پیش‌بینی بورس در ماه جاری

برگریزان بـورس در پاییز


نویسنده: مریم دهقان

از نیمه دوم اردیبهشت به بعد  بورس با خروج پول از معاملات سهام و افت ارزش معاملات خرد بازار سهام همراه بود و بازار سهام در ۶ ماه اخیر، آن روی سکه سهامداری را به سهامداران نشان داد. از اینجای کار به بعد حرف اصلی را در بازار ارزش معاملات می‌زد و پیش‌بینی می‌شود در چند ماه باقیمانده از سال، بورس تنها شاهد نوسانات روبه بالا باشد و انتظار یک رشد صعودی و روند شارپی در بازار بعید به‌نظر می‌رسد. علت این قضیه، هم به جو پر از ریسک فعلی که بر سر بورس سایه انداخته است؛ مربوط می‌شود و هم گزارش‌های اخیر شرکت‌های بورسی. اگر بخواهیم یک زمان حدودی برای شروع نوسانات روبه بالای بازار تخمین بزنیم باید بگوییم که در آبان فعلا امیدی به رشد نیست و احتمالا در آذر و دی باید منتظر این رشد مقطعی باشیم. 
علت این قضیه هم این است که بازار در شرایط فعلی زیر ارزش ذاتی است و نسبت قیمت بر سود یا همان پی‌بر‌ایی بازار در شرایط فعلی 6.2 است. 
اما برای اینکه به کف ارزش ذاتی خود برسد باید به محدود 6 برسد و از نظر زمانی یک تا دو ماه ممکن است زمان ببرد. لازم به ذکر است که پی‌بر‌ایی بازار معمولا بین عدد 6 تا 7 در نوسان است. موضوع مهم بعدی نیز نرخ بهره بانکی است که هنوز کاهشی نشده است و برای شروع رشد بورس این مسئله موضوع مهمی است. پارامتر مهم بعد که ما را به این نتیجه می‌رساند که احتمالا هنوز زمان رشد بورس فرا نرسیده است؛ قیمت دلار است. دلار بازار آزاد در آستانه شروع یک روند صعودی جدید است و غالبا وقتی دلار در بازار آزاد رشد می‌کند محرک رشد بورس نیز هست. که هنوز این موج شروع نشده است. از طرفی نرخ دلاری که شرکت‌های پتروشیمی که لیدرهای بازار هم هستند از 28 هزار و 500 تومان به 37 هزار و 500 تومان تغییر کرده است و همین موضوع می‌تواند منجر به سودسازی این شرکت‌ها شود و در گزارش‌های 9 ماهه آنها که در دی ماه باید منتظر آن باشیم؛ منعکس شود. این موضوع نیز می‌تواند محرک بعدی برای رشد بورس باشد. تا آن موقع ممکن است شاخص کل روند نزولی و یا رنج در پیش بگیرد و در در کانال یک میلیون و 900 هزار واحد تا دو میلیون واحد در نوسان باشد. اما از این موضوع که بگذریم بد نیست به گزارش عملکرد شش ماهه دو غول خودروسازی داخلی نیز نگاهی بیندازیم که باعث ریزش اخیر در بورس شدند.
شرکت ایران خودرو در شش ماهه منتهی به شهریور ۱۴۰۲ حدود ۱۱۲ همت درآمد عملیاتی کسب کرده که از این میزان زیان خالصی معادل ۲۲.۴ هزار میلیارد تومان شناسایی کرده که با افزایش ۱۴۲ درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل همراه شده است. این گزارش، عملکرد 6 ماهه شرکت ایران خودرو بود که نشان می‌داد این شرکت در شهریورماه امسال تنها 12 درصد از خودروهای هایمای تولیدی را عرضه کرده و به قولی می‌توان گفت که 88 درصد هایماهای تولیدی را احتکار کرده است. همچنین شرکت سایپا نیز در ۶ ماهه تابستان ۱۴۰۲ مبلغ ۳۷ هزار میلیارد تومان درآمد عملیاتی به دست آورده که در نهایت زیان ناخالص ۴۷۰۰ میلیارد تومانی را شناسایی کرد این در‌حالی بود که سایپا در ۶ ماهه نخست سال گذشته به سود ناخالص هزار میلیارد تومانی دست یافته بود.

سررسید موعد بیمه سهامداران یکساله

طرح سهام‌یار سال گذشته با هدف حمایت از سهامداران خرد در بازار سهام و به منظور بیمه کردن سبد سهام اشخاص دارای حداکثر ۱۰۰ میلیون تومان سبد سهام عملیاتی و در پایان معاملات ۴ آبان ماه ۱۴۰۲ با گذشت یک سال از اجرای آن سررسید شد. در این طرح بیش از ۵۰۰ هزار نفر از سهامداران خرد با پرداخت یک ریال و به شرط نگهداری سبد سهام خود ظرف یک سال از تاریخ شروع طرح، سبد سهام خود را در برابر نوسانات قیمت بیمه کردند و قرار است محاسبات مربوط به خسارات بیمه شدگان در این طرح انجام و به‌زودی به حساب آن‌ها واریز شود. لازم به ذکر است که مبلغ تعهد خرید ۲۰ درصد بالاتر از ارزش ترکیب سبد افراد در آخرین روز معاملاتی چهارشنبه، ۴ آبان ۱۴۰۱ است.
  

فروش متری واحد مسکونی از ماه آینده

اولین فروش متری مسکن سه ماه پس از ابلاغیه سازمان بورس آغاز خواهد شد و تا کنون تجربه فروش متری مسکن در کشور را نداشتیم و تا یک ماه آینده سازمان بورس ابلاغیه آن را صادر خواهد کرد.
 

 کمک هزار میلیارد تومانی صندوق توسعه ملی به بورس

به تازگی صندوق توسعه ملی ۵۰۰ میلیارد تومان به صندوق توسعه بازار سرمایه واریز کرده است و هزار میلیارد تومان نیز به منابع جدید «صندوق تثبیت» بورس کمک کرده است. همچنین بنا است 2.8 همت نیز از طریق منابع پذیره نویسی شده سایر صندوق‌ها به بازار تزریق شود.
  

پیش‌بینی بورس در آبان

در روز‌هایی که بازار سرمایه با رکود دست و پنجه نرم می‌کند و فعالان بورس چشم‌انتظار کوچک‌ترین سیگنال مثبت به بازار هستند؛ وضعیت خودرو و مسائل مربوط به قیمت‌گذاری آن سبب شد بازار روندی ریزشی به خود بگیرد و خروج نقدینگی از بازار همچنان ادامه داشته باشد. حتی با وجود مثبت ارزیابی شدن گزارش‌های شش ماهه شرکت‌ها این روند ریزشی ادامه‌دار شد چرا که تحت تاثیر گزارش‌های منفی دو شرکت خودروساز عملا این فرصت سوخت شد. کاهش ارزش معاملات باعث می‌شود که بازار علی‌رغم ارزندگی با توجه به نبود نقدینگی نتواند سود قیمتی بالا را تجربه کند. با هر خبر و پتانسیل منفی که در بازار ایجاد شود بازار ریزش می‌کند و تا وقتی که ورود پول قابل توجه به بازار سرمایه صورت نگیرد وضعیت بورس همین خواهد بود. همچنین تا وقتی که نرخ بهره بانکی رشد دارد نمی‌توانیم در بازار سرمایه رشد را تجربه کنیم. به عنوان جمع بندی، با روند فعلی پیش‌بینی می‌شود که هفته‌های آینده بازار متعادل و خنثی باشد و اگر فاکتور‌های موثر در افزایش تقاضا بهبود پیدا نکند نمی‌توانیم شاهد رشد خاصی باشیم.

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها