برقع؛ روبند منحصر به فرد زنان هرمزگانی



صبح ساحل ، اجتماعی - برقع، جز لاینفکی از پوشش زنان هرمزگانی می باشد که با الهام از سنت و فرهنگ منطقه حجاب و نجابت را نمایش می دهد.

برقع، یکی از پوشش های سنتی زنان با اصالت هرمزگانی بوده که از دیرباز مورد استفاده بانوان ساحل نشین قرار داشته  و این روبند جز لاینفکی از پوشش زنان این دیار بوده و نسل به نسل سیل تکاملی خود را پشت سرگذاشته است.

برقع که در گویش محلی هرمزگان به آن برکه می گویند نقاب یکسره ای که تنها جای چشم روی آن خالی بوده  و علاوه بر محفوظ ماندن صورت در مقابل نور خورشید، حجابی مخصوص نیز برای صورت به شمار می رود.

این نقاب ها که جزیی از فرهنگ زنان با نجابت هرمزگانی بوده با توجه به شرایط مختلف اقلیمی، اعتقادی ، اجتماعی و فرهنگی نوع و طرز استفاده آن در جای جای خطه خلیج فارس متفاوت است.

در هرمزگان انواع برقع با  طرح، رنگ، و جنس مختلف وجود دارد به طوری که برخی ار برقع ها تمام صورت را می پوشاند و برخی دیگر تنها مخصوص قسمتی از صورت بوده و نکته جالب درباره برقع ها این است که از روی آن می توان اصالت زنان روستایی را تشخیص داد و هر روستا از هرمزگان دارای نقاب های مخصوص به خود هستند.

هرمزگانی ها در عروسی و مراسم های شاد خود از برکه های با رنگ های متنوع روشن و نو همراه با حلقه طلا که به آن آویز است استفاده می کنند و در مراسم های عزاداری تنها از برکه های قدیمی و کهنه با رنگ های تیره استفاده می کنند.

برقع نمادی برای نشان دادن تاهل زنان قشمی

در جای جای هرمزگان از انواع مختلف برقع استفاده می شود به طور مثال در جزیره قشم همزمان با رشد شخصیت و بالا رفتن سن فرد، شکل و فرم برقع نیز تغییر می کند .

در جزیره زیبای قشم از برقع علاوه بر زینت زنان و حفظ حجاب،  برای نشان دادن تاهل نیز به کار می رود به طوری که به مرور زمان و با بالا رفتن سن افراد اندازه برقع بزرگ تر شده و حجاب صورت بیشتر می شود.

 برقع های میناب روز به روز کوچکتر می شود

میناب از جمله شهرستانی ها بوده که استفاده از برقع با نقش و نگار متنوع در آن رایج است و معمولا از پارچه هایی با رنگ های گرم  مانند قرمز، نارنجی و در برخی موارد از رنگ های تیره درساخت آن استفاده می شود.

با مرور زمان تنوع رنگی برقع های میناب نسبت به قبل بیشتر شده و در مقایسه با برقع های قدیم، کوچک تر دوخته می شوند ؛ نقوش به کار رفته در آن ساده تر اما با زیبایی منحصر به فرد تولید می شود.

خطوط مورب نشانه بارز برقع های لنگه ای

برقع های موجود در غرب استان هرمزگان از جمله شهرستان بندر لنگه شبیه برقع های جزیره ی قشم است و تفاوتی با برقع های قشم ندارد؛ اما شکل کلی آن به دلیل وجود خطوط مورب، کمی خشن تر و دارای دافعه بیشتری نسبت به برقع های قشمی است

طرح های روی برقع را بر اساس علایق و سلایق سفارش دهندگان اجرا می کنند، اما سلیقه و خلاقیت سازنده  برقع نیز در زیبایی آن بی تأثیر نیست.

 نقاب های جاسک به برقع بلوچی معروف است

حوزه غرب شهرستان جاسک به بندرعباس و حوزه شرق آن به سیستان و بوچستان نزدیک تر است و رنگ برقع های حوزه غرب روشن تر از حوزه شرق است و در این شهر برقع بزرگتر برای پوشش بیشتر و برقع کوچک تر به منظور زیبایی افزون تر انتخاب می شود.

مجموع رنگ های برقع در حوزه شرق بندرجاسک ترکیبی از رنگ قرمز بوده و همه برقع های این حوزه، تحت عنوان کلی برقع های بلوچی معروف اند؛ زیرا ساکنان این منطقه بلوچ هستند./هرمز

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها