درخواست اهالی چند روستای غرب استان برای شناسایی مواد دپو شده در جاده کشار؛

دپوی ابهام‌آمیز



اهالی روستاهای شهرو، چاهو، گربند، بلندو و سودرو و... از دپوی پسماند "شرکت روی بندرعباس" در جاده کشار گلایه دارند. اهالی در گفت و گو با صبح ساحل بیان داشتند که این شرکت، زمینی به مساحت 17هکتار در جاده کشار جهت انتقال پسماندهای خود از اراضی و سازمان منابع طبیعی در نظر گرفته و در حال حاضر محل دپو پسماند شده است. با توجه به اینکه پسماند روی دارای عناصر و فلزات سنگین و سمی مانند آرسنیک سرب، کادسوم و روی، نیکل و.. است  و این مواد در گروه عناصر خطرناک هستند و می‌توانند بر سلامت انسانی اثر بگذارند، این نگرانی در اهالی ایجاد شده است که پسماند مذکور نیز آلودگی به همراه داشته باشند بر همین اساس آن‌ها درخواست شناسایی مواد دپو شده در آزمایشگاه‌های معتبر را دارند.  
اهالی از نمایندگان مجلس و مدعی العموم می‌خواهند به این موضوع ورود کنند و جلوی هر گونه فعالیتی که به سلامت جسمی و روحی مردم آسیب می‌زند و موجبات نارضایتی شده را بگیرند. برای پیگیری این موضوع  با مسوولان ارگان‌های مربوطه تماس گرفتیم که توضیحاتی در رابطه با جابجایی پسماند این واحد ارائه دادند.

  

محل مذکور برای دپو مواد اولیه است

«فائزه منشدی پور»، مدیر روابط عمومی سازمان صنعت و معدن هرمزگان اذعان داشت که محل در نظر گرفته شده برای دپو مواد اولیه است و مربوط به پسماند نیست. وی با تاکید بر اینکه مجوز زمین واگذاری به شرکت روی با تایید محیط زیست هرمزگان بوده است، افزود:در کارگروه رفع موانع استان مطرح شد که شرکت روی درخواست زمینی برای دپو مواد اولیه داده است که محیط زیست با توجه به تقاضای شرکت نام برده و رصد محل، واگذاری زمین در جاده کشار را تایید کرد که بر اساس استعلامات، مجوزی از سوی صنعت و معدن صادر شد. 
«حبیب مسیحی تازیانی»، مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان نیز دپو پسماند در محل را رد کرد و  گفت که مجوز واگذاری زمین به شرکت روی در جاده کشار، منحصرا برای انبار دپو مواد اولیه صادر شده  که استفاده غیرآن خلاف  است. وی ادامه داد: اگر گزارش مبنی بر دپو پسماند به دست ما برسد حتما با آن برخورد خواهیم کرد. به گفته «منصور شفیعی»، مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان و همچنین «فروغ مسلم زاده»، مدیر روابط عمومی اداره‌کل منابع طبیعی هرمزگان اظهار کرد که «زمینی از سوی این سازمان در جاده کشار به شرکت روی واگذار نشده است». به استناد اظهارات مسئولان مالکیت این زمین در حال حاضر نامعلوم است. 
  

ادعای مسئولان محلی در خصوص آلودگی مواد دپو شده

در نامه‌ی جمعی از شوراها و دهیاران آن منطقه به مجموعه صبح ساحل نیز آمده است که «شرکت تولید روی بندرعباس نتوانسته است مجوز زیست محیطی مکان مشخصی برای دپوی پسماندها خود اخذ نماید. تست‌های استاندارد TCLPبر روی این پسماندها انجام شده است که نشانگر انحلال فلزات سنگین به میزان بسیار بیشتر ازحد مجاز بوده است». دهیاران مدعی هستند که «مکان در نظر گرفته شده در حال حاضر شرایط مناسب پسماند را نداشته و در مسیل سیلاب می‌باشد. از طرفی آبخیز منطقه به گونه‌ای است که از زمین اختصاص یافته می‌گذرد تجربیات گذشته درخصوص شرکت روی و دیوی بیش از ۳۰۰ هزار تن پسماند در شهرک صنعتی خلیج فارس به بهانه بازیافت سرب و ... و عدم عملکرد نشان می‌دهد تنها به دنبال جابه جایی و انتقال مشکل به دیگران است. حتی در چند ماهه اخیر هیچ گونه زیرسازی مناسبی صورت نگرفته است و پسماندها رها سازی می‌شود بدون هیچ گونه امکاناتی از قبیل دیوار کشی و ...سابقا در شرکت آلومینیوم حدود ۱۲۰۰۰ تن پسماند در این منطقه رها سازی کرد که محلی برای افاغنه و مهاجرین غیر قانونی شد و امنیت را سلب نموده است». در ادامه ذکر شده است که به عنوان نمایندگان مردم به شدت با این طرح غیر قانونی مخالف هستیم و در صورتیکه قرار است آلودگی از مکانی به مکان دیگر انتقال یابد آیا بهتر نیست در مکان فعلی بماند. 
  

دپوی بو دار

نکته قابل تامل اینکه مواد اولیه حاوی فلزات سنگین است که باید زیرساخت‌های مناسبی برای دپو داشته باشد اما براساس تصاویر ارسالی مردم، مشخص است که مواد بدون زیرسازی و حصار و حفاظ مناسب رهاسازی شده است. دوم اینکه با توجه به ارزش دلاری مواد اولیه روی، چرا این مواد بدون حفاظ، حصار، بدون دیوارکشی و امکانات در جاده کشار رها شده؛ آن هم در شرایطی که شرکت روی در سال‌های اخیر به دلیل نبود مواد اولیه بارها تعطیل شده است. سوال و نکته آخر اینکه چرا مواد اولیه به جای محل تولید در  کارخانه روی واقع در محوطه شرکت آلومینیوم، در 23 کیلومتری کارخانه باید دپو شود.  نبود پاسخ مشخص به موارد ذکر شده وضعیت مواد دپو شده را ابهام‌آمیز می‌کند لذا با توجه به تاثیرگذاری این موضوع بر سلامت اهالی چندین روستا انتظار می‌رود مدعی‌العموم سلامت این مواد را رمزگشایی کند.
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها