«مسعود پزشکیان» با کسب بیش از 16میلیون رای منتخب مردم ایران شد

دولت مسعـود


نویسنده: صبح ساحل

«مسعود پزشکیان» مهمان بعدی پاستور؛ او با بیش از 16 میلیون رای، منتخب مردم شد. پزشکیان توانست با حدود سه میلیون اختلاف در رقابت با «سعید جلیلی» پیروز شده و به مدت چهارسال رئیس جمهور ایران شود.  روزی که او با کاپشن سورمه‌ای به همراه دخترش برای ثبت‌نام وارد ستاد انتخابات کشور شد کمتر کسی، شانسی برای او قائل بود اما مردم به وعده‌ها، خط‌مشی، منش او و آنچه در این 30 روز از خود نشان داد  اعتماد کردند. «مردم، من هرگز به شما دروغ نمی‌گویم»؛ ماندگارترین جمله پزشکیان در ایام انتخابات بود. او مدعی تغییر و جانبداری به نفع مردم است. 
  
  
به گزارش صبح ساحل، احتمالا اول مرداد ماه مراسم تحلیف پزشکیان در صحن مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود و پس از آن کابینه دولت چهاردهم باید از نمایندگان مجلس رای اعتماد بگیرد. منتخب جمهور برای تحقق وعده‌هایش و جلب رضایت مردم کار سختی پیش‌رو دارد و باید دید در ادامه مسیر موفق خواهد شد یا خیر.
  
 مروری بر وعده‌ها
پزشکیان در جریان رقابت‌های انتخاباتی، با شعار «برای ایران» خود را  «صدای بی‌صدایان» معرفی و تلاش برای تحقق «حق» و «عدالت» و همچنین «وحدت و انسجام» در جامعه و اجرای احکام «برنامه هفتم پیشرفت» و «سیاست های ابلاغی رهبری» را مهم‌ترین وعده‌اش عنوان کرد؛ او همچنین در یکی از سخنرانی‌های تبلیغاتی خود اعلام کرد که «قول می‌دهم تا زمانی که زنده‌ام از حقوق مردم ایران، قومیت‌ها، جنسیت‌ها، انسان‌ها و همه با قدرت دفاع خواهم کرد. من نه وابسته پولم و نه وابسته پست و قدرت و فقط به مردم ایران وابسته‌ام و تا جان در بدن دارم در خدمت مردم خواهم بود». ارتباطات مناسب و سازنده با دنیا برای رفع یا کاهش تحریم‌ها، افزایش سرمایه‌ گذاری خارجی برای تحقق رشد اقتصادی و اجرای قوانین به جای ایجاد قوانین جدید، از محورهای مطرح شده ای است که در اولویت برنامه‌های اقتصادی پزشکیان قرار دارد.
حل مشکلات روابط خارجی، بهبود روابط با کشورها، عادی‌سازی روابط اقتصادی و تجاری با جهان از طریق رفع تحریم‌ها، ارتقای جایگاه و امنیت و اقتدار ایران در جهان، متوقف کردن موج مهاجرت، فراهم کردن زمینه بازگشت ایرانیان خارج از کشور به وطن، و احیای صنعت گردشگری، ارتقای سطح فناوری افزایش تبادلات علمی با جهان از برنامه های مطرح شده از سوی پزشکیان در حوزه سیاست خارجی است.
  
 برگ‌های برنده پزشکیان
پزشکیان در نخستین مصاحبه‌اش پس از پیروزی به مانند منتخبین قبلی پاستور اعلام کرد که منفصل از هر حزبی است اما واضح است که او با حمایت اصلاح‌طلبان و به پشتوانه چهره‌هایی چون «ـمحمد جواد ظریف»، «محمد جواد آذری جهرمی»، «محمد خاتمی»، ‌«حسن روحانی» و تعدادی از وزاری دولت یازدهم و دوازدهم به این جایگاه رسید. ظریف پرچم‌دار این لیست است. او در بسیاری از میتینگ‌های انتخاباتی، پیام‌های ویدیویی، فعالیت در فضای مجازی و... با تمام توان از پزشکیان و رویکردش حمایت کرد.
  
پیروزی با رای حداقلی
پزشکیان با بیش از 16 میلیون رای، کمترین رای را در بین روسای جمهور گذشته داشته است.  این موضوع رابطه مستقیمی با کاهش میزان مشارکت مردم در ادوار اخیر دارد. در دور اول انتخابات چهاردهم، مشارکت 39.9 بود و در دور دوم به 49.8 رسید. پزشکیان در مرحله نخست انتخابات که ۸ تیر ۱۴۰۳ برگزار شد، در رقابت با سعید جلیلی، مصطفی پورمحمدی و محمدباقر قالیباف با کسب ۱۰ میلیون و ۴۱۵ هزار و۹۹۱ رای به عنوان نفر اول به مرحله دوم انتخابات راه یافت. سعید جلیلی نیز با کسب ۹ میلیون و ۴۷۳ هزار و ۲۹۸رای به عنوان نفر دوم به مرحله دوم انتخابات راه یافت. در مرحله دوم انتخابات که جمعه 15 تیر برگزار شد، 
پزشکیان توانست با کسب ۱۶ میلیون و ۳۸۴ هزار و ۴۰۳ رای در مقابل ۱۳ میلیون و ۵۳۸ هزار و ۱۷۹ رای جلیلی به پیروزی دست یابد و به عنوان نهمین رئیس جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد. 
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها