وظیفه فرزندان در قبال مشاجرات والدین چیست؟


نویسنده: راضیه نیرومند

اختلاف نظر و بگو مگو در میان  پدر و مادرها، یک امر کاملا طبیعی و عادی است اما در درجات مختلف ممکن است این مشاجرات اوج گرفته و فرزندان شاهد دعوای جنجالی والدین خود باشند. دیدن مشاجره والدین تجربه سختی برای فرزندان است زیرا این رفتارها می‌تواند آسیب جدی به روحیه و روان فرزندان بخصوص درسنین نوجوانی وارد کند.

برخی از فرزندان دعوای پدر و مادر را مبنی بر دوست نداشتن یکدیگر تلقی می کنند و یا اینکه فکر می کنند ممکن است این بگومگوها به طلاق و جدایی بیانجامد. در این میان سوالی که بیشتر فرزندان در ذهن دارند این است که آیا می توانند جلوی این مشاجرات را بگیرند و بهترین رفتار در قرارگیری چنین موقعیت هایی برای کنترل اوضاع چیست؟در جواب این سوال باید گفت اگر نمی‌توانید شرایط را مدیریت کنید و راهی برای خاتمه دعوا بیابید  بهتر است هنگامی که پدر و مادر به شدت عصبانی هستند و باهم بحث می کنند اصلا دخالت نکنید. شما نباید قاضی برای دعواهای والدین خود باشید.

در دعواها و بحث های والدین بی طرف بمانید و در کانون بحث ها قرار نگیرید. وظیفه شما داوری نیست. حتی اگر یکی از والدین سعی می کند نظر شما را بپرسد و شما را به مشاجره بکشاند، صادقانه بگویید که نمی‌خواهید طرف یکی از والدین باشید.اگر  مشاجره اوج گرفت و احساس منفی به شما وارد می شود می توانید محل را ترک کنید به اتاقی دیگر بروید یا اینکه در هوای آزاد قرار بگیرید .دور ماندن از شنیدن صحبت های نامناسب حین دعوا می‌تواند آرامش از دست رفته تان را بازگرداند. اگر در منزل ،محل مناسبی نمی یابید به خانه یکی از آشنایان بروید تا حال روحی تان مساعد شود. اگر نمی توانید خانه را ترک کنید راهی برای حفظ آرامش خود پیدا کنید راههایی مانند گوش دادن به یک موسیقی آرامش بخش بوسیله هدفون و یا تماشای یک فیلم .

این کار باعث می شود که زمان سریع تر بگذرد و شما متوجه دعواها و مشاجرات نشوید. در مشاجرات والدین هیچ گاه خود را سرزنش نکنید. این گونه فکر نکنید که شما عامل اختلافات هستید. شما هرگز آنها را وادار به دعوا نکرده اید و نخواستید که آنها با هم بجنگند. آنها این کار را به خاطر اختلاف نظرات و گاهی لجبازی و سرکشی انجام می دهند.

این چیزی است که آنها آموخته اند و شما اصلا تقصیری ندارید.با والدین خود صحبت کنید به آنها بگویید دیدن مشاجرات آنها شما را پریشان می کند. گاهی اوقات والدین حتی از تاثیر دعواهای خود بر فرزندانشان آگاه نیستند. شما می‌توانید هنگامی که مشاجره والدین تمام شد احساسات خود را به والدین بگویید. سعی کنید با حفظ آرامش از تحریک کردن احساسات منفی پدر و مادر نسبت به شرایط، از بروز احساس گناه جلوگیری کنید زیرا هدف شما کمک به بهبود روابط والدین‌تان است .

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها