فرصتی در جهت ارتقاء صادرات؛

کشاورزان هرمزگانی محصولات خود را شناسنامه‌دار کنند



شناسنامه دار کردن محصولات کشاورزی یک فرصت برای کشاوزان محسوب می‌شود این اقدام سبب ارتقاء و کیفیت صادرات کلیه محصولات کشاورزی شده و همچنین در سلامت محصولات مصرفی مردم  نیز تاثیر گذار خواهد بود،  باغداران می‌توانند به راحتی با گوشی موبایل خود وارد سامانه سبک شوند و باغ و محصول خود را برای دریافت شناسه‌ی محصولاتشان در این سامانه ثبت کنند.

 دریافت شناسنامه برای محصولات باغی در سبک

شیخ زاده مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان هرمزگان در این مورد گفت : « طرح شناسه‌دار کردن محصولات کشاورزی در تمامی بخش‌ها شامل؛ سبزی وصیفی، باغات و نخیلات در کشورآغاز شده است. جزئیات اجرایی این طرح بدین صورت است که اتاق اصناف کشاورزی کشوری دارای سامانه‌ای است به نام سامانه باغات کشور یا (سبک) sso.sabak.org که باغداران می‌توانند به راحتی و از طریق تلفن همراه خود وارد این سامانه شوند و مشخصات باغ و ارضی زیر کشت خود را ثبت نماید. همچنین یک کارشناس کشاورزی نیز برای کارشناسی و ارزیابی اطلاعات فنی محصولات از کاشت، داشت تا برداشت را باید تایید و اطلاعات را در سامانه مورد نظر ثبت کند؛ بعد از اتمام ثبت مشخصات کدی به عنوان کیوآر کد (به انگلیسی: QR code )   از طریق سامانه برای باغدارن صادر می‌شود که این کد به عبارتی شناسنامه‌ی محصولاتش است».

فواید شناسنامه‌دار کردن محصولات کشاورزی

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان گفت: « شناسنامه‌دار کردن محصولات کشاورزی باعث می‌شود تمام جزئیات فنی یک محصول از تاریخ کشت گرفته تا برند بذر و کود مصرفی و حتی زمان برداشت و نام کشاورز این محصول در دسترس مصرف کننده قرار می‌گیرد، کشاورزان استان می‌توانند با QR code  محصولات خود را به دیگر کشورها صادر کنند، این کد امکان دسترسی به تمام جزئیات محصول صادراتی را فراهم می‌کند و مشکل صادرات محصولات کشاورزی را تسهیل می‌بخشد به ساده‌ترین بیان، هر مصرف کننده‌ای می‌تواند قبل از خرید میوه، با وارد کردن شناسه یا بارکد 18 رقمی روی میوه یا جعبه بسته بندی، از محل باغ، زمان برداشت، چگونگی تولید یا نوع کود و سموم بکار رفته در روند تولید مطلع شود.».

دسترسی به کارشناس مرتبط از طریق نظام مهندسی استان 

شیخ زاده در خصوص چگونگی دسترسی کشاورزان به کارشناس مربوط افزود: « در بخش کشاورزی کارشناس باید عضو اتاق مهندسی استان باشد و باغداران با مراجعه به اداره نظام مهندسی استان واقع در خیابان طلوع بعد از اداره جهاد کشاورزی، کارشناس مرتبط را انتخاب کرده و  با توافق و هماهنگی باغدار، کارشناس از زمین یا باغ بازدید کرده و اطلاعات مربوطه و مواردی مانند محل، مساحت زمین و ... را در صفحه مخصوص سامانه بارگذاری می‌کند و ثبت محصولات خود را در سامانه سبک انجام دهند».

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها