راه اندازی سرویس حمل‌ونقل مسافری بین بندر ایران و عراق برای جابه‌جایی زوار اربعین



وزیر راه و شهرسازی از توافق برای راه اندازی سرویس حمل‌ونقل مسافری بین دو بندر ایران و عراق برای جابه‌جایی زوار اربعین خبر داد.

                             

به گزارش صبح ساحل، وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: سال گذشته توافقی در این زمینه انجام شد و در ایام اربعین ۱۴۰۲، با حضور نخست‌وزیر عراق و معاون اول رئیس‌جمهور کشورمان در منطقه صفر مرزی، عملیات اجرایی خط ریلی شلمچه- بصره آغاز شد.

                

وی افزود: در این مدت جلسات متعددی برای ارزیابی پیشرفت این پروژه از جمله عملیات مین روبی برگزار شد و تاکنون عملیات مین روبی بیش از دو کیلومتر در خاک عراق و یک و نیم کیلومتر در خاک ایران پیشرفت داشته است.

               

بذرپاش گفت: موضوع دیگر احداث پل در این پروژه بود که توسط شرکت‌های ایرانی در حال انجام است و تملیک زمین‌های راه آهن شلمچه- بصره تا یک ماه آینده با اتمام می‌رسد.

             

وی درباره تملیک زمین‌های اطراف پروژه توضیح داد: بخشی از زمین‌های این منطقه مسکونی است که قرار شد طرف عراقی تملیک اراضی آن منطقه را انجام و تحویل ایران دهد.

به گفته بذرپاش، بخشی از تملیک اراضی انجام شده و قرار است طی یک ماه آینده همه اراضی مورد نظر تملیک و تحویل داده شود.

         

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: مناقصه عملیات احداث ۳۲ کیلومتر ریل در کشور عراق برگزار و شرکت آن نیز تعیین شده است که البته قرار شد شرکت‌های ایرانی نیز در این خصوص کمک کنند.

        

وی تاکید کرد: عزم دو کشور در سطوح بالای دولت‌ها، برای احداث این پروژه کاملا جدی است و به‌صورت هفتگی مسیر ریلی شلمچه_بصره پیگیری می‌شود.به گفته بذرپاش، از دیگر موضوعاتی که در این جلسه بررسی شد، جابه‌جایی زوار در ایام اربعین بود و توافقات خوبی مبنی بر انتقال زوار توسط همه شقوق حمل‌ونقلی انجام شد.

        

وزیر راه و شهرسازی گفت: قرار شد امسال مسیر دریایی نیز به این مسیرها اضافه و انتقال زائران از مسیر دریایی نیز انجام شود.وی ادامه‌داد: طبق توافق سازمان بنادر و دریانوردی با عراق مقرر شد سرویس حمل‌ونقل مسافری بین بندر خرمشهر به بصره و بندر آبادان به بندر «واصلیه» در اسرع وقت راه اندازی شود.

        

بذرپاش در ادامه موضوع دیگر این جلسه را افرایش حجم ترانزیت میان دو کشور دانست و افزود: در سال ۱۴۰۲ تلاش دولت و وزارت راه و شهرسازی، توسعه ترانزیت با کشورهای همسایه بود که رشد ۵۸ درصدی ترانزیت را شاهد بودیم و میزان ترانزیت به بیش از ۱۴.۷ میلیون تن بار رسید که رکورد بی سابقه‌ای بود.

         

وی با بیان اینکه عراق نیز از کشورهای هدف ترانزیت است، افزود: طرح جامع ترانزیتی حدود دو دهه بین دو کشور در حال بحث و بررسی است و مقرر شد این موضوع نیز در دستور کار قرار گیرد و در سفر رئیس‌جمهور به عراق به مراحل نهایی برسد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها