یادداشت روز/مانی مستوری

وقتی زور صیادان بومی به چینی‌های گردن‌کلفت نمی‌رسد



صبح ساحل ، اجتماعی - معمولاً مدت زیادی طول می‌کشد تا خبری از نمایندگان هرمزگانی مجلس  در صدر اخبار قرار بگیرد.

در همین روزها احمد مرادی یکی از نمایندگان شهرستان بندرعباس گفته، کشتی‌های چینی مشغول صیادی در آب‌های خلیج‌فارس هستند و این باعث آسیب‌پذیری صیادان بومی‌شده است.

این موضوع اگرچه تازگی ندارد اما مهر تأییدی است بر آنچه در افکار عمومی نسبت به این موضوع وجود داشت.

صیادی یکی از تمیزترین مشاغلی است که بومیان ساحل‌نشین از دیرباز به آن مشغول‌اند حال با ماهی روبی کشتی‌های چینی و جولان آن‌ها در دریای خلیج‌فارس خدا می‌داند کاروکاسبی چند نفر کساد می‌شود.

مرادی نماینده مردم و سایر مسئولین باید به خاطر داشته باشند که قبل از اینکه جلو کارهای نامشروع گرفته شود ببینیم و فکر کنیم چند فرصت شغلی ایجاد کرده و چه میزان فرصت شغلی را گرفته‌ایم، قطعاً نباید توقع داشته باشیم که آن بنده خدایی که از راه دریا و صیادی نان سر سفره خانواده‌اش می‌برد و حال که کار اورا دودستی تقدیم مردم یک کشور دیگر کرده‌ایم سراغ خدای‌ناکرده قاچاق نرود.

اما موضوعی که نگارنده راکمی آزرده می‌کند عدم به نتیجه رسیدن موضوعات این‌چنینی از طرف مسئولان است اما چرایی این موضوع را زمانی می‌توان درک کرد که هنوز یادمان نرفته که چند ماه گذشته موضوع ورود پساب و فاضلاب شهر بندرعباس به دریا توسط نماینده‌ای مطرح شد البته جای شکرش باقی است که لااقل به زبان آورده شد!

طرح این موضوعات یک مسئله را در ذهن ایجاد می‌کند آن‌هم اینکه می‌تواند این موضوع رابطه مستقیم و یا غیرمستقیم با بالا رفتن قیمت سرسام‌آور ماهی و میگو در بازار بندرعباس داشته باشد یعنی علاوه بر حقوق صیاد و ماهی‌فروش حقوق مصرف‌کننده هم تضییع می‌گردد که این را دیگر نمی‌توان به بحران ارز و سکه ربط داد، ما که تعداد بهارهای زندگی‌مان قطعاً کمتر از مسئولین است، خوب می‌دانیم و در ذهنمان مانده که قیمت‌ها قبل چگونه و حال چطور است بحث قیاس دوره‌های تاریخی هم نیست، حتی گاهی ماهی‌های فصلی هم کم‌پیدا می‌شوند اگر هم هست بسیار گران به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

بماند در کنار این نگرانی‌ها نحوه صید آبزیان چگونه است؟ آن ضرب‌المثلی که می‌گوید در جنگل‌تر و خشک باهم می‌سوزند بد نیست مجدداً تکرار شود.

آیا در این تجارت چینی فکری برای جلوگیری از نابودی ذخایر آبزیان نادر و کمیاب شده است یا خیر؟ یا قرار بر این است کار اکوسیستم و محیط‌زیست دریایی یکسان شود!

همه می‌دانیم مجاورت با دریا وجه تمایز شهر بندرعباس با بسیاری از شهرهای ایران است اما یک‌بار برای همیشه خوب است از خود بپرسیم چه کرده‌ایم با این نعمت وسیع که به امانت نزدمان است. بیایید نگذاریم آیندگان ما را سرزنش کنند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها