فرمانده یگان حفاظت محیط زیست در مراسم روز محیط بان در بندرعباس گفت:

شهادت 121 محیط ‌بان در دفاع از طبیعت و حیات‌وحش در درگیری با شکارچیان



  صبح ساحل ، حوادث -   اعظم رام فرمانده  یگان حفاظت محیط زیست گفت:محیط بانان قشر  سختکوش و سلحشوری هستند  که شجاعانه و بی‌ادعا، زندگی خود را به خطر می‌اندازند تا از گونه‌های مورد تهدید حفاظت می‌کنند. 

سرهنگ جمشید محبت خانی که در مراسم تقدیر از محیط بانان نمونه استان در بندرعباس حضور یافت ، محیط بانان را مأموران حفاظت و اجرای قانون جرایم محیط زیست و حیات وحش دانست که برای پاسداری از عرصه‌های طبیعی و حیات وحش، از جان و مال خود گذر نموده  و می نمایند.

وی با اشاره به شهادت محیط بانان در کشور گفت: سازمان حفاظت محیط زیست121 محیط‌بان شهید در راه  مبارزه با متخلفان محیط زیست و برای صیانت از امنیت محیط زیست گیاهی و جانوری و منابع ملی کشور تقدیم کرده است.

سرهنگ محبت خانی با بیان اینکه جمعه گذشته  مهدی احمدی نیک محیط بان شهرستان قلعه گنج در حین ماموریت و درگیری با متخلفین به شهادت رسید اظهار داشت:  تاکنون 121محیط بان برای دفاع از طبیعت و حیات وحش در درگیری با شکارچیان جان خود را از دست دادند و 157 تن مجروح و جانباز شدند.این مقام مسوول ادامه داد: تنها 17 تن از عوامل یگان حفاظت جزو شهدا محسوب شدند و از مزایای آن بهره مند هستند که این خلاء باید رفع شود.

وی افزود: مقرر است  همان تسهیلاتی که برای کارکنان و نیروهای مسلح در نظر گرفته شده برای محیط‌بانان نیز وجود خواهد داشت و با تأمین این امتیازات مشکلات موجود خانواده‌های شهید محیط‌بانان حل می‌شود.

سرهنگ محبت خانی این را هم اضافه کرد که  از این پس جرایم محیط‌بانان همانند دیگر نیروهای مسلح در دادسراهای نظامی رسیدگی می‌شود.

این مقام مسوول در ادامه سخنان ، ارتقای شان و جایگاه یگان حفاظت و محیط بانان و پیگیری امور رفاهی و معیشتی محیط بانان و...را اولویت خود اعلام کردگفت: بدون شک مشکلات و کمبودهای در یگان حفاظت محیط زیست وجود دارد که با جدیت پیگیر رفع مشکلات محیط بانان در سراسر کشور هستیم.

سرهنگ محبت خانی ادامه داد:محیط بانان در سراسر کشور با جان و دل انجام وظیفه می کنند اما از تجهیزات و ابزارهای نوین برخوردار نیستند که امیدواریم بتوانیم در این حوزه گام های خوبی برداریم.فرمانده یگان حفاظت محیط زیست  همچنین از تحویل 550 موتورسیکلت و 150 دستگاه خودرو خارجی  به محیط‌بانان درآینده نزدیک خبر داد و گفت :خودروها و موتور سیکلت‌های جدید و مستحکم جایگزین موتورسیکلت‌ها و خودروهای فرسوده و از رده خارج خواهند شد که  در بین یگان‌های حفاظت محیط زیست استان‌ها توزیع شده است.

محبت‌خانی با اشاره به کمبود نیروی محیط‌بانی در هرمزگان و سایر استانها گفت: امسال ۳۰۰ محیط بان از طریق آزمون استخدام می‌شوند.

وی افزود:در این مدت هرمزگان در سهمیه جذب محیط بان  مظلوم واقع شده است که حتما این سهمیه  افزایش می یابد وباید تلاش کنیم کمیت نیروی انسانی محیط بانان را افزایش دهیم.

وی یادآور شد: مطالبه‌گری محیط‌بانان به کار سرعت می دهد و در این راه نیز ما از هیچ تلاش و کوششی در راه خدمت رسانی به محیطبانان دریغ نخواهیم کرد.

سرهنگ محبت خانی افزود: با رایزنی‌های صورت گرفته حق کارشناسی نیز به محیط بانان تعلق می‌گیرد و از این پس در فیش حقوقی محیط بانان اعمال می‌شود.

فرمانده  یگان حفاظت محیط زیست در ادامه  ضمن اشاره به مشکلات محیط زیستی کشور افزود: بزرگترین رسالت محیط زیست، حفظ آب و خاک و هوا برای بقای انسان، حیوانات و گیاهان است که امروز این عناصر حیاتی در ایران وضعیت نگران کننده ای دارد.

سرهنگ محبت خانی افزود:اگر امروز نتوانیم برای حفظ آب، خاک و هوا قدمی برداریم در آینده نه چندان دور با مشکلات عدیده ای روبرو خواهیم شد.

وی تصریح کرد: برای توقف تخریب ها و احیای محیط زیست و طبیعت باید به سمت 80 میلیون نفر برویم که خود را  محیط بان بدانند  که این امر مستلزم کار فرهنگی مداوم و فراگیر است.

سرهنگ محبت خانی  افزود:تنوع زیستی، میراث ارزشمندی است که بشر آن را از نسل‌های قبل به امانت گرفته است و باید به نسل‌های بعد بسپارد.

وی ادامه داد: حفاظت از آن، ریشه در اخلاق، فرهنگ و اعتقادات ملت‌ها دارد و نحوه برخورد انسان با محیط زیست، رابطه نزدیکی با فرهنگ و ارزش‌های اخلاقی در ادیان و جوامع گوناگون داشته ودر بیشتر مذاهب، و در دین مبین اسلام نیز تاکید بسیاری بر حفظ محیط زیست و حفظ حرمت جانداران شده است.

سرهنگ محبت خانی اظهار داشت: متاسفانه امروزه به دلیل بدرفتاری انسان با طبیعت پیرامون خود، روند انقراض گونه‌های زیستی با سرعت نگران کننده‌ای افزایش یافته است و با حذف هر گونه گیاهی یا جانوری از چرخه طبیعت و از دست رفتن نقش او در پایداری محیط زیست، کره خاکی  را یک قدم به سوی نابودی پیش خواهد برد.

محیط بانان بازوی اجرایی سازمان حفاظت محیط

زیست

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان در این مراسم ، محیط بانان را بازوی اجرایی سازمان حفاظت محیط زیست دانست و گفت: امروز محیط بانی به مراسمی جهانی تبدیل شده است چرا که آینده کره زمین در معرض تهدید است و همه وظیفه دارند در مقابل این تهدیدات اقدامات موثری انجام دهند.

بهروز اکرمی افزود: محیط بانان باعشق، علاقه و غیرت بالایی کار می کنند که  این عشق و علاقه جنبه مادی ندارد  بلکه همگام با طبیعت شکل می گیرد و وابستگی خاصی بین طبیعت و وحوش و محیط بانان به وجود می آید.

وی با بیان اینکه حراست از محیط زیست فقط وظیفه یک قشر نیست و باید همگان در این رابطه دخیل باشند گفت:عمده فعالیت ما فرهنگ سازی است و با فرهنگ سازی می شود در حفاظت و حراست از محیط زیست و عرصه های طبیعی در این منطقه موفق باشیم.

وی با اشاره به اقتصادی بودن استان هرمزگان گفت: توسعه اقتصادی با محیط زیست همراه است نباید این دو را مقابل هم قرار دهیم اگر در این مورد به تعارضات رسیدیم حتما یه جایی از کار ما می لنگد. 

نقش مهم محیط بانان  در حفظ و حراست از محیط‌

زیست

مدیرکل حفاظت از محیط زیست هرمزگان با گرامیداشت روز محیط بانان و شهدای محیط بان  گفت:محیط بانان  نقش تاثیرگذار و مهمی در حفظ و حراست از محیط‌ زیست و عرصه های طبیعی کشورمان را بر عهده دارند،بطوریکه اگر محیط بانان نبودند حیات وحشی وجود نداشت.

مجید وفادار ادامه داد: در حال حاضر 47 محیط‌بان در استان هرمزگان داریم در صورتی‌ که مطابق استانداردها باید برای یک‌میلیون هکتار منطقه تحت حفاظت خود 400 محیط‌بان داشته باشیم.

وی در خصوص روز محیط بان گفت: از این رو این مناسبت بهانه ای است تا از تلاشهای شبانه روزی محیط بانان این پاسداران و حافظان محیط زیست و تمامی تلاشگران عرصه خدمتگزاری به طبیعت و دوستداران محیط زیست که سرسبزی ایران اسلامی همواره مرهون جانفشانی و ایثار آنان بوده تقدیر و تشکر نمایم .

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها