دبیر انجمن تولیدکنندگان و تامین کنندگان برنج:

۳۰۰ هزار تن برنج تا قبل از دوره ممنوعیت باید وارد شود



دبیر انجمن تولیدکنندگان و تامین کنندگان برنج گفت: با واردات ۳۰۰ هزار تن برنج تا قبل از دوره ممنوعیت، مشکلی در امر تنظیم بازار نخواهیم داشت.

به گزارش صبح ساحل، به نقل از باشگاه خبرنگاران، «مسیح کشاورز»، دبیر انجمن تولیدکنندگان و تامین کنندگان برنج گفت: در سنوات گذشته میزان واردات برنج به گونه ای بود که بخشی از آن پس از انتقال به فروردین و اردیبهشت به امر تنظیم بازار کمک می کرد، اما امسال براساس واردات یک میلیون تنی برنج که در سال قبل توسط بخش خصوصی انجام شد، عملا این اتفاق نیفتد‌.

وی از واردات ۲۰۰ هزار تن برنج از ابتدای سال خبر داد و گفت: امسال پیشنهاد ما این بود که ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزار تن برنج قبل از دوره ممنوعیت وارد شود که میزان واردات فعلی یک سوم تا یک چهارم رقم فعلی است.

کشاورز ادامه داد: برآوردها حاکی از آن است که اگر ۳۰۰ هزار تن برنج تا قبل از دوره ممنوعیت وارد نشود، با خلأ بازار مواجه خواهیم شد و از طرفی با عدم ثبت سفارش برنج با گرانی قیمت در بازار مواجه خواهیم شد.

دبیرانجمن تولیدکنندگان و تامین کنندگان برنج افزود: برنج ایرانی یکی از عوامل رکود است که  مردم به سمت برنج ارزان قیمت خارجی نروند که به ضرر تولید داخل تمام شود و امسال هم اعلام کرده ایم که طبق سنوات قبل اگر هماهنگی استانی انجام شود که خریداران مورد تشویق قرار بگیرند، برنج ایرانی با قیمت مناسب در دوره ممنوعیت عرضه می شود.

وی در واکنش به بیان برخی اظهار نظرها مبنی بر تامین کسری ۶۰۰ هزار تنی برنج از طریق واردات گفت: با توجه به بیان برخی اظهار نظرات مبنی بر آنکه کسری سالانه ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تنی برنج از طریق واردات، این سوال مطرح است که آیا طی این سال ها برنج های وارداتی دور ریخته شده است؟ گفتنی است با توجه به نزدیک شدن به فصل ممنوعیت، وزارت جهاد باید ثبت سفارش برنج را انجام دهد تا دچار چالش نشویم.

کشاورز متوسط قیمت هرکیلو برنج هندی در بنکداری ها را ۴۶ هزار تومان و برنج پاکستانی را ۵۲ تا ۵۳ هزار تومان اعلام کرد و افزود: با احتساب سود ۳۰ تا ۴۰ درصدی، هرکیلو برنج هندی در خرده فر وشی ها با نرخ ۵۰ هزار تومان و پاکستانی ۶۰ هزار تومان عرضه شود.

دبیر انجمن تولیدکنندگان و تامین کنندگان برنج گفت: دست اندرکاران برنج ایرانی باید در برنامه ریزی ها از نظرات بخش خصوصی استفاده کنند و با برنامه مناسب در خصوص نحوه خرید و توزیع نگذارند بخش کشاورزی و بازار دچار آسیب شود به طوریکه برای تنظیم بازار ناگریز شویم به سراغ ذخایر رویم.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها