آینده مبهم همستر؛

سراب سکه‌های کریپتویی


نویسنده: مریم دهقان

بعد از اینکه نات کوین با قیمت بسیار جذابی در صرافی‌های ارز دیجیتال لیست شد؛ بسیاری از مردم که حسرت نداشتن نات کوین را می‌خوردند؛ به سرعت جذب یک بازی جایگزین به نام همستر کامبت در تلگرام شدند و این ربات تلگرامی به سرعت به یک بازی فراگیر در فضای مجازی تبدیل شد. رصد شبکه‌های اجتماعی این بازی نشان می‌دهد که تاکنون بیش از ۶۰ میلیون درگیر این بازی هستند و بزرگ‌ترین کانال تلگرامی را با بیش از ۲۷ میلیون عضو در اختیار دارد. اما نکته تامل برانگیز ماجرا آنجاست که تلگرام در سراسر دنیا مشترکان زیادی ندارد و در برابر واتس آپ با ۹۰۰ میلیون نفر مشترک جایگاه پایینی دارد. عمده مخاطبان تلگرام از کشورهای آسیایی هستند. بر این اساس، تلگرام دامنه نفوذ زیادی در بین مردم آمریکا و اروپا ندارد به بیان دیگر بیشتر بازیگران همستر در کشورهایی نظیر ایران حضور دارند. آن‌هم در شرایطی که تلگرام در کشور ما فیلتر است و بازگشت سیل عظیمی از کاربران به این شبکه اجتماعی تنها با کمک فیلترشکن‌ که عمدتا برای کاربر منوط به پرداخت هزینه می‌باشد؛ امکانپذیر است. لازم به توضیح است این حجم از پیوستن کاربران به این شبکه اجتماعی در بحبوحه انتخابات ریاست جمهوری، می‌تواند خطر مهندسی افکار عمومی را به همراه داشته باشد.
  

 آینده مبهم همستر

اگر در دنیای ارزهای دیجیتال وارد شده باشید خوب می‌دانید که داشتن وایت پیپر برای یک ارز دیجیتال نشانه اعتبار آن ارز است. جالب است بدانید بازی همستر فاقد وایت پیپر مشخصی است. از طرفی وب سایت آن هم ضعیف است و مشخص نیست در چه صرافی‌هایی لیست شود و چه قیمتی برای آن تعیین شود. 
همچنین باید به نامشخص بودن تیم توسعه دهنده این بازی اشاره کرد و اینکه اگر تبلیغات و قیمت‌گذاری نات‌کوین نبود آیا واقعا این بازی این تعداد کاربر را به خود میدید یانه. در پایان باید اشاره کرد که تعداد زیاد ماینرها و ظهور هکرها و رقبای احتمالی، آینده این بازی را در هاله‌ای از ابهام قرار داده‌است و ممکن است بسیاری از اکانت‌های تلگرامی کاربران این بازی نیز بن شود.
  

 پلیس چه می‌گوید؟ 

معاون اجتماعی پلیس فتا در خصوص سوء استفاده مجرمان سایبری هشدار داده است. به عنوان مثال مجرمان سایبری در پلتفرم‌های مختلف یک حساب کاربری و کانال با اسم و عکس این بازی ایجاد می‌کنند و خود را به زبان انگلیسی، پشتیبان این بازی معرفی می‌کنند و در همین بستر می‌توانند به بهانه افزایش تعداد سکه‌ها، از مردم پول دریافت کرده و سر آنها را کلاه بگذارند. همچنین ممکن است این کلاهبرداران حساب‌ها و کیف‌پول‌های ارز دیجیتال کاربران را هک کرده و پول‌های آنان را بدزدند. در این بازی، هنوز اطلاعاتی درباره این کیف پول‌ها و صرافی‌ها ارائه نشده است و اگر واقعا قرار باشد پولی برای بازی کنندگان واریز شود؛ روش آن به صورت رسمی معرفی و اعلام نشده است. 
همچنین تاکید کرده است که به دلیل نصب این برنامه در تلفن همراه افراد، ممکن است امکان دسترسی به اطلاعات تلفن همراه افراد وجود داشته باشد و اطلاعات بانکی و شخصی افراد به سرقت برود. لازم به توضیح است که، ارزهایی مثل نات کوین و همستر، به خودی خود بی‌ارزش هستند چون محدود نیستند. ولی به خاطر طرفداران زیادی که دارد و سرمایه‌گذار بیرونی که برای توسعه آن هزینه کرده‌است؛ ارزش کمی پیدا کرده‌اند. این موضوع باعث خوشحالی برخی از مردم شده‌است و این افراد، با دعوت دوستان خود به این بازی، تعداد طرفداران آن را زیادتر می‌کنند و به بیانی دیگر سرمایه‌گذاران این سبک بازی‌ها و ارزهای دیجیتال منفعت لازم را از این موضوع خواهند برد.
 

 آگهی‌های همستر کامبت در دیوار

اگر سری به پلتفرم‌های ثبت آگهی آنلاین بزنید؛ با تعداد زیادی آگهی مرتبط با خرید و فروش حساب‌های بازی همستر کامبت مواجه خواهید شد. محتوای این آگهی‌ها به‌خودی‌خود مجرمانه به نظر نمی‌رسد؛ اما می‌توان از آنها به‌عنوان دامی برای سوءاستفاده از افراد علاقه‌مند به این بازی استفاده کرد.
  

 خرید و فروش حساب همستر کامبت قانونی است؟

همستر کامبت در حال حاضر ارزش مشخصی ندارد و خرید و فروش آن در بازارهای غیررسمی بستری برای کلاهبرداری و سوءاستفاده از افراد کم‌تجربه به اشکال مختلف است. تاکنون پلیس فتا در خصوص عدم امکان انتشار آگهی‌های مرتبط با حساب همستر کامبت در اپلیکیشن‌هایی نظیر دیوار واکنشی نشان نداده است.
  

 سودای میلیارد شدن بی زحمت با همستر آرزوها

پس از عرضه موفق و پرسروصدای نات کوین، بازی‌های زیادی در سبک Tap to Earn با الهام از این پروژه راه‌اندازی شد و نات کوین مقدمه‌ای برای عرضه این نوع از بازی ها شد. و حالا به‌نظر می‌رسد این روزها بسیاری از افراد جامعه، به دلیل تورم بالا، بیکاری، حقوق و دستمزد پایین، رویای پولدار شدن خود را در انگشتان دستشان می‌بینند و گمان می‌کنند اگر بی وقفه وقتشان را برای یک بازی که هنوز ابعاد دقیق آن مشخص نیست؛ بگذارند ثروتمند می‌شوند. شاید اگر رکود حاکم در وضعیت اقتصادی کشور برطرف شود مردم قدری بیشتر برای سواد رسانه‌ای و اقتصادی خود وقت بگذارند و اسیر هیجانات این چنینی نشوند. اگر اقتصاد سالم باشد سودای کسب سود بی‌زحمت نیز در سر جوان ایرانی پر و بال نمی‌گیرد و افراد را نسبت به کسب چنین‌درآمدهایی جسور نمی‌کند.

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها