وعده‌های ترامپ؛ واقعیت یا ترفند؟

جنگ، دستاویز تبلیغاتی



نزدیک به 100 روز تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا (5 نوامبر 2024) زمان باقی است و دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری سابق و تنها نامزد حزب جمهوری‌خواه به هر حربه و ترفندی برای بازپس گیری کلید کاخ سفید از دمکرات‌ها، روی آورده است.
ترامپ که به تازگی نیز از یک سوءقصد جان سالم به در برده است، جنگ اوکراین را یکی از دستاویزهای خود برای بالا بردن شانس خود برای پیروزی در انتخابات قرار داده است؛ انتخاباتی که با انصراف جو بایدن و جایگزین شدن او توسط یک زن رنگین پوست به نام کامالا هریس از حزب دمکرات و حمایت چهره‌های شناخته شده، رنگین‌پوست و محبوب میان مردم آمریکا نظیر باراک اوباما و میشل اوباما، یک رقابت سخت برای ترامپ خواهد بود.
  
 
به جنگ جاری میان روسیه اوکراین از از ۵ اسفند ۱۴۰۰ (۲۴ فوریهٔ ۲۰۲۲) با آغاز عملیات نظامی روسیه آغاز شد و بعد از گذشت حدود دو سال و نیم، همچنان ادامه دارد و با وجود حمایت‌های گسترده دولت جو بایدن و هم‌پیمانان غربی آمریکا از اوکراین، این کشور متحمل خسارات فراوانی از این جنگ شده است. روسیه نیز با وجود پیشروی‌های گسترده در خاک اوکراین و تصرف کردن چهار منطقه دونتسک، لوهانسک، خرسون و زاپوریژیا در شرق اوکراین و ضمیمه کردن آن‌ها به خاک خود، شرایط اقتصادی سختی را به ویژه به خاطر تحریم‌های گسترده آمریکا و غرب متحمل شده و شرایط سخت جنگ هم برای اوکراین و هم برای روسیه باعث شده تا هر دو کشور تمایل به پایان جنگ داشته باشند.
حدود یک هفته پیش دونالد ترامپ از یک تماس تلفنی با ولودیمیر زلنسکی خبر داد و ادعا کرد اگر رئیس‌جمهوری آمریکا شود، تنها ظرف مدت 24 ساعت به جنگ اوکراین خاتمه خواهد داد؛ ادعایی که چندان با واقعیت نزدیک به نظر نمی‌رسد اما می‌تواند برای اوکراینی که از دریافت کمک های مالی و تسلیحاتی کافی از جانب اروپا و دولت کنونی آمریکا به ریاست جو بایدن ناامید شده و خود را در میدان جنگی نابرابر با روسیه تقریبا تنها می‌بیند، خبری خوش باشد.
ترامپ که جهان او را به عنوان سیاستمداری معتاد به تحریم و اعمال زور و اعمال فشار از طریق گوناگون به کشورهای غیر همسو با سیاست‌های آمریکا می‌شناسد، در شعارهای انتخاباتی‌اش وعده "صلح جهانی" را مطرح کرده و در همین چارچوب، مدعی شده که در کوتاه‌ترین زمان ممکن به جنگ اوکراین خاتمه خواهد داد.
به نظر می رسد روس‌ها هم از هر طرحی که به پایان جنگ منجر شود و البته شروط مورد نظر آن‌ها را از جمله الحاق همیشگی چهار منطقه تصرف شده از اوکراین به خاک روسیه تامین کند، استقبال خواهند کرد. اما آیا اوکراین حاضر به امضای قرارداد پایان جنگ با چین شرایطی خواهد شد؟ سوال بزرگی که یک مانع اساسی در برابر هرگونه قرارداد پایان جنگ است و معلوم نیست دونالد ترامپ چه پاسخ و برنامه‌ای برای آن دارد. اوکراین، بارها تاکید کرده که حاضر نخواهد شد از مناطق تصرف شده خود توسط روسیه چشم پوشی کند و هرگونه توافق پایان جنگ، تنها پس از بازگشت مناطق تصرف شده به اوکراین قابل انجام خواهد بود. بعید است ترامپ بتواند ولادیمیر پوتین را به عقب نشینی از مناطق تصرف شده راضی کند و آیا او قادر خواهد بود اوکراین را متقاعد به چشم پوشی از خاک‌های تصرف شده‌اش کند؟ این‌ها همه سوالاتی است که باور وعده‌های ترامپ را مشکل می سازد.
نکته مهمی که باید درباره وعده‌های انتخابات ترامپ برای صلح جهانی و پایان فوری جنگ اوکراین یادآور شد، این است که این نخستین باری نیست که این سیاستمدار جمهوری خواهد وعده صلح سر می‌دهد. او در سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ که کرسی ریاست جمهوری کشورش را در اختیار داشت نیز حرف‌های بلند پروازانه‌ای درباره تحقق صلح در خاورمیانه و حل مناقشه خاورمیانه مطرح کرده بود؛ وعده‌ای که نه تنها هرگز محقق نشد بلکه امروز خاورمیانه در آتش جنگی بی‌سابقه ناشی از جنایات و تجاوزات اسرائیل علیه مردم غزه و رفح می‌سوزد.
ترامپ بارها ادعا کرده است که اگر او بجای جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا بود، اجازه نمی ‌داد جهان درگیر مسائل امروزی خود نظیر جنگ اوکراین یا جنگ غزه باشد.  البته نباید فراموش کرد که مطرح کردن این حرف‌ها در جریان تبلیغات انتخاباتی بیش از آنچه به واقعیت نزدیک باشد، فقط مُشتی حرف‌های تبلیغاتی برای جلب آرای مردم آمریکاست.
به رغم تمام وعده‌های انتخابات ترامپ برای صلح جهانی و پایان دادن به جنگ اوکراین که البته خواسته بسیاری ملت هاست، اما با توجه به شناختی که از رفتارهای جنون‌آمیز ترامپ در دوره چهارساله حضورش در کاخ سفید دارند، از بازگشت دوباره او به اتاق بیضی شکل معروف که دفتر کار ثابت روسای جمهوری آمریکاست، هراس دارند؛ کسی که از چندین پیمان و قرارداد بین‌المللی از برجام گرفته تا پیمان آب و هوایی پاریس خارج شد، از جنایات اسرائیل تمام قد حمایت کرد و صدای اعتراض ملت‌ها و کشورهای زیادی را در اقصی نقاط جهان درآورد، حالا چگونه می‌تواند انتظار داشت و باور کرد که چنین شخصیتی، بانی صلح و آرامش جهانی شود.
صرف نظر از این که ترامپ تا چه حد در وعده‌های انتخاباتی خود صادق است یا تا چه حد می‌تواند وعده‌های انتخاباتی‌اش را عملی و محقق سازد، اکنون سوال مهم‌تر این است که با کناره‌گیری یک سیاستمدار دموکرات سالخورده و مبتلا به فراموشی آمریکا از صحنه رقابت با ترامپ و ورود یک چهره با‌انگیزه و پرانرژی به نام خانم کامالا هریس که از حمایت تمام قد باراک اوباما نیز برخوردار است و این حمایت می‌تواند بخش قابل توجهی از آرای مردم آمریکا را به سمت دموکرات‌ها برگرداند، شانس پیروزی ترامپ در انتخابات چه میزان است؟ آیا او اصلا شانسی برای تصاحب صندلی ریاست جمهوری برای اجرای وعده‌هایش خواهد داشت؟
تازه‌ترین نظرسنجی‌ها حکایت از افزایش محبوبیت و شانس کامالا هریس و کاهش فاصله او با دونالد ترامپ دارد. براساس تازه‌ترین نظرسنجی که توسط نیویورک تایمز انجام شده، خانم کامالا هریس 47 درصد و دونالد ترامپ 48 درصد آرای آمریکایی‌ها را به خود اختصاص خواهند داد و اختلاف یک درصد، به هیچ وجه حاشیه امن برای ترامپ نیست و با توجه به سیر صعودی محبوبیت هریس، این فاصله به‌راحتی می تواند شکسته شود و چه بسا جای دو نفر در نظرسنجی‌های بعدی عوض شود.
با توجه به اینکه هنوز حدود 100 روز دیگر تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا زمان باقی است و این زمان مناسبی برای تبلیغات انتخاباتی هریس و بهره‌گیری از حمایت های اثرگذار اوباما و همسرش به عنوان دو چهره قابل قبول برای جمع زیادی از مردم آمریکا خواهد بود، کار برای ترامپ و جمهوری خواهان سخت خواهد بود و انتخابات 2024 آمریکا ، رقابتی نزدیک و سخت پیش‌بینی می‌شود.
شاید پیروزی احتمالی خانم کامالا هریس در آمریکا خبر خوبی برای بسیاری از کشورهای جهان از جمله اروپایی‌ها و دیگر هم پیمانان واشنگتن باشد که قبلا سختی‌ها و مشکلات دوره ریاست جمهوری ترامپ را تجربه کرده‌اند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها