فقر درجنوب می تازد ،

زندگی دردناک «امیر محمد»۵ ساله در کپر



صبح ساحل ، اجتماعی - شهر فین یکی از مهم ترین جلوه های زیبای سبک شهرنشینی تاریخی در هرمزگان است که در پس زیبایی چشم نواز این شهر محرومیت با بالاترین حد خود عرض اندام می کند.

محرومیت و فقر فصلی ذاتی و تاریخی در هرمزگان است که با وجود پیشرفت های روزافزون و تلاش های مجدانه دولت ها هنوز طعم گس آن در کام جمعیت قابل توجهی از مردم این استان ماندگار است؛ شرق تا غرب هرمزگان هزاران خانوار محروم و بی بضاعت را در خود جای داده که در همهمه زندگی های عیان نشینی و لاکچری کمتر به چشم می آیند.تلاش های تیم های جهادی و نوع دوستانه از سوی ارگان ها و نهادهای مختلف موجب شده تا اندازه ای محرومیت عمیق هرمزگان به مردم سایر استان ها شناسانده شود اما تاکنون تلاشی درخور شان و شایسته برای ریشه کنی فقر انجام نشده است.

بشاگرد، جاسک، سیریک، میناب، بندرخمیر، حاجی آباد، بندرلنگه بیشترین گزارشات از چهره فقر و محرومیت در هرمزگان را به خود اختصاص داده اند که در این بین بشاگرد و حاجی آباد صدرنشین هستند اما اوج فاجعه زمانی هویدا می شود که در قلب پایتخت اقتصادی کشور و کانون تبادلات تجاری هنوز هزاران نفر به سبک و سیاق صدسال پیش و بدون ابتدایی ترین امکانات رفاهی همچون آب و برق روزگارخاکستریشان را سپری می کند.

شهر فین یکی از مهم ترین جلوه های زیبای سبک شهرنشینی تاریخی در هرمزگان است که به واسطه قرار گرفتن سازه های شهری در قلب نخلستان گسترده به بزرگترین باغ شهر کشور شهرت دارد اما در پس زیبایی چشم نواز این شهر محرومیت با بالاترین حد خود عرض اندام می کند که از چشم کمتر گردشگری پوشیده است.

مناطقی همچون فین، مارم، تیربوئیه، پشتنگ، کهتک، باغستان، گهره و قطب آباد کانون های جوامع شهری می باشند که در این میان مارم یکی از محروم ترین فین به شمار می رود همچنین تمام روستاهای منطقه غرب فین به علت محرومیت بیش از حد به بشاگرد فین شهرت دارند که روستای دشت مارم در این لیست قرار دارد.

شغل اغلب ساکنان دشت مارم کارگری است و به صورت فصلی بر روی اراضی کشاورزی فعالیت می کنند که موجب شده تم روستا را زندگی قشر محروم کارگری تشکیل دهد.

در همهمه زندگی سخت و جانکاه در دشت مارم که خانه های کپری بیش از پیش خودنمایی می کنند و سقف خانه ها را شاخه های خشکیده خرما تشکیل می دهد، فصل کودکی امیر محمد پنج ساله در کپری محقر بدون هیچ گونه امکانات و وسایل مناسب زندگی در حال سپری شدن است.امیر محمد که در بدو تولد طعم یتیمی را چشیده و داغ بی پدری را از نخستین روزهای تولدش بر دل دارد اکنون در کنار پدربزرگ و مادرش روز را در خانه ای محقر و بدون وسایل سرمایشی و شبش را با تماشای مهتاب از لابه لای شاخه های خشکیده درخت خرما که همه سرپناهشان است به سر می کند و زمختی تنها حصیر پلاستیکی خانه که بر روی خاک های کف زمین پهن شده تن نحیفش را به سختی نوازش می دهد.

براساس اظهارات علیرضا عباسی،سرپرست گروه جهادی خادم الشهدا مستقر در روستای دشت مارم  پدر امیر محمد پنج سال پیش به دلیل بیماری سرطان از دنیا می رود و خانواده پدری امیر محمد را نزد خود نگه می دارند که با تلاش آنان این کودک تحت پوشش کمیته امداد قرار می گیرد.

امیر محمد مدتی نزد خانواده پدری خود زندگی می کند که به دلیل سختی های نگهداری از کودک او را به مادرش برمی گردانند و هم اکنون او با مادر و پدربزرگش در خانه ای محقر و بدون هیچ گونه امکاناتی زندگی می کنند.

شغل پدر امیر محمد کارگری بوده که به دلیل نداشتن هیچ گونه بیمه ای اکنون این کودک و مادرش در مضیقه شدید مالی قرار دارند از سوی دیگر کمک های کمیته امداد تنها شامل حال امیر محمد می شود و مادر و پدربزرگش تحت هیچ سازمان امداد رسانی قرار ندارند.

علیرضا عباسی تصریح کرد: گروه جهادی خادم الشهدا با حضور در مناطق محروم هرمزگان در راستای خدمات رسانی و احداث منازل به قشر فقیر جامعه در تلاش است که در سال های اخیر فین،شهرستان خمیر و بخش مرکزی بندرعباس فعالیت داشته است.

عباسی افزود:اعضای گروه جهادی خادم الشهدا متشکل از نیروهای زبده و جهادگر سراسر کشور هستند که در زمینه های مختلف ساخت و ساز برای خدمت رسانی به محرومین وارد هرمزگان شده اند.

مسئول گروه جهادی خادم الشهدا یادآور شد:احداث مسجد سیدالشهدا، احداث مسجد امام حسن مجتبی، احداث مسجد مسجد امام علی ، مسجد جواد الائمه و اشرف الانبیا، احداث واحدهای مسکونی،تهیه بسته های حمایتی، توزیع پوشاک و لوازم تحریر میان قشر نیازمند  از اقدامات گروه جهادی خادم الشهدا در هرمزگان است.

وی گفت:در حال حاضر جهادگران در حال احداث یک واحد مسکونی برای بی بی سکینه از ساکنان محروم دشت مارم هستند که در مراحل پایانی نازک کاری قرار گرفته است.

این جهادگر ادامه داد: جهادگران در نظر دارد برای امیر محمد پنج ساله یک واحد مسکونی احداث کند که این اقدام نیازمند کمک های مردمی و حمایت های نوع دوستانه می باشد./هرمز

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها