وال 22 متری در تور صیادان جاسکی تلف شد؛

تلاش برای رهایی پستان دار عظیم الجثه ناکام ماند



صبح ساحل، حوادث _  وال 22 متری از خانواده اسپرمها در آبهای شهرستان جاسک به تور صیادان افتاد و تلف شد. صیادان بومی ششم آبانماه جاری به امید صید بهتر مانند همیشه تور صیادی  چشم درشت خود را در وسط دریا پهن کردند و خود راهی منزل شدند تا فردا با تور پر از آبزیان مواجه شوند اما غافل از آنکه تور آنها نه تنها پر از ماهی مختلف نمی شود بلکه دام یک وال بزرگ خواهد شد و ساعتها آن را اسیر خود خواهد کرد ...

ساعت 5 صبح،  یکی از صیادان محلی از طریق یکی از همکارانش با خبر می شود که والی عظیم الجثه در 3 متری دریا در جاسک کهنه دیده شده و جانش در خطر است. وی بلافاصله به محل اعزام می شد و مشاهده  می کند که این وال در حالی که در تور ماهیگیران گیر افتاده، در ساحل  به گل نشسته است و نمی تواند خود را به دریا برساند.این صیاد در این باره می گوید:"این اتفاق احتمالا از ساعت 12 بامداد به بعد رخ داده است که من بلافاصله پس از مشاهده این جانوار پستاندار، با ارگان ها و مسولان زیربط مانند اداره شیلات این شهرستان تماس گرفتم تا آنکه بعد از دو ساعت یک نفر محیط بان به محل مراجعه کرد که کاری از دست وی بر نمی آمد".

 تا آنکه پس از تماس با دریابانی، دو نفر صیاد و غواص محلی به محل می آیند و در این مدت این صیاد و دیگر اهالی، هر طور شده آب به بدن این جانور می ریزند که جان ندهد آنها سعی می کنند تور  احاطه شده در دور بدن وال را در بیاورند اما نمی توانند. عقربه های ساعت، 12 ظهر  را نشان می دهد و وال همچنان طعمه تور است و به سختی  نفس می کشد  دقایقی بعد 2 غواص از منطقه دوم نیروی دریایی ارتش  به محل اعزام  می شوند و با تلاش موفق  می گردند تورها را باز کنند. مقداری از تور در دهان نهنگ جا مانده است اما این غواصان  نمی توانند تور را از دهانش بیرون بیاورند.

" عده ای می گفتند کاری از دستمان بر نمی آید ناچاریم همینطوری رهایش کنیم تا آنکه آب بالا بیاید و بتوانیم آن را به دریا برسانیم من که دیدم از دست من کاری بر نمی آید از آن جا دور شدم، امروز صبح که دوباره به محل رفتم دیدم وال هنوز اسیر ساحل است وهمچنان برای زنده‌ مانده تلاش می‌کند.   چرا  مسولان در این مدت نخواستند یا نتوانستند از طریق شناور بزرگ  این جانوار را نجات دهند".

به گفته این صیاد، بر اثر جزر دریای عمان در محدوده آبهای جاسک، در صورت نجات ندادن سریع این وال براثر بی آبی و گرم و خشک بودن هوا امکان تلف شدن آن وجود دارد. وضع این وال بحرانی است.

شکاف و  زخم بر روی بدن وال

معاون محيط زيست طبيعي حفاظت محيط زيست هرمزگان دیروز ظهر از تلف شدن وال را خبر داد و گفت:" این حادثه به ما دیر اطلاع داده شد که بلافاصله پس از دریافت این خبر با ارگانهای  مانند نیروی دریایی و ...برای امداد و نجات این وال 22 متر با ارتفاع  2و نیم متر  هماهنگی به عمل آمد اما تا زمانی که به طور کامل تور از بدن این جانور بیرون کشیده شد هوا تاریک شده بود و نجات آن با توجه به مد دریا  در تاریکی میسر نبود".رياضي فر ادامه داد:"از صبح هفتم نیز در پی هماهنگی با ارگان ها بودیم که با یدک کش و شناورهای بزرگ  بتوانیم وال را به دریا بکشیم".وی  با بیان اینکه اثرات شکاف بر روی بدن و سن پیر این حیوان بر مرگ وی بی تاثیر نبوده است اظهار داشت: "تحقیق و بررسی علت مرگ این وال تحت بررسی است".

گفتنی است: در طی 5 سال اخیر 10 وال و دلفین در جاسک گیر افتاده که یکی از آنها نجات یافته است که گویا همه این جانواران به جز یک مورد، مرده به ساحل کشیده شده بودند. وال بزرگترین پستاندار روی زمین است که نسل آن در خطر انقراض قرار دارد.  

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها