شود. اگرچه این دوران گذراست؛ اما  احساسات و عواطف گوناگونی جسم و روح فرزند را در بر می گیرد و اثرات گوناگونی بر روان فرد و حتی والدین نوجوان برجای می‌گذارد.
در میان تعارضات و احساسات ضد و نقیض این دوران که می توان از آن به عنوان بحران نیز یاد کرد، بحران هویتی یکی از مسائل مهم و چالش برانگیز آنها در این سن است. در این دوره نوجوان مدام سوالاتی در را در مورد خود در ذهنش مرور می کند. گاهی سوالاتی از قبیل او واقعا کیست و برای چه زندگی می کند نیز هویت فردی‌اش را زیر سوال می‌برد.  اینجاست که مدیریت بحران باید به شکلی صحیح اداره شود؛ زیرا در این برهه نوجوان  سعی در پیدا کردن شخصیت خود می‌کند و چون تجربه کافی ندارد ممکن است به سمت روش های آسیب‌زا برود.
دلایل شکل گیری بحران هویتی در نوجوان دامنه وسیعی دارد که از جمله آن می توان به تغییرات ناگهانی محیط  اشاره کرد. در این دوران نوجوان به طور ناگهانی از کودکی خود فاصله می‌گیرد و قدم در مسیری جدید می گذارد که  باید تصمیمات سرنوشت‌سازی برای آینده خود بگیرد. اطرافیان با او دیگر مانند افراد کم سن و سال برخورد نمی کنند ، انتظارات بیشتری از او دارند ، بار مسئولیت هایش افزایش می یابد و ممکن است در این میان دچار سردرگمی و ناتوانی شود . از دیگر دلایل بحران هویتی  که امری طبیعی و معمول است تغییر سطح هورمون هاست که رابطه‌ی مستقیمی بر خلق و خو ایجاد می‌کند .
همچنین استرس و کاهش اعتماد به نفس نیز از دلایل قابل توجه بحران هویتی است. به طوریکه نوجوان خود را در موقعیت های جدید  می‌بیند و گاهی این ترس درون او شکل می گیرد که توانایی انجام کار برایش مقدور نیست. در نتیجه دچار اضطراب و کاهش اعتماد به نفس می‌شود. گاهی اوقات بحران عدم اعتماد به نفس تا حدی درون نوجوان پرورش می یابد که دست به تغییرات ظاهری خود می زند . برخی از نوجوانان تمایلی به پذیرش ورود به دنیای بزرگسالی را ندارند به همین خاطر به طور کامل از دوران کودکی خود خارج نمی شوند اما تا حدودی به دنیای بزرگسالی نیز وارد شده اند.
این معلق ماندن در بین این دوران نیز باعث می شود فرد واقعا نداند قرار است چه مسئولیت هایی بر عهده داشته باشد. در این حین برای اینکه بتواند به دنیای بزرگسالی ورود کند ممکن است به رفتارهای مخرب و پر خطر گرایش پیدا کند که نتایج جبران ناپذیری را بر روی او می‌گذارد. والدین همواره به خاطر داشته باشند شخصیت نوجوانان حتی در فرزندان دختر و پسر متفاوت است و بهتر است تا طی نمودن این بحران در کنار فرزندان خود با همدلی و هدایت صحیح به تقویت روحیه آنها بپردازند و همواره مشوق  آنها در به پایان رسانیدن این دوره‌ی حساس باشند.
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها