بحران خورها در دل قطب اقتصاد کشور؛

سناریویی که خلیج فارس را به باتلاقی از فاضلاب خانگی تبدیل می کند



صبح ساحل ، اجتماعی - وضعیت بغرنج خورهای بندرعباس در حالی رقم می خورد که تا پیش از رونق شهرنشینی زیستگاه گونه های آبزی و کنارزی بوده که اکنون به مقر حشرات موزی تبدیل شده است.

حفظ موضوعات زیست محیطی ساحل و دریا در استان جنوبی هرمزگان موضوعی است که این روزها نقل مجالس مسئولان نهادها دولتی و مردم نهاد است مساله ای که تنها در حد چند جلسه و گردهمایی نمود پیدا کرده و تاکنون راهکار موثری یا اقدام قابل مشاهده ای را به خود ندیده است.

در سال های اخیر بحران مشکلات زیست محیطی سواحل در بندرعباس ابعاد فاجعه بار زیادی را رقم زده که پدیده کشند قرمز، مرگ میلیون ها ماهی و نابودی گونه های خاص جانوری در زیستگاهشان کرانه سواحل خلیج فارس است تنها گوشه ای از زوایای پنهان برهم خوردن توازن اکوسیستم دریا در هرمزگان است.جدا از فعالیت بی وقفه صنایع و ورود پسماندهای واحدهای صنعتی به دریا بخش اعظمی از آلودگی سواحل ناشی از ورود فاضلاب های شهری و پسماندهای خانگی است که در خواب مسئولان به قوت خود در حال انجام است.سیستم تصفیه خانه فاضلاب بندرعباس موضوعی است که بارها بر ناکارآمدی آن اقرار شده و خود تصفیه خانه جزء عوامل آلوده کننده محیط زیست به شمار می رود.

در سال های اخیر که بلوار ساحلی احداث شده به راحتی سرتاسر نوار ساحلی از شرقی ترین محدوده بندرعباس تا انتهای شهر قابل بررسی است و به راحتی می توان ازدحام افسارگسیخته ورود فاضلاب را به دریا مشاهده کرد.

روزانه ۶۰درصد از فاضلاب های خانگی شهر بندرعباس به صورت مستقیم به دریا ریخته می شود که در این بین شرکت آب و فاضلاب با نصب شعب جمع آوری پسماندهای خانگی به این عمل سرعت بخشیده و بدون در نظر گرفتن عواقب جبران ناپذیر زیست محیطی با سادگی از کنار این مساله می گذرد.در این میان خورها که معابر طبیعی برای ایجاد توازن دریا در زمان جزر و مد بشمار می آیند این روزها فلسفه وجودی خود را از دست داده اند و به محلی برای دپوی هرچه پرقدرت فاضلاب به دریا تبدیل شده اند تا روزانه بالغ بر ۲۳۰۰ مترمکعب فاضلاب به دربا ریخته شود.

جا خوش کردن پسماندهای شهری در خورها علاوه بر رشد و نمو باکتری های خطرناک، حشرات موزی و جانوران ولگرد موجب شده تا آبرهایی که حکم شاهراهای حیاتی دریا به شمار بروند، آب های ساحلی را به گنداب تبدیل کنند.

به واسطه تغییر کابری مدبرانه خورها وتبدیل آن به کانال تخلیه فاضلای شاهد تغییرالگوهای جریان جزرومد درساحل ، ازبین رفتن وتضعیف جریان کرانه ای هستیم که درنهایت از بین رفتن حیات در سواحل خلیج فارس را بهمراه دارد.

اوایل سال ۹۰ بود که ساماندهی و بهسازی دو خور شیلات و گورسوزان که در مرکز شهر مسقر هستند به سازمان شهرداری واگذار شد لذا در کش و قوس اختلافات مدیران نهایتا درسال گذشته بخشی از مسیر بهسازی شده خور در همهمه مدیران  و مسئولان استانی در هفته دولت افتتاح شد اما چندی بعد این خور که قرار بود محل اسقرار تفریحات آبی شود بلااستفاده ماند و تنها پروژکتورهای مستقر در اطراف خور کار می کنند همچنین به دلیل وجود دریچه در قسمت خروجی، این خور به معبری خشک تبدیل شده است.

خور گورسوزان نیز در سالهای اخیر به پشتوانه کمبود اعتبارات همچنان محل دپوی فاضلاب است و اراده ای برای حل بحران خورهای بندرعباس وجود ندارد.

وضعیت بغرنج خورهای بندرعباس در سالهای اخیر و بوی مشمئز کننده ناشی از وجود فاضلاب در این مکان ها در حالی رقم می خورد که تا پیش از رونق شهرنشینی زیستگاه گونه های آبزی و کنارزی بوده که اکنون به مقر اسقرار حشرات موزی تبدیل شده است.

شرایط ویژه آب و هوایی هرمزگان و مهاجرت گونه های مختلف پرندگان در فصول مختلف باعث شده بود تا خورها مامن دهها گونه مهاجر باشد که در صورت بهسازی این آبراهها می توان دوباره شاهد حضور این جانوران بود که علاوه بر ایجاد توازن محیط زیست جلوه زیبایی را به شهر می بخشد./هرمز

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها