هنرمند ابها از فرهنگ نجدی الهام می گیرد


نویسنده: عدنان نگاری

هنگامی که هنرمندی انتزاعی از شهر ابها، به‌ نامِ محمد الشایا، قلم‌موی خود را برمی‌دارد؛ آثاری پر جنب و جوش خلق می‌کند که زیبایی فرهنگ و میراث نجدی را به تصویر می‌کشد. الشعیا ۵۴ اثر هنری را در یک نمایشگاه انفرادی با عنوان «این بود» ارائه کرد که روز پنجشنبه در گالری احلام در مرکز هنری الموسی ریاض به پایان رسید.
الشایا گفت:در چهارمین نمایشگاهم، قصد داشتم شکل جدیدی از متن بصری را از طریق نقاشی‌هایم به نمایش بگذارم و فرهنگ و هویت نجدی را برجسته کنم. این نقاشی‌ها ساختمان‌ها و درهای معماری سبک نجدی را به تصویر می‌کشند.
سلسله موفقیت‌ها و جوایز الشیا از زمانی که او دانش آموز دبیرستانی در سال ۱۹۸۹ بود آغاز شد و مقام اول را در یازدهمین نمایشگاه جهانی هنر کودکان در ژاپن کسب کرد. او در این باب این‌چنین گفت:زمانی که در مدرسه راهنمایی بودم طبیعت روستایی را که در آن بزرگ شده‌ام و مردم اطرافم را ترسیم می‌کردم. معلمم تصمیم گرفت نقاشی من را برای جشنواره‌ای ارسال کند و من در نمایشگاه هنری ژاپن مقام اول را کسب کردم.در ۲۵ سال گذشته الشعیا به هنرمندان جوان تکنیک نقاشی را آموزش داده است. او در بسیاری از رویدادهای هنری در داخل و خارج از پادشاهی سعودی شرکت کرده و چهار نمایشگاه انفرادی برگزار کرده است. وی همچنین در بیش از ۸۰ نمایشگاه مشترک با هنرمندان مناطق مختلف کشور شرکت کرده است. الشایا از سه وسیله برای ایجاد نقاشی‌های رنگ و بافت استفاده می کند:رنگ روغن، اکریلیک و گچ.
از نظر آثار هنری او رنگ‌ها را در لحظه انتخاب کرده و سعی بر این دارد که نقاشی‌هایی خلق کند تا احساسات بیننده را برانگیزد و از نظر او این چیزی‌ست که یک اثر موفق را می‌سازد همچنین هرچه پالت رنگی عجیب‌تر و غیرعادی‌تر باشد نقاشی به زعم وی زیباتر و چشمگیرتر خواهد شد.الشایا یک نقاشی انتزاعی با رنگ‌های بنفش زرد و قرمز خلق کرد که سال ۲۰۳۰ را در سمت چپ و راست نشان می‌داد. این نقاشی شامل کتیبه‌های باستانی است که به زبان‌های تاریخی به نشانه هنر صخره‌ای AlUla نوشته شده است. این هنرمند در مورد این اثر افزود:ما (سعودی‌ها) میراث قدرتمند و زیبایی داریم و به‌عنوان هنرمند باید عنصری از آن میراث وام گیریم و آن را به روش خودمان توسعه دهیم. کشور ما چشم انداز بزرگی دارد و باید در این چشم انداز جدید ۲۰۳۰ همکاری کنیم.
 
حوثی‌های یمن پس از حملات انگلیس و آمریکا یک موشک ضدکشتی شلیک کردند
یک ژنرال آمریکایی گفت حوثی‌های یمن روز جمعه در تلافی حملات شبانه آمریکا و انگلیس یک موشک بالستیک ضد کشتی شلیک کردند. ژنرال داگلاس سیمز، مدیر ستاد مشترک ارتش در باره‌ی حوثی‌ها به خبرنگاران گفت:«ما می‌دانیم که آن‌ها حداقل یک موشک برای تلافی شلیک کرده اند اما به کشتی اصابت نکرد. لفاظی‌شان بسیار قوی و بسیار بالا بوده است. من انتظار دارم که به نوعی اقدام تلافی جویانه انجام دهند.»

سیمز گفت که ارزیابی خسارات ناشی از حملات ایالات متحده و بریتانیا که نزدیک به ۳۰ نقطه را با استفاده از بیش از ۱۵۰ مهمات هدف قرار دادند همچنان ادامه دارد و با این حال انتظار می‌رود تعداد تلفات زیاد نباشد. او گفت: «هر هدفی که ما دیشب زدیم در ارتباط با نفی آزادی کشتیرانی در دریای سرخ به کار گرفته شده است.»

حوثی‌ها از زمان آغاز جنگ غزه با حمله حماس به اسرائیل در ۷ اکتبر تعداد فزاینده‌ای حملات پهپادی و موشکی را در مسیر اصلی کشتیرانی بین‌المللی از طریق دریای سرخ انجام داده‌اند. آن‌ها در پاسخ به حمله نظامی اسرائیل به غزه عمل می‌کنند همچنین بخش عمده‌ای از یمن را از زمان وقوع جنگ داخلی در سال ۲۰۱۴ در کنترل خود دارند و بخشی از محور مقاومتی هستند که در برابر اسرائیل و متحدانش قرار گرفته‌اند. 
امارات متحده عربی و کاستاریکا با شرایط توافقنامه مشارکت اقتصادی جامع موافقت کردند

دکتر ثانی بن احمد الزیودی وزیر امور خارجه امارات متحده عربی در امور تجارت خارجی و مانوئل تووار همتای کاستاریکای وی بیانیه مشترکی را امضا کردند که در آن پایان مذاکرات به سمت توافقنامه مشارکت اقتصادی جامع تایید شد که کاهش موانع تجارت و ترویج همکاری بخش خصوصی در دستور کارِ این توافق‌نامه بود.
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها