واکنش جهان به شهادت اسماعیل هنیه رهبر حماس در تهران


نویسنده: عدنان نگاری

ترور اسماعیل هنیه، رهبر حماس در ساعات اولیه بامداد چهارشنبه در ایران واکنش‌های منطقه‌ای و جهانی را برانگیخت و نگرانی‌ها از تشدید تنش در منطقه‌ای که از جنگ اسرائیل در غزه و تشدید درگیری در لبنان متزلزل شده است را افزایش داد. 
            
حماس گفت که هنیه در حمله رژیم صهیونیستی در ایران که در مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید این کشور شرکت می‌کرد، کشته شد. سپاه پاسداران ایران شهادت هنیه را تایید کرد و گفت که در حال بررسی این واقعه ناگوار است. از سوی دیگر هیچ اظهارنظر فوری از سوی اسرائیل وجود ندارد. سامی ابوزهری از مقامات ارشد حماس به رویترز گفت:این ترور توسط اسرائیل باعث تشدید درگیری شدیدی است که هدف آن شکستن اراده حماس است.
وی با بیان اینکه حماس راهی را که در پیش گرفته است ادامه خواهد داد، افزود:ما به پیروزی اطمینان داریم.
محمود عباس، رئیس‌جمهور فلسطین، کشتار هنیه را محکوم کرد و گروه‌های فلسطینی در کرانه باختری اشغالی خواستار اعتصاب عمومی و تظاهرات گسترده شدند.
روسیه روز چهارشنبه شهادت هنیه را یک قتل سیاسی مطرود اعلام کرد. میخائیل بوگدانوف معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز به خبرگزاری دولتی ریانووستی گفت:این یک ترور سیاسی کاملا غیرقابل قبول است و منجر به تشدید تنش‌ها خواهد شد.کنستانتین کوساچف، نایب رئیس شورای فدراسیون روسیه همچنین اظهار داشت که انتظار دارد تشدید ناگهانی نفرت متقابل در خاور نزدیک ایجاد شود. وی در صفحات مجازی خودنوشت:سخت‌ترین دوره رویارویی‌ها در منطقه آغاز می‌شود.
در مورد شهادت هنیه، وزارت امور خارجه چین گفت که چین با این اقدام ترور مخالف است و آن را محکوم می‌کند.
گروه حوثی شبه‌نظامی یمن نیز شهادت هنیه را یک جنایت تروریستی فجیع خواند. محمد علی الحوثی، یکی از اعضای دفتر سیاسی حوثی ها، در فضای مجازی بیان کرد:هدف قرار دادن هنیه یک جنایت تروریستی شنیع و نقض آشکار قوانین و ارزش‌های آرمانی است.
حوثی‌های یمن از نوامبر گذشته پهپادها و موشک‌هایی را به سمت کشتی‌ها در دریای سرخ شلیک کرده‌اند و اظهار کرده‌اند که در همبستگی با فلسطینی‌ها در جریان جنگ غزه عمل می‌کنند. گروه مسلح حزب الله لبنان نیز روز چهارشنبه تسلیت خود را صادر کرد اما به طور مشخص اسرائیل را متهم نکرد. در این بیانیه آمده است که کشتن هنیه در تهران باعث می‌شود که گروه‌های همسو با ایران مانند حزب الله و حماس، مصمم‌تر برای ادامه‌ی مقابله‌ی خود  با اسرائیل باشند.
در ادامه قطر هم ترور هنیه را به شدت محکوم کرد و آن را جنایتی فجیع و تشدید خطرناک و نقض آشکار قوانین بین المللی و بشردوستانه دانست. وزارت امور خارجه این کشور در بیانیه‌ای تاکید کرد که ترور و هدف قرار دادن غیرنظامیان منطقه را به هرج و مرج می کشاند و شانس صلح را در این کشورها تضعیف می‌کند. یک منبع آگاه گفت:انتظار می رود که نهاد عالی امنیتی ایران برای تصمیم گیری درباره استراتژی ایران در واکنش به مرگ هنیه تشکیل جلسه اضطراری دهد.
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها