ستون محیط زیست؛

تبدیل زباله‌های نساجی به آجرهای سازگار با محیط زیست



نویسنده: دکتر فرناز نایب مراد، عضو تیم تحقیق و توسعه استارتاپ جامُش

  
جهان امروز در حال تغییر است و همینطور روش‌ها و موادی که ما امروزه برای حفاظت از محیط زیست بکار می‌بریم. مصالح ساختمانی سنتی باعث مشکلات زیست محیطی و کمبود منابع شده‌اند، اما اکنون جایگزین‌های جدید و هیجان‌انگیزی در حال افزایش هستند. یکی از این مواد نوآورانه آجری است که از پارچه‌های باطله ساخته شده است و تأثیر مثبتی که بر صنعت ساخت و ساز می‌گذارد.
این ایده ابتدا توسط یک معمار جوان به نام Clarisse Merlet در سال 2019 ساخته شد. اما ایده این محصول انقلابی از زمانی که او هنوز دانشجو بود شروع شد. در سال 2017، کلاریس متوجه شد که صنعت ساخت و ساز به محیط زیست آسیب می‌رساند و انرژی زیادی مصرف می‌کند. او تصمیم گرفت راه‌های مختلف ساخت و ساز را بررسی کند و بر موادی مانند بطری‌های پلاستیکی، مقوا و لیوان‌های پلاستیکی تمرکز کند که اغلب دور ریخته می‌شوند اما می‌توان از آن‌ها در ساخت‌وساز استفاده کرد. او در حین تحقیق متوجه شد که صنعت نساجی نیز زباله‌های زیادی تولید می‌کند. این امر او را به ایده استفاده از مواد نساجی در ساخت و ساز سوق داد، که با پنبه و به دلیل ویژگی‌های عایق صوتی و حرارتی عالی آن شروع شد.
هدف اصلی، نشان دادن اهمیت بازیافت زباله و به چالش کشیدن شرکت‌ها برای کاهش تولید زباله است. با برداشتن ضایعات نساجی از این مشاغل، محصولات طراحی جدیدی ایجاد می‌کند و آن‌ها را پس می فرستد. این به شرکت‌ها کمک می‌کند تا میزان زباله‌هایی را که در سال تولید می‌کنند درک کنند و آن‌ها را تشویق می‌کند تا تغییرات مثبتی در نحوه مدیریت زباله‌های خود ایجاد کنند.
به عبارت ساده، تولید نوعی آجر است که می‌تواند نه تنها به عنوان یونیت‌های مستقل و دیوارهای جداکننده بلکه به عنوان اجزای یکپارچه در محصولات مختلف مانند صندلی و میز استفاده شود. این آجرها از طریق یک فرآیند دقیق ساخته می‌شوند که با آوردن لباس‌های دور ریخته شده به یک استودیو پاریسی شروع می‌شود. لباس‌ها بر اساس رنگ دسته‌بندی می‌شوند و مشتری می‌تواند از طیف وسیعی از اندازه‌ها و رنگ‌ها برای پروژه خود انتخاب کند. این استودیو از روش‌های سنتی رنگرزی استفاده نمی‌کند، بلکه بر رنگ‌های طبیعی خود منسوجات تکیه می‌کند.
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها